Hej alle. Jeg vil usansynligt gerne have noget hjælp. Min Computer bugner af ideer jeg har skabt de sidste tre år , men specielt 4 ideer hænger fast og jeg ved ikke hvordan jeg skal komme videre herfra. Går et eller andet sted med frygten om a de aldrig bliver til noget og det er synd ! Hvad gør jeg ? Og hvordan skaffer man et kapital til det her ?? Kan man tage patent på en ide og så "sælge" den .. Håber meget i vil hjælpe , skriver herunder hvad det omhandler , men undlader at gå i detaljer da jeg helst vil holde kortene tæt. 1. Eksisterende produkt der er utrolig populært i udlandet , men som ikke er på det danske marked. 2. Et stykke unikt værktøj , som ville lette processen for mange i håndværket 3.Tøj mærke som skal fange en gruppe unge mennesker , tegninger navn osv. er fundet/lavet 4. Indkøbsmetode som kunne være interesant for mange supermarkeder osv. Håber meget i vil hjælpe , for jeg er meget ambitiøs med det her , og syntes det er forfærdeligt at sætte fast. Mvh Kristoffer Ideer er en gren i hjernen der aldrig |
tror jeg har ideerne og hvad så??
|
|
![]() Som ny kan du nok få lidt glæde ud af at læse Martins vejledning for nye brugere: http://www.thorborg.dk/amino-kom-godt-igang.htm |
Her kan du vitterligt finde svar på rigtig mange af dine spørgsmål og måske komme igang med få lidt bedre styr på de forskellige ideer og så vil det blive nemmere for dig, at præsisere dine spørgsmål i debatten. Mvh |
Det lette er at få ideerne, det vanskelige er at føre dem ud i livet! Start med at skrive en forretningsplan. Start evt. med at skrive 5-10 sider om de fire ideer, og vælg så en af dem som du derefter stadig tror på. Lav så en fuld forretningsplan for denne ide. En forretningsplan tager nemlig livet af mange ideer - forstået på en positiv måde. En forretningsplan tvinger nemlig idemanden til at gøre sig nogle overvejelser om alle sider af ideen. Dvs. det tekniske, salgsmæssige, produktionsmæssige, marked/konkurrenter, kapitalbehov etc. Jeg har selv prøvet at sidde med "verdens bedste ide", og når jeg så har kørt den gennem "maskineriet", så har ideen vist sig ikke at være så fed alligevel. Det tror jeg mange har prøvet. Desuden bør du måske overveje hvad dit mål er. Er det noget du vil rode med i fritiden, eller skal det blive til dit arbejde. Dit ambitionsniveau med ideen vil også afspejle sig i de finansielle muligheder du skal prøve. mvh Carsten |
Hej Prioriter ideerne efter hvor hurtige de er at komme i gang med og hvor meget du brænder for dem. Personligt ville jeg vurdere at barnde tøjmærker og ændre supermarkeders indkøbsvaner er de tungeste at komme igang med og jeg ville derfor starte med at kigge på de to andre. Mht. værktøjet kan du jo tilmelde dig Danmarks Bedste Ide. Mht. det eksisterende produkt er det aller bedste hvis du kan få distributionsretten til det i Danmark eller Skandinavien. Dette giver en producent naturligvis ikke væk på sit glatte ansigt, så du skal overbevise dig om hvad du kan give dem ekstra af markedsføring og salg i området. Du kan også blot kontakte dem om hvorvidt du kan blive forhandler, og så evt. blive listet som forhandler på deres hjemmeside. Du kan så importere varerne, og se om du kan finde andre forhandlere der vil benytte dig som leverandør, så du bliver en stor spiller. Du ønsker ikke at andre selv begynder at importere varerne, så gør det så nemt for dem som muligt at købe gennem dig. Overvej evt. at tilbyde drop shipping til web shops, hvis det er et brand hvor det ikke giver problemer. Som importør skal du måske have en lille formue op af lommen for at købe din første sending. Mvh Jesper |
Hej Kristoffer Det behøver slet ikke være så svært. Glem alt om forretningsplan, fremskaffelse af kapital og alt det andet - det kommer senere. Nu skal du først finde ud af om en eller flere af dine ideer er bæredygtige. Vi starter med den første ide. Du har konstateret at produktet er populært i udlandet og at det ikke sælges i Danmark. Dette indikerer jo at din ide er bæredygtig. Du har vel allerede en formodning om hvem der kunne tænkes at ville købe dimsen - så du anskaffer simpelthen en eller flere dimser i udlandet og sælger dem til nogle af dine kundeemner. Medmindre der er tale om damptromler skulle du kunne klare det i løbet af næste uge. Herefter har du en god indikation på om din idé er bæredygtig. Hvis dette er tilfældet beskriver du næste weekend (med baggrund i de informationer du har samlet op i det hidtidige forløb) din forretningsidé (2-3 sider - skabeloner hertil kan hentes 30000 steder på nettet). Når du har gjort dette er du klædt på til at skrive til den udenlandske producent, hvor du fortæller dem at de har brug for dig til at distribuere deres produkt i Danmark.Mens du afventer deres tilbagemelding kunne du jo passende arbejde på næste skridt (poste et indlæg på amino). Vi kigger på din anden idé som er af en lidt anden beskaffenhed. Men fremgangsmåden er også her ganske enkel. Du har vel en beskrivelse, tegning eller måske en prototype på din dims - det er sådan set ligegyldigt. Du mener at håndværkere har brug for din dims - altså ringer du til et par lokale håndværksmestre og fortæller dem at du har noget som de simpelthen må se/interessere sig for. Herved finder du simpelthen ud af dels om din dims virkelig løser et problem/dækker et behov hos håndværkere og dels om de er parate til at betale for din løsning. Hvis dette er tilfældet gør du det samme som med den udenlandske dims - altså beskrivelse af forretningside osv Endelig et par bemærkninger om beskyttelse af dit produkt. I Danmark og i de fleste andre lande gælder "first to file" princippet, hvilket betyder at den der først indleverer en patentansøgning får patentet (hvis det ellers kan udstedes). I nogle lande (f.eks. USA) gælder "first to invent" princippet. Dette betyder så at din håndværker, såfremt han synes din idé er rigtig god, kunne indlevere en patentansøgning og opnå rettighederne til "din" opfindelse. Du skal således være parat til at handle meget hurtigt, såfremt du konstaterer at din idé er god nok til et patent eller anden form for beskyttelse. Du behøver kun at indlevere din patentansøgning i Danmark hvorefter du vil have en fortrinsstilling i det meste af verden i de næste 12 måneder. Omkostningerne til en patentansøgning afhænger naturligvis af hvor kompliceret det er at beskrive din dims i "patentsprog", men du skal regne med omkring 30-40.000 kroner. Det er ikke noget problem at du har vist din opfindelse til nogle få udvalgte personer med henblik på at vurdere din idé, men du må under ingen omstændigheder offentliggøre noget, udlevere papirer, beskrivelser, tegninger m.v. Som det fremgår er det altid en afvejning af de konkrete forhold om man skal starte med at indlevere en patentansøgning eller stikke en finger i jorden først. Det er klart, at hvis du er helt sikker på at din "opfindelse" holder hele vejen, så er det bare med at komme afsted til patentbureauet inden du foretager dig noget andet. Såfremt du er usikker kunne du henvende dig til et patentbureau. De fleste vil tage et første møde med dig uden omkostninger. Ellers kan du med ovennævnte fremgangsmåde sikre dig at du ikke smider penge ud til ubrugelige patentansøgninger. Nogle vil sikkert mene at du skal sikre dig en underskrift på en non-disclosure agreement før du viser din idé til nogen, men jeg tvivler på at din lokale håndværker forstår noget som helst,
|
Tusind tak for de mange svar. Jeg har tæt læst alle jeres svar . Det skal tilføjes at jeg har lavet markedsannalyse a alle 4 produkter og fundet ud af at disse produkter mangler , forretningsplanen må så være det næste skridt. Findes der firmaer der går ind og støtter/partner økonomisk, hvis man kaster sig ud i et produkt? mvh |
Att. Tedd , tusind tak for det meget uddybende svar , jeg vil gøre som du siger , et langt stykke a vejen , for jeg syntes selv at det at holde tingene simple er noget a det vigtigste. Mange tak |