Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

må mit I/S firma betale min personlige gæld ?

Side 1 ud af 2 (18 indlæg)
Tilmeldt 4. Feb 07
Indlæg ialt: 15
Skrevet kl. 15:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer

Jeg står og skal til at starte et I/S firma med en ven og vi vil så blot dele alt  fifty-fifty, men jeg tænkte på om min halvdel af pengene i firmaet kunne bruges til at betale noget af min store studiegæld (650.000).

Der er vel ik noget i vejen for at et firma tilbyder en privatperson at betale ens gæld ??? og vil man blive beskattet af det da pengene går direkte ind på en konto i minus så man i teorien ikke har glæde af dem   ??

iværksætterwannabe

Fra Århus
Tilmeldt 18. Feb 06
Indlæg ialt: 4322
Skrevet kl. 15:28
Nej, det er helt i orden at du bruger dit beskattede overskud fra firmaet til at betale din gæld med, ligesom du må med en almindelige udbetalt løn.

Hvis du tænker på at betale din personlige gæld uden at betale skat af de penge du betaler din gæld med, så er svaret at det ikke er lovligt.

Safeticket - Dit enkle og fleksible billetsystem.

Tilmeldt 4. Feb 07
Skrevet kl. 16:20

Hej Anders

jo det var desværre min tanke - men kan jeg så nøjes med at betale fx 28% i formaskat (ved et aps) og derefter afdrage på min gæld eller skal jeg først ha udbetalt løn til mig selv (og så igen betale ca 50% i skat af min løn) og derefter afdrage - håbede nemlig der var en fidus her et sted.

Hvorn fungerer det når firmaer fx uddeler legater ? kunne mit firma ik uddele legater til mig selv under den skattepligtige grænse evt ?

der må være en fordel ude først at skulle betale firmaskat og derefter personlig skat (så står man jo som jeg gør nu - uden firma)

tak på forhånd

Fra Århus
Tilmeldt 18. Feb 06
Indlæg ialt: 4322
Skrevet kl. 16:23
Jeg tvivler på at det kan lade sig gøre uden at du bliver fuldt ud beskattet af det når det er et I/S, al overskud i sådan et er jo personlig indtægt, hvis det var udbytte i et selskab kunne du så vidt jeg kan se slippe med 28% beskatning.

Jeg tror at staten har sikret sig at den får hvad den skal have, og du får en tur i brummen hvis du laver unoder.

Spørg evt din revisor om der er et lovligt smuthul et sted, jeg tvivler på at der er.

Safeticket - Dit enkle og fleksible billetsystem.

Tilmeldt 4. Feb 07
Skrevet kl. 16:27

Hej igen

tak for hurtigt svar - planen er på sigt at konvertere til et Aps. så hvis man kan nøjes med 28% beskatning der har man jo også vundet lidt der.

for lige at få en ting HELT på plads

hvis jeg har et Aps. og gerne vil ha noget løn udbetalt - Hvad betaler jeg så i skat ???

betaler jeg 28% af fx 50.000

eller betaler jeg A-skat (tror jeg det hedder ) ??

håber du kan gøre det klart for mig - og endnu engang tak for hjælpen

Fra Aabenraa
Tilmeldt 25. Jul 06
Indlæg ialt: 1269
Fra  PB Tryk & Grafik v/Peter Boyford Skrevet kl. 17:25
Uanset selskabsform, så betaler du almindelig personskat i det øjeblik pengene trækkes ud af firmaet. De 28% er kun for virksomhedsskatteordningen og er i princippet kun en aconto-skat. Når pengene bliver brugt personligt, så får du din aconto-skat tilbage og skal betale den skat, der svarer til hvad du ville have betalt ved lønjob.

Hvis dit firma skal betale din gæld, så skal du på en eller anden snedig måde konvertere gælden, således at det er firmaet, der har lånt pengene. Men du skal nok regne med, at når SKAT kommer på besøg, så får du et stort arbejde med at forklare hvorfor det skulle være rimeligt.

Du må egentlig også gerne forklare mig, hvorfor du mener, at det er rimeligt at du skulle skattefritages for at betale din gæld, som alle andre møjsommeligt må betale ad almindelige kanaler.

Vh
Peter

http://pbtryk.dk: Danmarks billigste bannere!

Tilmeldt 4. Feb 07
Skrevet kl. 17:59

Hej Peter

Jeg mener ikke at jeg skal skattefritages mht til tilbagebetaling af min studiegæld, men håbede på (som mange andre) at der muligvis var en skattefidus/fordel at fange hvis man på en snedig (lovlig) måde kunne få firmaet til at afdrage uden at at hive pengene ud til mig personligt (og dermed slippe for at betale skat af dem)  - hvis man ikke kan det på lovlig vis så er jeg naturligvis nødt til at afdrage som jeg gør pt.

Men da min viden inden for skat osv er ret begrænset (som du nok har opdaget  ) er det selvfølgelig det værd at undersøge - ville jo være surt at opdage om 10 år når jeg er færdig med at afdrage (og har betalt 250.000 i renter) at jeg kunne ha spurgt en revisor som så kunne ha sparet mig for måske 300.000 vha en lovlig fidus.

Det ville jo også være surt hvis man ikke havde trukket de ting fra i skat man nu kan, bare fordi man ikke vidste det var muligt ik?

men når tiden kommer må jeg jo gå til en revisor og få deres råd om mine muligheder

men tak for hjælpen begge 2

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  Lysfelt ApS Skrevet kl. 18:29
Du kan trække renterne fra på din selvangivelse, men afdragene kan du ikke trække fra nogen steder. Det er personlig gæld, som også skal afdrages personligt. Dvs. at du skal have udbetalt løn (med almindelige skatteregler, inkl. dine andre fradrag) og derefter betale afdrag til staten.

Du kan dog - hvis du har et stort overskud i firmaet - trække hele resultatet ud, og dermed afdrage gælden hurtigere. Dog vil du på den måde sandsynligvis komme til at betale topskat.... alt efter, hvor meget du har trukket ud af dit firma, eller tjent andre steder.

Fra Aabenraa
Tilmeldt 25. Jul 06
Indlæg ialt: 1269
Fra  PB Tryk & Grafik v/Peter Boyford Skrevet kl. 18:35
Jeg undskylder.. Jeg var måske for hurtig på aftrækkeren.. Heldigvis var der ladt med løs krudt, så det ikke gik helt galt.

Vh
Peter

http://pbtryk.dk: Danmarks billigste bannere!

Tilmeldt 4. Feb 07
Skrevet kl. 19:23

Hej Peter

det er ok

men ser ud til at virksomheden i så fald skal overtage min private gæld for at jeg kan få max ud af situationen.

men nu når man hæfter personligt i et I/S - kan man så ikke tage sin private gæld med under den paraply også og dermed sige at det er virksomhedens gæld også eller hva ??

Side 1 ud af 2 (18 indlæg)