Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Er der ophavs ret på f.eks. en H.C. Andersen figur?

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 10:37
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej med jer

Jeg undre mig om jeg som kunstner må lave mine egne versioner af f.eks. en H.C.A. figur?

Altså min vurdering af hvordan figuren har set ud?

Det er en jungle med det der ophavsret, synes jeg :-)

 

Hilsen Christina

Tilmeldt 4. Mar 08
Indlæg ialt: 16
Skrevet kl. 15:24
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 17:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Ej, et fedt link du fandt der, som er til at forstå, tusind tak

 

Tilmeldt 27. Sep 10
Indlæg ialt: 395
Skrevet kl. 22:38
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej
Der er et japansk selskab der på en eller anden måde ejer alle rettigheder vedr. H.c. Andersen. For lige at tage ham som du selv omtaler.
Der var en del sager da han havde fødselsdag, som gav en masse debat, om rimeligheden i at et udenlandsk firma sad på de rettigheder.
Fra Randers
Tilmeldt 24. Jul 10
Indlæg ialt: 122
Skrevet kl. 22:47
Hvor mange stjerner giver du? :

I princippet kan du komme i konflikt med de ideele rettigheder, droit moral, jf. http://www.ophavsret.dk/baggrundsviden.php?rapport=8 , men det skal nok ud i det absurde, før det vil blive aktuelt. Fx hvis man ville fremstille den lille havfrue som narkoluder.

Mvh.

Jakob

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 07:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg forstår simpelthen ikke den tekst Jakob.

H.C.A. var jo forfatter, så hvis jeg f.eks. laver en skulptur der ligger på 20 ædeldunsdyner og en lille ært er det så at bryde ophavsretten? Eller er det kun hvis jeg kalder den "Prinsessen på ærten", at jeg bryder ophavsretten?

 

 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 07:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Det synes jeg lyder frygteligt og hvordan kan japanerne ha ophavsretten, for som jeg læser teksten gælder ophavsretten indtil 70 år efter kunstnerens død? Og hvem har solgt den til dem? Ved du det?

Efter de 70 år er der en droit moral beskyttelse på som tilsyneladende kan vare evigt, som jeg forstår den handler den, som du Jacob skriver om at jeg ikke må krænke kunsten.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 10:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Alle de indlæg handler om H.C.A's underskrift, det er jo slet ikke det jeg er ude iSkype-Wondering

Tilmeldt 4. Mar 08
Indlæg ialt: 16
Skrevet kl. 13:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Den sag med japanerne handler om H.C's Signatur, og så vidt jeg ved har man trademark registreret den, så du ikke kan smide den på hvad som helst. Ganske som du heller ikke kan smide Nike's Swoosh logo, eller Coca Cola's logo på noget du laver.

I sagen skal man tænke H.C's signatur som et Registreret varemærke...og det er noget andet.

For at stille det lidt grovt op kan man eksempelvis sige: Du må gerne lav din egen Cola, men du må ikke smide Coca Cola's logo på.

Lissom du gerne må lave Den Lille Havfrue, men den må eksempelvis ikke ligne Disney's, og du må ikke sætte H.C's underskrift i bunden.

Correct me if I'm wrong anyone?

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)