Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Segmenteringsprocess - Forklaringer ønskes:

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 11:43
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej aminoer.
Håber der sidder et par kommunikations eksperter derude blandt jer.

Jeg sidder midt i en 48 timers emne-prøve hvor mit emne er Segmenterings og målgruppe analyse.

Jeg skal bl.a. diskuter/forklare overfor lærer og censor de forskellige segmenteringskriterier.

4 Grundlæggende segmenteringskriterier:

1.
"For det første skal virksomheden forudsætte, at segmentet kan blive lønsomt. Det skal have en vis størrelse, ikke mindst på BTC-markedet. På BTB-markedet kan der generelt operes med mindre målgruppestørrelser, der til gengæld må formodes at have større købekraft (fx indkøbere i store detailkæder)".

Min forklaring i nøgleord til diasshow:
At der kan tjenes på produktet (Indtjeningen er større end udgiftenerne)

2.
"For det andet skal segmentet være måleligt, dvs. virksomheden bør kunne sætte tal på fx den forventede størrelse, salgspotentialet og vækstmulighederne i segmentet og dermed kunne udregne den ølonomiske attraktivitet i en given periode."

At  virksomheden skal kunne lave en realistisk udregning af salg

3.
"For det tredje skal segmentet være tilgængeligt for forbrugerne gennem kommunikation og distribution. Det hander om at have eller skabe kontaktmulighed til de forskellige købere af virksomhedens produkter - uanset hvor de er placeret rent geografisk. Man skal kunne nå sine kunder. På BTB-markedet vil køberne være mere spredt ud i forskellige dele af verden, og bl.a. internettet har gjort adgangen lettere til en udvidet kundekreds".

At virksomheden lettere kan skabe kontaktmuligheder igennem website og markedsføring af produktet - Er specielt i tvivl om denne forklaring!?

4.
"For det fjede bør segmentet være stabilt over tid. Virksomheden må have en sikker formodning om, at segmentet også eksisterer i fremtiden, og kan biddrage til indtjeningen på den lange bane. Der er ikke meget fidus i at ofre store økonomiske ressourcer i et markedssegment, der risikere at forsvinde igen efter kort tid, og derfor ikke viser sig lønsomt i forhold til investeringen."

Har problemer med at kunne forklare denne

Jeg håber der er nogle af jer, der kan hjælpe mig med forklaringer af ovenstående grundlæggende kriterier.

* "Afsnit fra Henrik Lindeberg: Markedskommunikation - Videregående uddannelse"

På forhånd tak for hjælpen

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 12:17

Jeg er ikke 100% sikker på jeg forstår opgaven. Men i forhold til 4) Så er det vel i forhold til at analysere om en given trend er vedvarende eller kortvarig. F.eks. hvis vi antager at den "grønne bølge" bare var en kortvarig trend, så ville det ikke være specielt profitablet for f.eks. Vestas at gå ud at investere 10 mia. kr. i ny teknologi inden for grøn energi. Derfor må målet være at analysere markedet og trenden og vurdere om det er noget vedvarende eller kortvarigt.

I forhold til 3) så vil jeg give dig ret i at det handler om internettet, men det handler vel også lige så meget om at gå ind og analysere hvordan målgruppen bruger internettet? Kig f.eks. på dette værktøj: http://www.forrester.com/empowered/tool_consumer.html og derefter tage et kig på denne liste: http://forrester.typepad.com/groundswell/2007/04/forresters_new_.html - Dette vil give dig en god idé om hvordan folk inden for en specifik alder bruger internettet, og derfor hvordan du skal kommunikere og markedsføre dit produkt.

Held og lykke med opgaven.

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 12:24

Hej Keld,

Tak for den hurtige hjælp. Opgaven var forstået korrekt Smile
- Jeg er beklager hvis den var lidt underligt formuleret. Gik lidt hurtigt.

Men tak for dit input. Det hjælper helt sikert! Wink

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)