Aller Aller Bedsteste Bedste Gode Idé! Programmet, der handler om Gode Idéer (og det er jo i sig selv en Rigtig God Idé). Vi skal se på nogle af de idéer, der gik videre, og nogle af dem, som dommerne desværre måtte vinke farvel til. Her kommer den første: Anne: Og hvad hedder I så? Janus: Vi hedder Janus og Niclas. Preben: Hvad er så jeres gode idé, Jonas? Janus: Vi har lavet et computerprogram, der gør det nemt for folk at ringe til deres venner over internettet. Preben: Min computer har jo ikke noget telefonrør, så jeg er ikke helt med på, hvordan det skulle kunne lade sig gøre? Skal man bare tale til skærmen? Niclas: Nej nej, det behövs mann inte. Det er möjligt att kjöpe en så härr headset, och då er det bara att plugge inn denn! Preben: Det vil sige, at for at jeres idé overhovedet skal komme til at virke, er kunderne nødt til at investere i yderligere hardware? Det begrænser jo udbredelsen noget! Hvordan vil I sælge den her idé til kunderne, Johan? Janus: Planen er, at det skal være gratis. Vi vil simpelthen udkonkurrere almindelig fastnet telefoni. Martin: Det lyder som en vild idé. Jeg kan godt lide, når iværksættere tænker stort, bliv endelig ved med det. Har I tænkt på et navn? Janus: Ja, vi vil kalde produktet for Skype Martin: Skype, Hype, Bribe, Snipe – der er bare så mange af den slags navne derude. Det trækker afgjort ned i min bedømmelse. Hvorfor ikke kalde det noget mundret og enkelt som f.eks. Phone Fighter? Niclas: Jaa, det er en cyyl idé. Kansche vi gör det… Anne: Vi må have en afgørelse. Den her idé er jo set før. Hvad er det unikke ved jeres idé? Janus: Det unikke er, at den faktisk virker… Preben: Jeg synes ikke, den her idé har nogen særlig stor innovationshøjde. Anne: Nej, jeg er også skeptisk, må jeg sige. Der er ikke meget festligt over at bruge computeren til at ringe. Martin: Og markedet går i retning af at telefoni bliver mere og mere mobilt. Og sammenlignet med min lille smarte Nokia-telefon, så er det noget besværligt, hvis jeg skulle have min bærbare med, hver gang jeg skulle ringe til onkel Orla. Janus: Så I synes, vi skulle se at komme af med produktet så hurtigt som muligt? Martin: Njaa, hvis I ændrer navnet, og begynder at opkræve penge for jeres tjeneste, så tror jeg mere på det, men som det er nu, så er det helt håbløst. Preben: Jaris og Niclas, det må desværre blive et nej. Men held og lykke med jeres idé! Backstage kamera: Tem: Josef og Niclas, hvordan gik det? Janus: De dumpede desværre idéen. Måske er det alligevel en dødsejler. Tem: Hvad gør I så herfra? Janus: Min mor… Tem: Og din mor er den kendte spillelærerinde Elisabeth Friis, for de af seerne, der ikke ved det. Janus: Min mor har foreslået, at vi sætter firmaet til salg på e-bay, så det bliver nok det næste, der sker med det. Hvis vi altså kan få noget for det. Tem: Tusind tak til Jørgen Friis og Niclas Zenmaster! Og held og lykke med e-bay. --- Kristian Melchior Echwald |
Rigtig sjovt indlæg. Der er netop ingen der kan vide hvad der bliver en succes eller ej.
Kan godt lide dit eksempel med phone fighter;)
Kan godt lide dit eksempel med phone fighter;)