Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Fordeling af Goodwil og inventar

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 22. Feb 07
Indlæg ialt: 9
Skrevet kl. 12:23
Hvor mange stjerner giver du? :
Jeg er ved at købe en igangværende forretning og ville lige høre om der er noget jeg skal være på vagt overfor med hensyn til hvad der bedst kan betale sig for mig.

Er det lige meget om Goodwil og inventar fordeles 50/50 eller er det bedste for mig med en højre inventar pris end goddwill eller omvendt og hvor meget kan jeg trække fra i det første regnskabsår???

Og hvad med første regnskab, er det smart at lade det går til den 30/6 i år eller skal det være længer tid.

Det er et Aps selskab

På forhånd tak.

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 12:44
Dato: 22-02-2007 12:22:32 Forfatter:Ny med Aps
Jeg er ved at købe en igangværende forretning og ville lige høre om der er noget jeg skal være på vagt overfor med hensyn til hvad der bedst kan betale sig for mig.

Er det lige meget om Goodwil og inventar fordeles 50/50 eller er det bedste for mig med en højre inventar pris end goddwill eller omvendt og hvor meget kan jeg trække fra i det første regnskabsår???

Og hvad med første regnskab, er det smart at lade det går til den 30/6 i år eller skal det være længer tid.

Det er et Aps selskab

På forhånd tak.

Goodwill afskrives med 1/7 over 7 år. Inventar afskrives med 25% første år. 25% af 75% 2. år (18,75%), 25% af  56,25% (ca 14%) året efter etc.

Sælger beskattes - hvis sælger er en person - kun af  90% af avancen på driftsmidler, herunder inventar, hvorimod han beskattes af 100% af goodwill. Derfor bør det selvfølgelig overvejes at få et nedslag.

Jeg går ud fra at det du mener er at du stifter et selskab og køber virksomheden via selskabet. Her kan du med fordel lade første regnskabsår løbe i længere tid, helt op til 18 måneder. Derved skubber du skatten et år. Men i bund og grund er det et spørgsmål om hvilket regnskabsår du vil have.  Vil du have 30/6 regnskabsår kan du lade regnskabsåret gå til 30/6 2008.

Jeg mener iøvrigt du bør alliere dig med en rådgiver inden du kaster dig ud i et køb. De penge plejer at være godt givet ud.       

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

Tilmeldt 22. Feb 07
Indlæg ialt: 9
Skrevet kl. 13:38
Tak for det hurtige svar

Men lige så jeg er helt med, så kan det bedste betale sig for mig at fordele goodwill og inventar med f.eks. goodwill 30% og inventar 70%...?

Kan det ikke betale sig at lave regnskab til den 30/6-2007 da jeg jo så kan afskrive 25% af inventar prisen og på måde få noget af investeringen igen?

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 14:36
30/70 kunne være en mulighed. Det er da rigtigt at du kan hente 25% afskrivning ved at lade regnskabsåret løbe i kort tid men du opnår ikke noget ekstra, da det bare går fra i den sidste ende. Derimod skal der laves "ekstra" regnskab i forhold til et 18 måneders regnskab og du får fremrykket skatten. Men det er en balancegang.    

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)