Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Fradrag for privat indskud ved konkurs af ApS

Side 1 ud af 3 (24 indlæg)
Tilmeldt 8. Jul 07
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 19:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej...

Håber der er en der kan hjælpe.

Hvis min virksomhed er gået konkurs og jeg kort efter har indbetalt penge for at dække virksomhedens kredit ovre for banken, er det så et beløb der er fradragsberettiget?

Virksomheden var et ApS

Fra København
Tilmeldt 1. Jun 06
Indlæg ialt: 6114
Fra  Mikjaer Consulting ApS Skrevet kl. 19:57

Hvis det var virksomhedens gæld du indfriede så har du tabt pengene ... og du hæftede derfor heller ikke for dem.

Hvis du derimod selv har kautioneret for pengene, så er det reelt din gæld du har indfriet og jeg tror derfor ikke der er noget at trække fra.

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Indlæg ialt: 2725
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 19:58

Nej desværreSad

Husk dog, at du har fradrag for tabet af den indskudte selskabskapital.

Tonny

Tilmeldt 8. Jul 07
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 05:18

Tak for hurtigt svar.

Jeg har fået at vide at at hvis pengene er registreret som indskud/forøgelse af egenkapitalen så villle de være fradragsberettiget....Er det rigtigt?

Det er jo også en del af selskabskapitalen eller...?

Tilmeldt 17. Jan 11
Indlæg ialt: 111
Skrevet kl. 10:01

Du har fradrag for kapitalindskuddet - det beregnes med aktieskatteprocenterne og er fradragsberettiget i slutskatten, dvs. du behøver ikke have aktieindkomst for at kunne trække det fra., desværre er der ikke fradrag for gælden som din virksomhed har til dig (som det også er nævnt).

Dit fradrag, hvis aktiekapitalen var 80.000:

28% * 48.300: 13.254

42% * 31.700: 13.314

total: 26.838.

Det er et lille plaster på såret - Håber du holder modet oppe!

Lifaco - personlig rådgiver og revisor for selvstændige og iværksættere

Tilmeldt 5. Dec 07
Indlæg ialt: 651
Skrevet kl. 10:53

Hej Jacob

Jeg har netop været igennem den mølle som du beskriver og brugte en del tid hos revisor.

Jeg havde selv indskudt som lån til firmaet kr. 450.000,- i mit ApS. Da firmaet gik konkurs var der ikke noget at hente herefter. Og beløbet var ikke fradragsberettiget.

-Men om man kan benytte en finte, med at at forhøje sit anpartskapital med det indskudte beløb , ved jeg ikke - men blot et forslag som jeg ikke er konkret inde i.

Anpartskapitalen var kr. 125.000,- (stiftet i 2003),og i den kan man mod dokumentation fratrække det og få den skattemæssige værdi udbetalt eller som fradrag. Så jeg er netop klar til at få udbetalt min nu her.

mvh.

Michael

Tilmeldt 17. Jan 11
Skrevet kl. 10:59

Hej Michael

Jeg tænkte over at nævne det samme, man kan forhøje aktiekapitalen og fjerne lånet. Der er dog en del faldgrupper i det og en værnsregel man skal uden om. værnsreglen går simpelthen ud på, at hvis man kort inden en konkurs laver det trick så er det ikke muligt at få fradrag. Kan man derimod strække tiden indtil konkursen så er der en mulighed. Det næste problem er så at få omkonverteret lånet på en fiks måde uden at betale skat - der har været nogle sager om skattepligt ved omkonvertering af lån til aktiekapital.

Jeg må indrømme jeg ikke husker værnsregelen i detaljer på stående fod eller hvad der kan lade sig gøre i forbindelse med gældskonverteringen....

Hvis det er relevant kan jeg godt undersøge det?

Tilmeldt 5. Dec 07
Indlæg ialt: 651
Skrevet kl. 11:20

Emil Christensen Linde:

Hvis det er relevant kan jeg godt undersøge det?

Tja - Gid det var muligt, men selskabet er jo gået konkurs og afmeldt, så jeg mener ikke at man kan tilrette med tilbagevirkende kraft.

(men det ville sgu være fedt at kunne modregne min tab til SKAT & få bare det at få den skattemæssige værdi udbetalt Skype-TongueOut )

Tilmeldt 17. Jan 11
Skrevet kl. 11:27

Hehe nej, sådan fungerer det jo desværre ikke :-/. men er det en mulighed for Jacob?

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 13:30
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Tror næppe, at det kan laves med tilbagevirkende kraft.

Så løbet er nok kørt for Jacob.

MvH

Peter

Side 1 ud af 3 (24 indlæg)