Hej Aminoer :) Jeg er lidt i tvivl om dette emne. Et godt spørgsmål er, hvad er leder uddannelsen! Jeg havde tænkt mig at tage på STX og havde økonomi på valgfag eller hvad det kaldes, samt at tage på cbs/Copenhagen business school efter og tage den uddannelse der hedder Cand.Jur. Det er ErhvervsØkonomi og Erhvervsjura. Nogle der kan sige mig så om dette er et godt til det? Og hvad det ellers kan tilbyde mig af jobs i stedet for at være iværksætter (men det er jo min drøm). Mange siger jo at som iværksætter behøver du ingen uddannelse eller at nogle bare har en HHX/STX også går igang. Men fordi jeg vil være på den sikre side vil jeg gerne ha en uddannelse først. Derfor må i gerne komme med flere muligheder hvad en uddannelse kunne være.
Nogle der kan hjælpe mig? - Mads
|
Hej Mads.
En leder uddannelse, indholder værktøjer og indsigt i relationer mellem mennesker. Dvs. du lære at motivere og påvirke et menneske/gruppe til at gå fra A til B.
Tjek eventuelt: http://www.merkonom-au.dk/merkantile-akademiprofiler/ledelse
En Cand.Jur er ikke en leder uddannelse. Det er svært at sige, hvad du kan bruge din uddannelse til, når du er færdig. Dette skyldes at man ikke længere bliver sat i en boks. F.eks. Skolelærer bruges også i dag af virksomheder til undervisning inden for fagtekniske fag. En journalist kan også få job inden for PR-branchen, osv.
Du har ikke ret ang. iværksættere ikke behøver en uddannelse, tværtimod. "Learn by doing" er også en løbende uddannelse og mange gange dyrere og bedre end en statsstøttet uddannelse alene.
Ulempen ved en uddannelse er, at du lærer kun at tænke og tale på en måde. Hvorimod "learn by doing" metoden lærer du at tænke ud af boksen.
Kan du kombinere disse 2 slags uddannelser, så står du meget stærkt på job markedet.
Held og lykke med fremtiden.