Hej deal2day.dk,
Inden jeg starter en lang post, må jeg hellere lige advare om at jeg er et meget ustruktureret menneske. Det følgende er udelukkende idéer/tanker der popper op i mit hoved, i takt med at jeg skriver. Derfor bliver det jeg skriver ofte åbenlyst dumt, eller åbenlyst genialt! Det er i store træk også min måde at tænke på.
For mig at se findes der 3 typer af idéer/virksomheder:
1. (Frisører, Totalentrepenører, supermarkeder, you name it)
Virksomheden der tilbyder præcis det samme produkt som andre spillere på markedet.
De kan dog udmærke sig på flere områder som bl.a.: Markedsføring, pris, en veletableret kundedatabase, højt serviceniveau m.m.
Kort sagt er strukturen og produktet det samme. De variabler der afgør om virksomheden er en succes eller ej er de samme uanset om der er 1 eller 1000 ansatte i virksomheden. Det håndgribelige produkt er "det samme", det er udelukkende kvaliteten(Det udførte arbejde, serviceniveauet m.m) der afgør om virksomheden er en succes eller ej.
2. (Det kunne f.eks være Leasy)
Virksomheden som tilbyder det samme produkt, men enten sælger det gennem andre salgskanaler eller tilbyder det på andre salgsbetingelser, eller tilbyder produktet med et anderledes "twist". (Evt. et fjernsyn med indbygget kaffemaskine).
3. (Google, Skype, Facebook)
Tror ikke jeg behøver at beskrive dette segment nærmere.
Det er klart at de ikke udtømte markeder ligger inden for kategori 2 og 3. Spørgsmålet er bare om man er iværksætter eller idéudvikler.
Er du iværksætter, fint start en frisørsalon!
Er du idéudvikler og iværksætter, the sky is the limit!
Det ene er ikke bedre end det andet. Man må inden man beslutter sig for hvad man vil stille sig selv spørgsmålene:
Gør jeg det her fordi jeg savner en højere grad af frihed i mit liv, fordi jeg ønsker at være min egen chef? Fint, start en virksomhed i kategori 1.
Gør jeg det fordi jeg ønsker at ændre verden, skabe noget nyt? Start en virksomhed i kategori 2. eller 3.
Gør jeg det udelukkende for at tjene mange penge og køre i fede biler? Glem det, du opnår aldrig succes.
NB. Indlægget blev skrevet i enorm træthed. Noget af det er brugbart, noget er ikke brugbart!
God aften!