Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Pension i enkeltmandsvirksomhed

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 13:58
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej!

Jeg har startet enkeltmandsvirksomhed pr. 1. september 2006 som min revalidering. Derfor har jeg nu i et halvt år fået halv revalideringsydelse og ved siden af suppleret med løn fra min virksomhed. Jeg har en pensionsordning, som jeg har videreført privat efter at have tegnet den gennem en tidligere arbejdsplads.

Nu går mit spørgsmål så på, om jeg kan flytte denne pension over i mit firma og dermed få en skattefordel?

Da jeg i dag har en kronisk sygdom, vil det være dumt at forsøge at tegne en ny pensionsordning, hvor der skal afgives helbredsoplysninger.

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 15:17
Det kan du ikke. Du kan fortsætte med at indskyde på din private pensionsordning men indskuddet skal betragtes som en privat hævning i virksomheden (det har interesse hvis du bruger virksomhedsordningen). Hvis det er en ratepensionsordning skal du også huske på at du skal indskyde samme beløb i 10 år hvis du vil have fradrag for indskud udover grænsen.

Det er et af de punkter hvor der er forskel på en personlig virksomhed og et selskab. I et selskab kan selskabet indskyde på ordningen uden at det bliver betragtet som løn/udbytte for dig (bortseelsesret) præcist på samme måde som en arbejdsgiver kan i forhold til en lønmodtager. Her er der heller ikke noget krav om at der skal indskydes samme beløb i min. 10 år.    

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 17:08
Hej Bent

Og mange tak for dit svar! Hvad er virksomhedsordningen?

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 00:25
Virksomhedsordningen er i bund og grund et skatteberegningsprogram og intet andet. En ordning man har mulighed for at anvende så man undgår at skulle svare fuld skat af det overskud man ikke hæver ud til sig selv. Man lader det i stedet stå i virksomheden og betaler en foreløbig skat på 28%. Ordningen er særlig interessant hvis man er oppe og betale topskat men det er man vel næppe på revalidering.       

Bruger du ikke virksomhedsordningen kan du nøjes med at læse den første linie i mit tidligere indlæg: Så er den ikke længere end at du fortsætter med at indskyde på din private pensionsordning. Dog er der jo det med fordelingen af indskud hvis du ikke indskyder samme beløb over 10 år. 

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)