Hej, jeg interesserer mig meget for begrebet bæredygtighed og innovative løsninger. Jeg sidder dagligt og arbejder på de problemer og problemstillinger der gør at vores verden bare ikke er bæredygtig. Jeg vil gerne bede om jeres bud og starten på en debat omkring de problemstillinger som forhindrer vores verden i at være bæredygtig. Forbrugerombudsmanden har opstillet hele 40 emner som der skal tages hensyn til før det kan kaldes bæredygtig. Det er der næsten ingen der gør. Og dette er sgu trist. Med dette indlæg vil jeg som skrevet gerne have jeres bud på hvilke problemstillinger i ser og iagttager der bliver gjort forkert. Her komme mine første bud og emner. Kom gerne med flere spørgsmål og problemstillinger. Bæredygtig mad og fødevarer.Lyder dette ikke grimt: Sygdom, fejlernæring, affald, overforbrug, ressourcespild, miljøforurening, sprøjtegifter. Det synes jeg. Sygdom: Lad os sige at den nye madpyramide virkelig viser den bedste måde at spise mad på hvad angår sundhed, vilkår og miljøet. Det er alt for svært at følge madpyramiden fuldt ud hver eneste uge til punkt og prikke som dansker. Gør du det? De mest kendte effekter må være overvægt og fejlernæring. Grunden er at der ikke er nogen komplet løsning på hvordan man kan sørge for at danskerne spiser madpyramiden hver dag og leve et sundt liv. Affald: Hver dansker producerer over 700 kg. affald om året. Miljøministeriet siger at det er bedst hvis affald slet ikke opstod. Men vi som forbruger har sgu ikke et let valg omkring emballage og der er ikke nogle krav til de som er skyld i sælge emballage til os forbrugere. Alt hvad man ser i supermarkeder er indpakket i engangsemballage. Mere eller mindre alt. 350 kg. om året er fra vores daglige husholdning. Der er intet sorteringsystem som er krav til husstande. Alt bliver blandet sammen og skjult i en plasticpose og så tænker man ikke mere over det.
Jeg kan bedre lide ord som økologi, bæredygtighed, fairtrade, rent luft, gode vilkår og forbrugeroplysning. Løsningen på denne problemstilling vil måske være noget som gør det lettest, billigst, sundest og bedst for alle når man køber og spiser sit mad.
Hvad er dit bud på problemstillinger der gør at verdenen ikke er bæredygtigt her i år 2011? |
Iværksætter Madsen:Hvad er dit bud på problemstillinger der gør at verdenen ikke er bæredygtigt her i år 2011?
Hej Iværksætter Madsen
Mit svar på ovenstående spørgsmål er for omfattende til at passe ind i et debatindlæg. Det er nok nærmere en bog, og sådan en har jeg ikke lige tid til at skrive før jeg om lidt skal sove.
Den frustration og lyst til handling jeg fornemmer i dit indlæg, kan jeg helt klart genkende fra mig selv. Jeg er dog ikke helt med dig resten af vejen.
De fleste af os forbrugere, ved jo godt at "det er for galt!" og at vi skal "huske den dårlige samvittighed!" og "gøre noget ved det!". Men jeg tror personligt ikke at det er vejen til forandring... Men jeg er glad for at DU gør! Nogle vil ha' pisk og andre gulerod. Jeg er enormt dårlig til det med pisk og politiske opsange.
Nå... nok om det... vi vil jo det samme, tænker jeg :o)
Når nu jeg ikke vil svare på dit udmærkede spørgsmål, tillader jeg mig i stedet at gøre dig (og interesserede læsere) opmærksom på det snedige i at investere i en togbillet til Stockholm mandag 9. maj.
Dér kan man nemlig opleve en mand der er lige dele købmand som idealist og miljø-ekstremist.
Han har opfundet/designet en fancy jordhule der er selvforsynende, bæredygtig, bygget af skrald, og har noget der minder lidt om et lukket økosystem.
Konceptet er omtrent 40 år gammelt, og er (efter min mening) endnu ikke perfekt, men det er tæt nok på indtil videre.
Manden hedder Michael Reynolds og er arkitekt.
Han snakker almindeligvis ikke så meget. Han GØR i stedet. Men lige den 9. maj snakker han faktisk hele dagen. Først til en lukket fest med den svenske Rigsdagen, og om eftermiddagen kan vi andre få lov at lyttetil hvad han har at sige om det han GØR.
http://earthshipsweden.com/press/?p=36
Det koster bedre end gratis (svenskerne betaler!) og der er stadig ledige pladser.
Skriv et brev hvis du vil føls' ;o)
Jeg glæder mig til at læse hvad Aminoerne svarer på dit meget relevante spørgsmål!
Som altid, i bedste mening,
/Maria