|
Hej Aminoer, Jeg skal have lavet en hjemmeside, men skal have lavet en beskrivelse af hjemmesiden (sitemap / kravspecifikation / mv.). Hvordan griber jeg opgaven an, så både programmør og designer forstår hvad jeg mener? Jeg mangler nok nogle arbejdsredskaber eller en bestemt metode til at gribe opgaven an. Kan nogen her på Amino give nogle gode råd? |
Hvordan laver jeg en kravspecifikation?
|
- at lave en kravspecifikation kan som udgangspunkt være et større arbejde alt efter det site du kan vil beskrive. Start som udgangspunkt med at få et overblik over samtlige skærme som brugeren kan møde (Frontend-delen). Beskriv derefter de skærme som administratoren skal bruge i den daglige omgang med sitet (Backend-delen). Når dette er sket skal du klart beskrive alle funktioner de enkelte skærme skal tilbyde. Disse ting skal så præcist som muligt beskrives i et dokument så en udvikler/designer ikke er i tvivl om den ønskede funktionalitet. Jeg håber disse step kan bringe lidt dig videre. Martin |
|
|
|
|
|
|
|
Spørg dig selv hvad hjemmesiden skal kunne - og arbejd dig så skridt for skridt igennem det, så der er præcis styr på hvad der f.eks. skal ske når en bruger skal købe en vare. På den måde kommer det frem hvad siden egentlig skal kunne, og hvordan du kunne tænke dig at det skal foregå.. hvis man kun bestemmer sig for hvordan den skal se ud, så oplever jeg tit man ender i hullet mellem at man har "hele" siden inde i sit hoved, og alt det man har glemt.. for slet ikke at tale om hvad der så sker når en designer skal overtage det man har inde i hovedet. Det er et ret bredt felt, og du efterspørger en generel metode - use cases er meget bredere og mere specifikt end det jeg beskriver der, men humlen i det hele er at finde ud af hvilke mål en bruger har med din side, og i enkelte skridt finde ud af hvordan han når dem.. så vil funktioner osv træde klarere frem. Mht. til at betale dig fra at få lavet en kravspecifikation - det er en fin idé. Der er masser af viden og eksperter derude som er gode til netop det - f.eks. er det mit job (mine evner udi det iøvrigt ufortalte) at lave kravspecifikationen inden den overlades til designere og programmører.. Det er altså mit job at få din viden ud af dit hoved, og så få den pakket ind på en måde som designerne kan forstå.. men jeg leder også stadig efter "the silver bullet" til kravspecifikationer.. der er bare ikke nogen standard :) |
|
Hej Martin. Jeg ved godt du ikke er begejstret for ikke dokumenteret værktøjer, men jeg ser en stor fordel for dig i at bruge det som vi talte om tidligere. Du har her mulighed for at bygge et projekt op, som du kan invitere både din designer og din programmør med i. Dermed kan i alle 3 have adgang til samme arbejdsplatform, så i ikke går skævt af hinanden - og du konstant kan følge med i processen. Fx kunne du oprettet milepæle for hvert link, som overordnet beskriver hvad den del af hjemmesiden består af og dine forventninger. Herunder kan du lave gøre-mål for henholdvis designer og programmør ifbm. med det link, med deadlines, så du overordnet kan styre tidsforbruget. De kan endvidere lave opgaver til dig, hvis de mangler noget. Du påmindes så snart en opgave er færdig og kan løbende kommentere opgaverne. Du vil se at det er skabt til at løse præcis det behov du beskriver. Jeg håber du vil give det et forsøg, for jeg tror du bliver overrasket! |
|
Det allerbedste værktøj er en ternet blok. Du skal tegne et flow-diagram. Start med at tegne en firkant, som symboliserer forsiden. Tag stilling til, hvilke knapper og links du får brug for på forsiden. Hvis det f.eks. er 4, skal du tegne yderligere 4 firkanter, som symboliserer 4 under-sider. Tegn pile mellem firkanterne. En pil symboliserer et link. Der hvor pilen starter skal der være et link eller en knap. Der hvor pilen ender, er der en firkant, som symboliserer den side der åbnes med pågældende knap eller link. Fortsæt sådan til du har alt med. Sæt numre på sider og pile. Dernæst skal du skrive tekst til samtlige sider i et tekstbehandlingsprogram. Brug et ark papir til hver webside. Skriv først teksten, dernæst idéer til billeder/grafik eller navne på billeder/grafik, som du allerede har. Lav en liste over knapper og links på siden med numre, som svarer til pilene på dit flow-diagram. Når du har skrevet en side med tekst, billeder/grafik og knapper/links til hver eneste firkant på dit flow-diagram, er du færdig. mvh. Bo Jensen Butik Go’aften |
|
Hej Martin Ved ikke om du allerede har et webbureau som skal udvikle og designe din webløsning, men ellers er det oftest noget der laves af webbureauet (os) i samarbejde med kunden (dig), og som på den måde er en del af et samlet tilbud. Er det en meget stor løsning, som du f.eks. ønsker at sende i udbud mellem flere webbureauer, skal der naturligvis laves en "uvildig" kravspecifikation, som du enten selv eller en 3. part udarbejder. Men som sagt mener jeg helt klart at en hver kravspecifikation, skal laves som et samarbejde mellem kunden og webbureauet, som sammen finder den optimale løsning. |
Ecreo webbureau, webløsninger med CMS
Individuelle e-handels-, intranet- og webløsninger med CMS i Microsoft .NET
|
Hej Me Jensen Jeg kan stærkt anbefale en løsning fra MBC-Desing.dk. Han er pt. igang med min shop, og jeg synes det ser rigtig godt ud det han har lavet. Er der noget jeg synes skal laves om eller rettes er han hurtig og er også god til at vejlede. Du kan kontakte Martin (mb@mbc-design.dk) , som er yderst venlig og service-minded. Han er virkelig en god mand til dette. Mvh Allan |
Bliv gratis medlem