I tilfælde af at linket skulle blive ''ugyldigt'' er der en copy-paste version nedenfor:
Danmark slår USA som iværksætterland
02-03-2007 07:38
Danskerne er bedre til iværksætteri end amerikanerne. Det er en indgroet myte, at der ikke findes en større iværksætternation i verden end USA. Men den holder ikke. Helt.
Danmark har relativt flere nye iværksættere end USA, hvis man måler antallet af nystartede virksomheder i forhold til antallet af privatansatte. Det skriver Politiken fredag.
Af de privat ansatte har 4,26 pct. af danskerne startet en ny virksomhed i de sidste år, mens det i USA kun er 3,95 pct. Også Frankrig, Spanien og Australien slår USA.
De opsigtsvækkende tal antyder, at det måske slet ikke står så sløjt til med iværksætteriet i Danmark, som mange forestiller sig.
Hvert år startes 14-16.000 nye virksomheder. Det er dog kun få af de danske virksomheder, der ender med at kunne præstere en høj vækst på mere end 60 pct. om året.
--------------------
Hvis man generelt følger med i medierne om dette, så oplyses det ofte at vi faktisk klarer os rigtigt godt i Danmark som iværksætternation. Hvad der dog ikke fremgår helt tydeligt fra Børsens lille artikel er at det mest er enkeltmandsvirksomheder(de nævner godt nok vækstrate). Mange danske iværksættere er tilfredse så snart de er sprunget ud i det og har derfor ikke den store fokus på vækst eller ønske derom. Her forholder det sig omvendt i USA så næste skridt for vores lille iværksætternation må være fokus på overlevelse som iværksætter og vækst for adgangsforholdende her i landet for at blive selvstændige findes ikke meget bedre i nogen andre lande.
Det skal måske lige nævnes at jeg selv endnu ikke er sprunget ud af skabet som iværksætter(er dog på vej) og derfor stadig er lønslave. O-Og så går jeg allerede og taler om vækstrater? Jeg bringer statistikken til skamme/
Dertil kan jeg tilføje at dette ikke er en nyhed, men problemet ved Danmark er bare at virksomhederne ikke skaber betydelig vækst. (jeg kan ikke huske hvad betydelig har som talværdi i procent )
3 ud af 100 danske virksomheder skaber betydelig vækst 14 ud af 100 amerikanske virksomheder skaber betydelig vækst.
Jeg kan ikke huske om det er i Going Global (handel, investering og udvikling) at disse tal kommer fra, eller om det er fra bogen Politik og Økonomi af Gregers Friisberg
Jeg ved ikke om man ud fra artiklen kan sige, om Danmark er et godt iværksætter land. Som "magle" nævner, så har USA også en bedre vækst end andre. Fordi Danmark har mange iværksættere, betyder det jo ikke at de danske iværksættere er gode, måske tager flere bare chancen i Danmark eller måske er det en trend som fortiden er over os, hvor alle vil være selvstændige.
Men under alle omstændigheder er det godt med nogle danske iværksættere :-)
Danmark er vel et godt land at starte en ny virksomhed i, men pga. landets størrelse og den høje skat er det nok et stort problem at skabe en stor, positiv vækst. Hvis en virksomhed virkeligt har stort potentiale, vil det så ikke tit prøve kræfter med udlandet i stedet?
Dato: 03-03-2007 13:42:23 Forfatter: Christian Søberg
Danmark er vel et godt land at starte en ny virksomhed i, men pga. landets størrelse og den høje skat er det nok et stort problem at skabe en stor, positiv vækst.
Danmark har en LAV skat og den er ved at blive lavere!
I Danmark betaler virksomheder 28% i skat, og det er vist ved at blive sat ned til 22%, og Danmark er dermed et af de lande der har virksomhedsbeskatning i den lave ende, så vidt jeg husker.
Men personbeskatningen, den kunne man selvfølgelig ønske sig lavere, men det er jo en anden snak. De penge ejeren trækker ud som bliver beskattet, bliver jo alligevel ikke brugt til vækst, så den er mere eller mindre irrelevant når vi snakker virksomhedens mulighed for vækst.
Hvad menes der med vækst? Er det antallet af ansatte, eller er det omsætningen der kigges på?
Begge dele. Hvad jeg egentlig mente med mit indlæg er, at Danmark er et godt iværksætterland for mindre og mellemstore virksomheder. Men der er langt imellem de rigtig store virksomheder. Og jeg vil tro at hvis der er internationale potentiale, vil nogle måske flytte til udlandet?