Hvis jeg lader et evt. overskud stå i selskabet (ApS) og efterfølgende hvert år udbetaler mig selv udbytte foruden gage, hvad sker der så med den resterende egenkapital, hvis jeg en dag beslutter at lukke selskabet ?!
Kan jeg på denne måde "spare" penge op i selskabet og så få pengene udbetalt uden nogen form for yderligere beskatning, forudsat at der betales selskabsskat at evt. overskud per år!? Startkapitalen på 80.000 indskød jeg som kontanter, så de skal da ikke beskattes - vel!?
Af det samme udemærkede indlæg fremgår det også at der stort set ikke er forskel på om jeg vælger at udbetale mig selv hele overskuddet som gage hvert år eller betale selskabsskat og derefter udbetale udbytte!? Kan andre bekræfte dette!? Så den eneste reelle forskel er at stå med alle pengene nu på egen konto eller få dem drypvis hvert år som udbytte!?
Tak for svarene omend de kunne trænge til en uddybning ;-)
Ja jeg mener lukning/afvikling og ikke salg. Og hvis jeg forstår jer ret: Hvis jeg f.eks. gennem et par år har "sparet" en lille million op i selskabet, som der løbende er betalt selskabsskat af og nu ønsker at lukke selskabet, så skal faktisk betale skat endnu engang af "opsparingen" minus min startkapital !? Og hvilken sats skal der betales - er det min personlige trækprocent eller eks. udbytteskatte procenten på de 43%!??
Har I nogen kommentarer til den sidste del af mit indlæg ?! ;-)
Den del der er anpartskapital bliver du ikke beskattet af! - det er kun det opsparet overskud, som der rigtig nok er blevet betalt 25% skat af (eller mere før i tiden).
Du vil betale 28% udbytteskat op til 48.300 (tallet reguleres årligt) og 42% udbytte skat af beløb derover.
Er du sikker på det ikke bedre kan betale sig, eksempelvis at investere i nogle ejendomme eller obligationer i virksomheden og så drypudlodde op til grænsen for den høje udbytte skat, hvert år indtil det opsparede overskud ikke er så stort?
Lifaco - personlig rådgiver og revisor for selvstændige og iværksættere
Jeg er end til videre enig med de andre der har svaret på dit spørgsmål, og vil blot tilføje lidt.
Det kan ikke betale sig for dig at lukke dit selskab ved en likvidation (slet ikke hvis du har en pengetank).
Du skal istedet vælge, som foreslået, at lade pengene stå og give afkast i form af investeringer (obligation, aktier, ejendomme mv.) og derpå tage udbytte ud hvert år.
Såfremt du er gift kan du få optil 96.600 kr. i udbytte til den lave procent (28 %) - Resten skal du betale 42 % af (ikke 43 %, det er den gamle sats)
Vær bare opmærksom på at SKAT ikke acceptere skatteoptimering via selskaber hvis dette ikke står i mål med arbejdsindsatsen (der er ikke meget arbejde i adm. af pengetank). Hvis strid mellem arbejdsindsats og løn => maskeret udlodning og dermed opfattes som udbytte.
Dahl Regnskab & Rådgivning, assistance til regnskab, selvangivelse og skattemæssige problemstillinger