Jeg vurderer at der ER en effekt, omend den hører til i den lavere ende. Jeg linker selv med søgeord, som også relaterer til mine egne sites.
Ideen er at få hjemmesiden til at passe ind i et "community" af sites, som matcher hinanden.
Prøv at se det fra Googles side: Links fra andre hjemmesider modsvarer dit indhold. Dit indhold, incl. links ud fortæller igen lidt om, hvem du selv er... så når både indgående og udgående matcher indholdet, man har på sin hjemmeside, så kan det næsten ikke være bedre... Mvh,
Dine argumenter lyder såmænd fine, men jeg må indrømme at jeg ikke gider revidere mine sites, hvis der ikke er nogen reeel effekt.
Kunne det tænkes at nogle har hørt udtalelser om hvorvidt der er en reeel effekt eller ej - eller er dette information som søgemaskine-folket holder "hemmeligt"?
Hæh- det er snarere søgemaskinerne, der holder det hemmeligt
Det er jo een af over hundrede relativt vigtige parametre som indgår i Googles søgealgoritmer.
Når jeg udtaler mig, så er det med den viden jeg har om, hvilken indstilling som Googles programmører har til søgemaskineoptimering.
Google er OVERRASKENDE intelligent. Søgemaskinen har i længere tid brugt kunstig intelligens til at vurdere relevansen af et website i forhold til en bestemt søgning.... og derved også rangeringen i søgeresultaterne.
Jeg kikker på, hvad der giver mening for mig som person.... og er det relevant for mig som person, så kan du b.... på, at Google har regnet den ud for længst...
Når man laver SEO laver man jo oftest linkbyt og dermed også outbound links med relevante sider - dermed bliver det jo også for det meste relateret "text" som passer dit eget indhold
jeg må indrømme at jeg ikke gider revidere mine sites, hvis der ikke er nogen reeel effekt.
Hej Stieper
Christian har ret, det har en effekt, at Du har relevante outbound links.
Hvis Din hjemmeside omhandler services vedr. en hestepension, og Du har en masse gode ensidige links til Din hjemmeside, links der måske endda er imellem relevant indhold, fx fra en tilfreds kunde, der skriver om det i en post på sin blog, og her linker direkte til Din hjemmeside, og har ordet ''Hestepension'' i link teksten.
Så vil Din hjemmeside alligevel blive "betragtet" som en "blindgyde" af søgemaskinerne, hvis Du ikke tilbyder eksterne/outbound links til andre hemmesider med relevant indhold. Fx til de samarbejds- partnere Du køber foder hos til hestene, eller til den dygtige dyrlæge, som Du benytter Dig af, hvis uheldet skulle være ude. En hjemmeside, der er en "blindgyde", får en lavere prioritet ifm. søgninger i forhold til en tilsvarende hjemmeside, der har relevante outbound links.
Lige såvel som Du har gavn af, at andre linker til relevante undersider på Din hjemmeside med en relevant linktekst, lige såvel har Du gavn af også at vælge så præcis en linktekst som muligt til Dine outbound links. Derved gør Du jo verden lettere for både brugeren og søgemaskinerne, og det bliver Du belønnet for af søgemaskinerne.
Jeg kan ikke sige Dig præcist, om det vægter 5% eller 32%, men jeg oplever SEO som mange-bække-små- gør-stor-å og derfor bør Du overveje, at have relevante outbound links på Din hjemmesiden.
Når man laver SEO laver man jo oftest linkbyt og dermed også outbound links med relevante sider - dermed bliver det jo også for det meste relateret ''text'' som passer dit eget indhold
Hej Nick Pedersen
Det er korrekt, men bemærk at direkte linkbytte ikke har så stor effekt som et ensidigt link, hvor Du ikke er forpligtet på at linke tilbage.
Så det bedste er at bytte link i en ring: A linker til B, B linker til C, C linker tilbage til A
Har Du ikke mulighed for at linke i en ring, så link ikke bare fra forside til forside, men prøv at linke fra forskellige undersider til forskellige undersider.
@Christian: Du har helt sikkert ret i at søgemaskinerne har tænkt over de fleste scenarier, og sikkert også det som du beskriver her. Jeg har taget konsekvensen heraf, og har lavet beskrivende anchor-tekster, titles, alt-tekster osv. på alle links i vores samling. Derudover vil jeg i nærmeste fremtid se på de links som ligger fordelt rundt på sitet i mere eller mindre vilkårlig orden. Endnu engang tak for input.
@NickerN: Ja vi laver da også links-bytte på Brugtstyling.dk, men jeg har desværre ikke været så god til at tage mine links-partnere "i ørerne" mht. relevansen på anchor tekst mv. endnu. Dette kommer - bare rolig ;-) Som skrevet ovenfor har jeg lavet mine links relevante (de fleste i hvert fald) - det kan jo ikke undgåes at der lige skal linkes til lidt venner, bekendte og andet godtfolk, som ikke lige falder under kategorien "biludstyr mv"....
@Grosen: Jeg kan følge dit ræssonement 100% - og så kan søgemaskinerne nok også :-) Har læst en masse seo-materiale igennem idag, og kan godt se at de fleste SEO-folk mener at det har en effekt - men som du skriver, så er det jo svært at sætte tal på... Mht. "mange bække små" - det kan der være noget om... Synes nu bare nogle gange at det virker som "mange bække store gør en mellemstor å" - men det tager jeg med oprejst pande.... Har ambitioner om at nå top-5 på mindst 10 forskellige søgeord i bilbranchen... "biludstyr" er i hus, men de andre er desværre langt fra (endnu!)
1000 tak for hjælpen - det fik mig jo 1 skridt videre op ad SEO-stigen :-)
Synes nu bare nogle gange at det virker som 'mange bække store gør en mellemstor å' -
Hej stieper
Det er måske fordi, at det er lettest at gøre noget ved de SEO parametre, der vedr. indhold og struktur på ens egen hjemmesiden, men de vægter ikke så hårdt, som linkbuilding gør. Isoleret set, så er linkbuilding den SEO parameter, der har den største SEO effekt, men det er også den paramter, det er vanskeligst at gøre noget ved! ;-)