Hej Er ved at starte et firma op som sælger mad. og jeg vil bringe mad ud til private og virksomheder når de ringer og bestiller. Kan jeg her få kørselspenge for hvad der bliver kørt. til at starte med blir det i egen vogn men senere i firma vogn. og er der andre regler ved firmavogn udbringning... Jeg har tænkt på, på et tidspunkt at flytte min bopæl til Sverige, vil jeg her kunne få kørepenge til min virksomhed eller står det for egen regning. Jeg har PT 30 km til min virksomhed, kan jeg få kørepenge for at køre fra min bopæl til virksomheden hver dag eller hvordan gør man det. Hilsen X. |
Vi kan starte med at fastslå at du ikke kan få kørepenge af dem du kører for som selvstændig erhvervsdrivende. Det er en del af den pris du fakturerer og derved en del af moms og skattegrundlaget uanset hvad du kalder det.
Når du kører ud i egen bil ja så kan du foretage fradrag efter satserne for kørepenge eller hvis det er et selskab du laver, lade selskabet udbetale dig kørepenge.
Når du kører ud i egen bil ja så kan du foretage fradrag efter satserne for kørepenge eller hvis det er et selskab du laver, lade selskabet udbetale dig kørepenge.
Køber du en firmavogn. Dvs. en bil hvor udgifterne fragår i virksomhedens regnskab kan du naturligvis ikke få kørepenge.
Hvis du flytter til Sverige er det jo et spørgsmål om hvorvidt virksomheden skal beskattes i Danmark og/eller Sverige, men i det omfang virksomheden er skattepligtig til Danmark, så er det som skitseret ovenfor ja.