Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Honorarlønnet/ Freelancer vs. Selvstændig - hvordan undgår man at skulle starte egen virksomhed?

Side 1 ud af 1 (1 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 9. Mar 11
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 20:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Jeg er pt. i den situation, at jeg har været midlertidigt ansat 2 gange i en offentlig virksomhed, hvor der er ansættelsesstop! - hvorom de altså ikke må ansætte mig en tredje gang midlertidigt, da det vil tælle som en fastansættelse!

Ansættelsesstoppet gælder for hele virksomheden, selvom den afdeling jeg arbejder for har ressourcer nok til at ansætte mig. Derfor skal vi nu finde en måde, hvorpå jeg kan få lov at arbejde for dem igen, uden at skulle ansættes internt som fastansat eller i en midlertidig stilling.

Vi har umiddelbart kun kunnet identificere to måder, hvorpå dette kan lade sig gøre:

1. hvis jeg starter egen virksomhed, får cvr. nummer, bliver momsregistreret og det hele
  2. hvis jeg bliver ansat tilknyttet et projekt i kortere perioder, hvor jeg bliver timelønnet, altså honorarlønnet (hvilket jeg tror, er det samme som freelancer (ret mig gerne:))

Jeg vil rigtig gerne slippe for at skulle starte egen virksomhed, da de opgaver virksomheden kan love mig er i kortere tid og ikke nødvendigvis over 30 timer, hvilket vil sige, at jeg hele tiden skal ud og ind af dagpengesystemet, og hver gang det sker, får jeg tre ugers karensperiode (ingen dagpenge), og skal desuden lukke virksomheden, hvormed jeg, hvis jeg skal lave en ny opgave for virksomheden, skal starte et nyt firma op.... hvilket er noget fjollet!

Derfor vil jeg allerhelst honoraraflønnes men, men, men, kan jeg overhovedet være det, uden at være selvstændig?

Jeg kan sagtens få løn i virksomheden, så jeg kan betale feriepenge, pension mm. selv, så det er intet problem!

Tæller indtægten som a eller b indkomst, og må man gerne have b indkomst som hovedindkomst?!?!

Er der nogle gode råd til, hvad jeg skal gøre!

Jeg vil gerne gøre det helt rigtigt, ønsker på ingen måde at snyde, så må virksomheden bare betale mere for mig, eller vi må lade samarbejdet gå i vasken (øvøv, på grund af mange skøre regler:))

På forhånd mange tak for hjælpen!

Side 1 ud af 1 (1 indlæg)