Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Kutyme for betaling i tøj branchen?

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Fra København
Tilmeldt 13. Jan 08
Indlæg ialt: 71
Fra  Atlantic Entreprise A/S Skrevet kl. 03:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg ville høre hvordan ''betalingskæden'' ser ud i tøj branchen.

Er det designeren (mig), som i første omgang skal betale tøj fabrikken i feks Bulgarien for tøjet, hvorefter jeg først får pengene igen, når jeg sælger tøjet i DK?

Eller er det kutyme for designeren, at få lavet nogle prototyper, som han/hun viser frem feks på en messe, hvorefter designeren modtager penge fra butikkerne, til at igangsætte produktionen med?

Eller er der tale om en tredje måde? Eller en blanding af de to ovenfornævnte?

Ser frem til at høre fra jer Amino'er :)

Tilmeldt 30. Aug 10
Indlæg ialt: 282
Fra  Amarisas International Co., Ltd. Skrevet kl. 03:42

Jeg følger lige med her...

Tilmeldt 24. Jun 07
Indlæg ialt: 15096
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 03:48
  • Du får lavet en kollektion bestående af kollektionsprøver af de enkelte modeller
  • Du fremviser disse eller kataloger til butikker mm enten via messer, butiksbesøg eller andet opsøgende arbejde
  • Butikkerne aflægger en ordre 3-6 mdr ud i fremtiden
  • Butikken stille oftest en bankgaranti på købet
  • Du producere varerne
  • Du levere varerne til aftalte tid
  • Butikken har derefter oftest løbende mdr + 30-60 dages kredit
Fra Skanderborg
Tilmeldt 3. Dec 10
Indlæg ialt: 97
Skrevet kl. 07:47

Hej Korsager,

Det er normalt at man laver en kollektion for egen regning. Hvis man har en god samarbejdspartner kan man ofte lave en aftale om at de styles der bliver lagt en ordre på efterfølgende er for fabrikkens regning - hvorimod de styles der ikke bliver til andet end prototyper vil være for din regning.

På denne måde skal man ikke betale for prototyperne før man har indsigt i hvor store ordrer man kan placere....det animerer ligeledes til at man ikke laver for mange designs der reelt ikke er interessante for forbrugerne. Jo bedre du rammer med dine designs jo mindre bliver din regning fra producenten :)

Der har dog været en del eksempler på at firmaer er gået ned efter en messe idet man nemt kan opbygge en ganske voldsom gæld da der vil være forpligtelser til at betale for kollektionen, der vil være udgifter til messe, til indsalg generelt (kørsel, repræsentation, kataloger osv) hvorfor en enkelt fejl-kollektion reelt kan smadre økonomien totalt.

Derfor er producenterne lidt forsigtige med at udvikle kollektioner for firmaer de ikke har haft et samarbejde med. En variant kan være at du betaler for kollektionen og så kan modregne omkostningen for de styles du afgiver ordrer på i dette ordrebeløb (og du kan så ikke modregne de styles der ikke bliver til noget).

Du vil selv først få penge fra forretningerne en måneds tid (tidligst) efter at du har leveret til butikkerne. Du skal nok ikke regne med en bankgaranti for en normal tøjforretning, da en bankgaranti påvirker deres cashflow indtil varerne er leveret, og det er de færreste forretninger der er interesserede i dette - specielt med et ukendt mærke. Iøvrigt er bankgarantier heller ikke gratis.....

Der er en mulighed for at du kan belåne dine ordrer i stedet (mener et factoring selskab kan gøre dette - ellers kan dit pengeinstitut) så du får en del af pengene i hånden med det samme  - såfremt din kunder er kreditværdig. Der er i så fald nogen formelle krav til udfærdigelsen af ordren til kunden som skal overholdes - det kender factoring selskabet/pengeinstituttet alt til.

Det er ikke gratis, men det giver mulighed for at komme over den pukkel af startomkostninger der er ved tekstilproduktion :)

Held og lykke med det

Morten

Tilmeldt 24. Jun 07
Indlæg ialt: 15096
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 08:13

Fashion-Seller:
  • Butikken stille oftest en bankgaranti på købet

Der skulle selvfølgelig stå, at butikken tjekkes af et factoring selskab, som så udbetaler pengene til dig...

Bankgaranti er B2B for agenture mm... Min fejl!

Tilmeldt 5. Jun 12
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 08:21

Når vi får produceret betaler vi 30% ved opstart af produktion - og 70% inden afskibning.

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)