Stadig ny og naiv, så kan man tillade sig at stille dumme spørgsmål:
Findes der et lukket område her på Amino - eller andre steder - hvor man kan fremlægge en idé som man vil have vendt med nogle bevendte høveder?
For mig ligger det som en latent risiko, at hvis man smider en über-grøn ide ind her på forumet, så kan andre løbe afsted med den og/eller nogle udefra kan brygge videre på samme ide, da der er offentlig adgang hertil.
Det kan måske lyde lidt som en lukket fest, hvor kun de rigtige er inviteret, men jeg kunne nu godt bruge lidt sparring med personer jeg har tillid til. Derfor kunne det interessant, hvis der på dette forum fandtes en funktion a''la: opret dit eget lukkede forum og invitér dine venner indenfor til en snak.
Findes det? Her? Andre steder? ... eller er rådet bare, at man skal kaste los til løverne hvad man har af skøre indfald - der er selvfølgelig ingen der snyder?
Dato: 06-03-2007 23:09:18 Forfatter:hnrk hmmr Stadig ny og naiv, så kan man tillade sig at stille dumme spørgsmål:
Findes der et lukket område her på Amino - eller andre steder - hvor man kan fremlægge en idé som man vil have vendt med nogle bevendte høveder?
For mig ligger det som en latent risiko, at hvis man smider en über-grøn ide ind her på forumet, så kan andre løbe afsted med den og/eller nogle udefra kan brygge videre på samme ide, da der er offentlig adgang hertil.
Det kan måske lyde lidt som en lukket fest, hvor kun de rigtige er inviteret, men jeg kunne nu godt bruge lidt sparring med personer jeg har tillid til. Derfor kunne det interessant, hvis der på dette forum fandtes en funktion a''la: opret dit eget lukkede forum og invitér dine venner indenfor til en snak.
Findes det? Her? Andre steder? ... eller er rådet bare, at man skal kaste los til løverne hvad man har af skøre indfald - der er selvfølgelig ingen der snyder?
Det findes desværre ikke, men hvad med bare at invitere nogle mennesker til at give dig deres mail adresse. Så kan i jo tage den der.
Hvis du har rigtige venner du stoler på behøver du vel ikke at invitere nogen herfra... for jeg tror nu ikke at man bør stole på nogen man kun har chattet med på amino eller andre internet forums og så tro at de IKKE render med idéen.
Mit forslag er at tale med folk som du ved har tavshedspligt og som har en proffession med baggrund indenfor det du gerne vil vide noget om. Jeg var som du i tvivl...men havde først et møde med en rådgiver på teknologisk og derefter blev jeg selv kontaktet af en opfinder / iværksætter, som sidder i bestyrelsen i en opfinderforening og som selv har været hele dynen igennem fra idé til virkelighed og som i øvrigt har tavshedspligt. Vi talte først sammen i tlf. og derefter havde vi et 5 timer langt og YDERST informativt møde som gav mig indblik i en arbejdsstruktur over hvordan jeg skal komme videre med mine idéer. Vil du diskuttere hvor god eller dårlig din idé er kan du starte med din familie, venner og nærmeste omgangskreds som du virkelig stoler på. Det er bare et råd... om det er den vej du skal gå ved jeg ikke... men jeg har haft meget ud af min familie og mine venner og den kontakt. Hvis du er interesseret kan evt. formidle denne kontakt videre? Eller kontakt selv nogle opfinderforeninger, der burde være lidt rådgivning/sparring at hente... ;-)
Du kan også lufte dine idéer hér på amino og undlade detaljer som giver andre mulighed for at kopiere... Faktisk er det ret svært at stjæle idéer udfra grundidéer... medmindre det er helt nyt. Bare husk at overveje dine skrevne ord!
Tak for svar - dette var så ikke min konkrete ide, omend man sikkert kunne koge lidt suppe på den pølsepind
Tanken om en lukket gruppe, udsprang af en gammel snak jeg havde med en kollega som var med i Hovedkontoret: muligheden for at invitere relevante sparringspartnere ind i en lukket kreds, og gerne interesserede med tilpas skæve holdninger, så den samlede hjernemasse dækkede de fleste muligheder. I princippet kunne man udregne en matematisk snedighed, så jo mere man bidrog til den endelige løsning, jo større lod fik man fik ved evt økonomisk gevinst.
Ja ja, jeg er klar over muligheden for at "spørge en ven", men ulempen er jo bare at ens venner og kollegaer ofte har samme baggrund og holdninger som en selv, så man altså ikke får dækket hele spektret af de kreative sider.
Og mht anonymisering af en idé, så kan nogle ideer være svære at forklare eller ikke rigtigt give mening, førend man konkret beskriver hvad den går ud på.
PS: med phpBB kan man faktisk give brugerne mulighed for at oprette adhoc grupper og foraer - gad vide om det var et hint
Jeg kender det med Teknologisk og andre steder, men for mig er det lige formelt nok, hvis jeg fx har fået en ide ved middagsbordet som jeg selv synes er super, men som jeg lige skal have vendt med nogle andre - for at se om den overhovedet holder vand.
OK fair nok... kender jo ikke din baggrund så jeg vidste ikke du allerede havde været der. Jeg har nu selv ret fine venner som sagtens kan og vil sætte sig ind i mine forslag, men jeg kan også godt forstå dit behov set fra din synsvinkel.
Egentlig er det jo netop dette der gøres i en opfinderforening... holder møder, man sparrer og har forskellige kvaliteter hver især som giver god kompetance når det handler om at se og udvikle idéerne...
Altså, hvis jeg skulle sparre hver gang jeg fik en idé ved middagsbordet så kunne jeg aldrig lave andet. Jeg får ca. 10-15 nye idéer hver dag, skitsérer de 8-10 ned og ender kun med at arbejde videre på 1... og den ene bliver lagt i en bunke med ja...måske 50 andre og så vælger jeg igen kun 1-2 ud for så igen at videreudvikle disse... for så at lægeg dem væk igen ;-)))))
Ikke for at nedgøre eller på nogen anden måde lyde negativ, for jeg forstår virkelig godt dit behov... jeg har det selv, men er bare blevet skuffet og snydt så mange gange at jeg nu har valgt at gå mine egne veje og kun sparre med én... Jeg ville ønske der sad et panel som i DK''s bedste idé, til rådighed med fuld tavshedspligt og som man både kunne ringe til eller møde op til. Kunne man ikke samle 3 eksperter ;-) og lave et Virtuelt panel? haha... (aner bare ikke hvem der skulle lønne dem)
Nå et sidsespring... sorry.
Håber du finder en løsning og giv endelig lyd hvis du gør ;)
På www.mingler.dk kan du ligesom her på Amino, oprette en gratis profil. Derudover kan du oprette lukkede grupper som du selv bestemmer hvem der bliver lukket ind i. Eller hvad med Skype..........eller hotmail..........eller gmail..........? Alle steder hvor du kan holde forskellige former for "gruppemøder".......... Så du kan evt. kaste bolden op her og se hvem der bider på og derefter inviterer over i et af dig valgt alternativt forum.
Det bedste ville selvfølgelig være hvis den funktion kom her på Amino..........da det efter min bedste overbevisning ville give endnu mere kreativitet
"funktion kom her på Amino .... da det efter min bedste overbevisning ville give endnu mere kreativitet"
Nemlig!! Det er jo dét der er hele finten, når nu stedet her hjemsøges af kreative sjæle med drive, så er det jo den slags folk man skal mingle med, for at få en seriøs omgang sparring!
Jeg har en profil på mingler, omend passiv og jeg kender udemærket til diverse sociale netværk - men det løser jo li''som ikke behovet, når hjernetrusten er her