Davs Amino'er En lille intro af mig og mit project. I en alder af 37 år har jeg nu fået nok af at være løn "slave" og dårlige ledere. Udlært bygningsmaler, men har arbejdet som farvehandler i godt 15-16 år. Jeg vil ud og male igen. Min vision er at starte et malerfirma med minimal start omkostninger. Hvilket går rigtigt godt. Kunne godt starte op med alm. håndværktøj. Det er bare ikke godt nok hvis der skal penge i kassen, så skal der også maskiner til. Håndværktøj, stiger, lamper, div. håndslibemaskiner, "giraf", støvsuger, lille sprøjteanlæg(kop) Alt sammen skaffet for omkring 700.- (jeps slet ikke så ringe) 2 sælgere fra et velkendt firma er sat på opgaven at finde et "stort" brugt sprøjteanlæg til små penge. hvilket de ikke mente er umuligt. Bil har jeg, ned med sæderne, så er pladsen god. Hvad vil jeg kunne tilbyde i mit malerfirma. Salg & service ! Salg... Nej, det er faktisk ikke et grimt ord. Et salg er ikke kun et spørgsmål om lange nogle vare over disken. Det er et gensidigt sammenarbejde mellem kunden og firmaet, om at finde de rette behandlinger, samt et materiale valg som passer kundens behov og forventninger. Netop materiale valg falder rigtigt mange malerfirmaer af på. Alt for ofte bliver der bare hentet en glans 5. For det er det hurtigste og billigste ! Alternativerne har aldrig være oppe og vende. Og det er ringe. Der er fordele og ulemper ved alle materialer. Det er ikke maleren som skal bestemme. Det er kunden, efter en grundig produkt gennemgang.
Service... er også en mangelvare hos mange af mine kolleger. Et eksempel. En kunde vil gerne vælge en farve til stuen, hvorefter maleren henviser tilden lokale farvehandler."bare gå ned og kig på farve der. De har en masse farvekort" Hvorfor skal et andet firma servicere malerens kunde ? Har maleren ikke selv farvekort, gider man ikke bruge tid på det !? Service tager tid.. Ja. Men det er blandt andet også det som gør kunden kommer igen. Kunden skal sgu virkeligt føle de får noget for deres penge!
Steder jeg nok vil går imod strømmen. Papir arbejde. Jeg vil lave skriftligt tilbud/kontrakt på alt. Også de små opgaver. Det skal synligt gøres præcis hvilket arbejde/behandlinger der bliver udført. Gider ikke reklamationer pga. misforståelser. Mobil Dankort. Ved aflevering og gennemgang af arbejdet hos private, skal betalingen falde. Enten kontant eller via Dankort. Dette er selvfølgelig et kriterium som kunden er gjort opmærksom på både mundtligt og skriftligt via kontrakten. Ved godt det er næsten et fy ord for en håndværker at tage kontant betaling. Kan ikke se hvorfor man ikke skulle. Hvis en kunde ikke ønsker dette, er det muligt god grund til at holde sig væk. En bank overførelse på stedet vil også kunne gøre det. Jeg regner med at starte omkring Maj. Så nu er det bare hårdt fodarbejde for at skaffe nogle kunder til den tid, og frem af. Skulle det ikke helt gå som håbet, har jeg et STORT netværk af andre malere, som jeg ville kunne sælge min arbejds kraft til. Arbejder for tiden i et grossistcenter. Er også her jeg har fået klunset udstyr. Enten via gode kunder, eller leverandør.
|
Hej Nicolaj !
har læst dit indlæg og blev lidt nysgerri omkring dit betaling efter end arbejde.. hvordan har kunden taget det til sig, og har du en mobil dankort terminal med dig..
Jeg tænker man undgår mange problemer med manglende betaling.. men fungere det i praktis ?
håber du vil dele ud af din erfaring, da jeg selv er i fuld gang med at starte op, dog som tømrer.. bare rolig :-)
Jacob Mosegaard