|
Kære venner FED skriver i sin Beige Book, at forbrugeren er tilbage i "storform", at forbrugeren er inde i en opadstigende kurve. Hvorfor er det så lige at forbrugertallet faldt fra 1,1% i februar til 0,4% i marts?. Men statistikker kan jo fortælles på den måde, man vil. Og måske er svaret, at det er en anden afdeling af regeringen, som meldte de ovennævnte tal ud. Man kunne så i det mindste forvente lidt konsensus i deres udmeldinger - men de er jo selvfølgelig i en presset situation og derfor tilgivet. Er sandheden ikke nærmere at forbruget i USA efter en kort opblomstring i slutningen af 2010 (læs QE2) nu igen i 2011 falder. Ser vi på "The Consumer Metrics Institutes growth index" bekræfter den min tese. Så mens priserne på råvare, madvare og energi er steget eksplosivt siden nytår, fastholder FED, at forbrugeren er kommet tilbage i spenderbukserne igen. Jeg tror FED lige nu vil sige hvad som helst for at fastholde illusionen om deres "stabile opsving". Vedrørende oliepriserne var Bank of America/Merril Lynch i går ude og sige, at oliepriserne kan ramme $160 i 2011. Så vi skal være opmærksomme på et regulært "Oliechok", hvis dette viser sig at blive en sandhed. Bliver det kun til nogle mindre bump på vejen, så kan vi jo le af det hele bagefter Og derfor vil jeg anbefale dig at spænde sikkerhedsbæltet og være klar til en "rutschetur"! Vær opmærksom Forvent det bedste - forbered dig på det værste
Kh. Jens L. More |
Spænd sikkerhedsbælltet og vær klar til endnu en økonomisk rutchetur
Side 1 ud af 1 (1 indlæg)
- 1
Side 1 ud af 1 (1 indlæg)
Bliv gratis medlem