Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

må mit I/S firma betale min personlige gæld ?

Side 2 ud af 2 (18 indlæg)
Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 20:27
Hvor mange stjerner giver du? :
Det er meget enkelt. Hvis du ikke er i virksomhedsordningen beskattes du af dit overskud på alm. vis uanset om du hæver det eller ej og så kan du indfri privat gæld lige så tosset du vil.

Men er du i virksomhedsordningen vil indfrielse af privatgæld blive sidestillet med en privat hævning (det er en privat hævning) og så hedder det alm. skat.

Det næste er så om du kan gøre din private gæld til virksomhedens gæld. Det mener jeg ikke du kan her. Det er i sig selv vanskeligt når vi taler om et I/S men herudover kræver det som udgangspunkt at gælden vedrører virksomheden, og det vi taler om her er et studielån.   

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

Tilmeldt 4. Feb 07
Indlæg ialt: 15
Skrevet kl. 20:31

Hej Bent

godt at ha dig på banen her - det skal tilføjes at min såkaldte studiegæld er et alm banklån og ikke et SU lån - ved ik om det gør nogen forskel ifbm at det så er muligt at få virksomheden til at overtage gælden ??

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  Lysfelt ApS Skrevet kl. 20:43
Hvis jeg var din makker, så ville jeg da være bekymret at starte et I/S med dig, hvis du var ved at inddrage en gæld til virksomheden på 650.000 kr. Personligt ville jeg i øvrigt aldrig indgå aftale om I/S. Det er sgu risikabelt...
Tilmeldt 4. Feb 07
Skrevet kl. 20:51

Nu skal det lige tilføjes at alt blir delt 50-50 og at dette kun er en forespørgsel - vores I/S kontrakt gør selfv at alt skal godkendes af begge parter - der er ikke tale om bagvaskelse eller noget som helst her - jeg er typen som undersøger ALT inden jeg kaster mig ud i noget - og kan jeg drage fordel af en afvikling af min personlige gæld via mit firma (uden det rører mint partner og det er lovligt) så vil jeg da naturligvis gøre det - hvem ville ikke det.

man SKAL jo heller ikke trække sine fradragsberettigede ting fra i skat, men man gør det jo netop fordi det giver en økonomisk fordel.

og den portion penge jeg ville benytte til en evt. afvikling ville jo kun være af min egen del - så helst ingen tidlige konklusioner her, da dette kun er en forespørgsel om skattemæssige muligheder  og ikke skattesvig/bedrag eller andet.

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Fra  Lysfelt ApS Skrevet kl. 20:58
Jeg antyder slet ikke, at du/I er ved at gøre noget ulovligt, og tror da selvfølgelig ikke, at hvis du ville gøre noget ulovligt, at du så ville skrive om det på Amino først... :-)

Men det er ikke altid, at alt deles 50-50 i et I/S. Hvis du (af en eller anden grund) ikke kan betale din gæld, så er kreditor berettiget til at kræve gælden afdraget fra din firmapartner. Dvs. at hvis du ikke har en rød reje, men han har sparet mange penge op, så kan hele hans formue ryge pga. din gæld. Så bliver det langt fra 50-50... :-)

Og sådan fungerer I/S... så jeg vil anbefale jer at lave et Aps i stedet. P åden måde hæfter I kun for det I indskyder i firmaet.

Tilmeldt 4. Feb 07
Skrevet kl. 21:01

Hej Martin

det har du fuldstændig ret i - mit oprindelige spørgsmål gik også på om jeg kunne afdrage på den som personlig gæld via firmaet uden at trække pengene ud som løn først og dermed beskattes af dem - men så lød det som om den eneste mulighed for at fordel af det var at inddrage gælden i virksommheden - vores planer er netop at konvertere til aps på sigt -

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Fra  Lysfelt ApS Skrevet kl. 21:12
Men der må jeg bakke op omkring Bent Zimmermann. Du får meget svært ved at inddrage en gæld i et firma, sådan bare lige. Skat vil vide, hvilke ydelser/produkter/aktiver, som ligger til grund for gælden. Hvis du kan fremvise en stor Mercedes, eller noget andet som er købt for pengene, så kan det måske gøres, men når vi snakker SU-gæld (nu registreret som forbrugslån), så er det meget svært at få virksomheden til at overtage den gæld.

Virksomheden skal jo have modtaget ydelser i en eller anden form for 650.000 kr., før du kan berettige, at gælden tilhører virksomheden.

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 09:48
Det er fuldstændig ligegyldigt om det er et studielån eller et almindeligt lån. Der hvor der kan være en mulighed er hvis I indskyder aktiver i forbindelse med opstarten af virksomheden og gælden har nogen sammenhæng til disse aktiver. Dog kan man tolke det bredt. I forarbejderne til virksomhedsordningen hedder det sig nemlig at myndighederne som udgangspunkt skal anerkende den anvendte fordeling af privat og erhvervsmæssig gæld; Som følge af den selvkontrollerende effekt der findes i virksomhedsordningen, hvorefter negativt indskud udløser beregning af rentekorrektion.  Det ændrer dog ikke ved at det stadig er en fordel at have gælden i virksomhedsordningen så man kan afdrage på gælden og betale renteudgifterne af virksomhedens midler.

Starter I virksomheden op fra "scracth" er det barr lidt svært at få plads til gælden, og den anden part bør til enhver tid ikke sige god for det, uanset om det er et I/S eller ApS.

Jeg mener iøvrigt man skal passe på med at erklære I/S løsningen for dårlig til fordel for et ApS. En I/S løsning kan være fin i starten og er der ingen gæld og forpligtelser i I/S''et er det med hæftelsen til at overse. Hertil kommer at de fleste banker vil kræve personlig kaution fra anpartshaverne for at yde lån til et ApS og her vil man kræve kaution fra begge anpartshavere. Dvs. man kan ikke bare kritikløst flytte privat gæld over i et ApS.  

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

Side 2 ud af 2 (18 indlæg)