Som forretningsdrivende med flere webshops kunne jeg aldrig drømme om at sætte, hverken mit eget eller mine medarbejderes billede på mine sider. De kunder der besøger os er jo kommet for at købe en vare hos os, så jeg mener at et billede er uinteressant, vi skal jo ikke sælge os selv til kunden men vores varer. Det er muligt det indenfor andre brancher gælder andre 'regler' men set med mine øjne burde webshops aldrig have billeder af deres folk Jeg har været på flere sider, hvor der feks. sælges computerspil online og hvor der stortset ikke er muligt at finde et telefonnummer, men et billede kunne findes....det virker sgu da plat. |
Hvorfor er der så mange, der ikke viser deres ansigt på deres e-butik?
Vil du gerne se en af vores <a href="https://ravfund.dk">Ravlygter</a> i funktion eller evt. teste din egen er du altid velkommen på vores indendørs strand i Nordjylland.
Jeg kan overhovedet ikke tage en webshop seriøst hvis jeg ser et privat billede af en på forsiden, eller kontakt for den sags skyld, shoppen kommer til at virke somom den er drevet fra sofabordet hjemme i stuen, og det får altså mig til at pakke pengepungen væk. men det hele afhænger vel af målgruppen og de produkter/services man tilbyder.. og størelsen på sit firma så hvis du har et billede af dig selv på din webshop, så håber jeg din server går ned.. :P |
Et par stykker har skrevet, at det er godt at sætte foto af indehaveren på firmaets hjemmeside, så kunderne kan se, hvem man snakker med. Det argument gælder primært, hvis vi taler om det lokale kommunekontor, teleselskaber, offentlige styrelser og sådanne steder, hvor man henvender sig telefonisk. Nej, når et lille firma skal bruge foto på en webshop, så er det ikke fordi man skal kunne se, hvem man kommunikerer med. Det er for at sætte ansigt på butikken. Sådan et billede viser, at man ikke handler med en anonym mastodont, men tværtimod handler med et levende menneske. Det sender et signal om at ”jeg står inde for kvaliteten og du kan trygt handle her”. Det svarer lidt til tomaterne nede i Brugsen, hvor der på emballagen er et billede af et ældre ægtepar, som stolt viser deres tomatplanter frem. Nednunder kan man læse, at de her tomater er fra Alfred og Katrines gård. Dermed signalerer producenten, at de her tomater er af en god kvalitet. Som forbruger lægger vi en masse betydning i billedet af Alfred og Katrine. Vi tænker, at de tomater er avlet med kærlighed, de smager nok lige så godt som dem, vores farmor havde. Vi tænker, at de nok ikke er industrielle produkter fra en samlebåndhal, hvor der nok bliver brugt en masse gift og hvor alting handler om penge og akkordarbejde. Vi tænker, at de garanteret næsten er økologiske. Vi får sympati med Alfred og Katrine og får lyst til at købe deres tomater og støtte den lille bonde frem for den store monopol-mastodont på markedet. Alfred og Katrine fortæller en historie om produktet, og det har vist sig, at det er et salgsargument for visse kunder. Nogle kunder er parate til at give en krone mere for tomaterne med billede af Alfred og Katrine på. Det var den samme pointe, man kunne se i DR’s TV-serie ”Direktørens dilemma”. De 3 virksomhedskonsulenter forsøgte forgæves at få slagtermester Lampe til at sælge pølser ved at fortælle virksomhedens historie til forbrugerne. mvh. Bo Jensen Butik Go’aften |
hos enhver der skulle tilsnige sig et kig på det personlige portræt? :-P Jeg er hverken for eller imod billeder. De kan være gode i nogle sammenhæng og uheldige i andre. At der ikke er et billede gør ikke nødvendigvis firmaet mindre personligt eller mere anonymt. Det fungerer eksempelvis ikke så fint for TDC at øge deres blakkede troværdighed med deres "personlige modelfotos", men som andre har nævnt, så er Dyne-Larsen i sig selv et brand. Kig på www.prepress.dk (undskyld hans tåbelige og ligegyldige flash-intro).. Der er billede... Taler det til Jer som en professionel, personlig, tryg, tillidsvækkende, saglig, serviceminded eller whatever i nu mener er relevant oplevelse? Eller hvad med http://www.yogainmotion.dk/index.php?page=20 ? Er her noget tillidsvækkende? Kort sagt, så mener jeg ikke at der kan siges noget generelt positivt eller negativt om valget af billeder på tværs af brancher og virksomhedsstørrelser. Jeg tror dog gerne, at der er er forskel på kvinders og mænds præferencer. Og jeg tror også at forbrugere tænker lidt anderledes end virksomheder. Så hvis dit firma er B2C eller B2B, så er der nok en forskel.. Vi har ikke billede på hjemmesiden (ja - vi er mere end 1), fordi vi ikke finder det relevant at flytte fokus fra vores ydelser ved at enkelte kunder kunne finde på at bedømme os på udseende. At vi så samtidig bør opdatere hjemmesidens opbygning og design til version 117 er så en anden sag :-) Vh Peter (som ikke er tudegrim) |
http://pbtryk.dk: Danmarks billigste bannere!
Jeg synes ikke, dine to eksempler lever op til hverken tudegrimt eller frygt- og terrorindgydnede. Når det er sagt, så skal et foto selvfølgelig være velvalgt og ordentligt komponeret. I dit eksempel med trykkeren, er han placeret i venstre side med billedretning mod venstre. Hivs hans ansigt havde vendt den anden vej, ville det have skabt en bedre harmoni med resten af siden. Her vender han ryggen til firmaet (gør han mon også det i overført betydning?). Jeg kender ikke manden, men jeg synes, han ligner et "almindeligt menneske". Yogafyren burde nok have brugt mere tid på at få taget det rigtige billede. Billedet mangler harmoni på grund af en lidt skæg beskæring med lidt for meget krop og lidt for lidt ansigt. mvh Hans |
Fru Hansen der driver en børnetøjsvirksomhed hjemme fra stuen har jeg intet behov for at se et billede af, og det kunne godt få mig til at vælge en anden shop. (!!) Derimod hvis der er tale om, at jeg handler med en stor virksomhed, så er det et plus, hvis jeg - for eksempel efter en telefonsamtale - kan smutte ind på hjemmesiden og lige se hvem det var jeg havde snakket med. I begge tilfælde vil jeg føle mig mere tryg hvis der var et billede af en person, som jeg måske skulle møde i virkeligheden (udover internettet). Ellers er jeg egentlig ligeglad :) |
Ejendomsinvestor i selskabet Bolio - Lejebolig i Odense
Billeder af mennesker er vigtige. Undersøgelser af menneskenes adfærd viser, at øjne på billeder har den største tiltrækningskraft. Først derefter kommer nøgen hud. Vi føler os godt tilpas i andres selskab, og vi søger denne tryghed ved at kigge på øjne, når vi aflæser billeder. Jeg er med på, at det ikke er alle brancher, der har fordel af at indehaveren "viser ansigt". Det er også indlysende at "fru Hansen", som driver en amatøragtig babytøjsshop, ikke skal vise et billede af sig selv siddende i sofaen med fjernbetjeningen i den ene hånd og en pose chips i den anden. Hun skal selvfølgelig få produceret et billede, der netop signalerer, at hendes butik er professionel. Hvis hun så vælger at "brande" sig på, at hun selv er mor til 16 og derfor ved alt om børns behov - så skal dette signal gennemsyre hele siden. Billedet af indehaveren skaber en følelse af personlig relation. Hvis kunden kan identificere sig med indehaverens værdier og signaler, øges chancen for, at der gennemføres et køb. Vores "personlige" billeder her på amino er egentlig et godt eksempel på, hvordan vi associerer bestemte holdninger og værdier til billeder. Jeg har selv undret mig over "dorske" udtalelser fra folk, som jeg havde dannet mig et positivt indtryk af, men efterfølgende erkendt, at den dorske udtalelse blot kom fra én der brugte samme billede. Jeg har oplevet forvirring over når mænd har brugt kvindebilleder og omvendt. Det er for mig tegn på, at jeg i hvert fald selv lægger masser af værdier i et billede af afsenderen af en tekst. Men naturligvis er det op til den enkelte shopejer at overveje, om det i det enkelte tilfælde er en fordel eller ej. mvh Hans |