Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Et par spørgsmål ang. enkeltmands firma regnskab

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 29. Sep 06
Indlæg ialt: 57
Skrevet kl. 17:54
Hvor mange stjerner giver du? :
Hejsa!

Jeg har 2 spørgsmål angående mit enkeltmands firma:

1) Ved årets afslutning skal jeg så overføre det der står på firmaets bankkonto til min privat konto og vente på at skattefar får taget sig sammen til at sende mig en selvangivelse så kan jeg skrive firmaets overskud på?

2) I 2006 købte jeg et hardware enhed som så gik i stykker og jeg fik den byttet til en større model som kostede mere. Hvordan skal jeg skrive det i mit regnskab? Pt har jeg bogført merprisen som en mer udgift men burde jeg have trukket hardwaren ud af firmaet og så smidt den nye hardware enhed ind med dens pris?

Fra København K
Tilmeldt 8. Jan 06
Indlæg ialt: 3643
Fra  Regnskabsskolen ApS Skrevet kl. 18:59
1. Næh - det må du selv om. SKAT er ligeglade med, hvor pengene står, bare de er der, når der skal afregnes. Du kan altså beholde dem på firmakontoen eller du kan flytte dem, alt efter hvor du får bedst renter og/eller bedst overblik af at have dem stående.

2. Det sidste ville være mest korrekt, men hvis dine to bogføringer (originalprisen og merudgiften ved den dyrere hardvære) tilsammen giver det rigtige resultat, ville jeg ikke gide at gøre mere ved sagen men bare lade det stå, som det er. Det lyder, som om du har meget godt tjek på principperne.

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 01:07
Enig vedr. pkt. 1 bør du dog lade pengene stå på firmakontoen hvis du er i virksomhedsordningen. Ellers vil flytningen af pengene blive betragtet som en hævning. Herudover skal du være opmærksom på muligheden for at foretage frivillig indbetaling af skat. Ellers ryger der tillæg på restskatten.   

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

Tilmeldt 20. Feb 07
Indlæg ialt: 9
Skrevet kl. 17:26
hopper lige med her engang...

Er igang med at starte selvstændigt. enkeltmandsfirma. regner ik med noget med virksomhedsordning eller noget her de første år...

jeg får nogle penge ind på min erhvervskonto... hvad gør jeg med løn jeg hæver til mig selv? hvis jeg feks vil hæve 30000 til mig selv? hvordan skrives det og hvordan beregnes skat osv?

Fra København K
Tilmeldt 8. Jan 06
Indlæg ialt: 3643
Fra  Regnskabsskolen ApS Skrevet kl. 21:30
Du hæver pengene fra firmaets bankkonto til din egen private. Og så bogfører du det som en privat hævning (i gruppen Egenkapital, kontoen hedder "Hævet privat" i bedste fald og ellers "Mellemregning"). Du kan også vælge kun at hæve den del af det, som du skal bruge netto, og så betale noget a-conto B-skat også med firmaets penge.

Hvor meget du skal betale i aconto B-skat afhænger af dine øvrige indtægter og økonomiske forhold. Du kan evt. ringe til SKAT og få lavet en forskudsregistrering, så sender de dig nogle indbetalingskort som matcher det, du har oplyst dem om. Nogle vælger at betale så lidt som muligt i løbet af året og så en ordentlig slat lige inden 31.12, men andre synes, at det er rart at få det betalt løbende, sådan at man aldrig er bagud med noget.

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)