Jeg har hørt så meget om afskrivning og læst en lille smugle også!! Er der ikke nogen der kan gøre mig lidt klogere?? Eks jeg har brugt eks antal kr på pcer depositum Inventar Softwear ??? |
Afskrivning
Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
- 1
Afskrivning foregår således, at du ikke får fuldt fradrag for indkøbet i det regnskabsår, du har købt varen. Koster eksempelvis din computerløsning kr. 20.000,- eks. moms, så skal du fortsat trække momsen fra, men i regnskabet fradrages kun 25% (kr. 5000,-) Næste år er der så kr. 15.000,- tilbage i "restværdi", som du så igen fradrager med 25% og så fremdeles indtil varen er nede under satsen. Når varen er under den fstsatte sats, så fradrages resten i et hug. (revisorer: ret mig, hvis jeg tager fejl i dette scenario!) Vh Peter |
http://pbtryk.dk: Danmarks billigste bannere!
Mener grænsen er 10.700 og afskrivningen er lineær, altså samme beløb hvert år, men dog lidt usikker på dette. Alt under denne grænse kan straksafskrives. Mener også software kan strakafskrives uanset beløb |
Det er helt korrekt opfattet. En enkelt tilføjelse. Alle 100% erhvervsmæssigt anvendte driftsmidler afskrives under ét. Saldoen reguleres så med årets køb og årets salg. Når/hvis saldoen kommer under bundgrænsen kan den udgiftsføres som det også bliver skrevet. Hvis saldoen bliver negativ (som følge af salg) kan den fremføres i et år hvorefter den skal beskattes eller udlignes ved nyt køb. Er det såkaldte blandede driftsmidler (blandet erhverv/privat) skal hvert driftsmiddel afskrives på en konto for sig. |
Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater Bent Zimmermann
Mener grænsen er 10.700 Grænsen var 11.300 kr. sidste år og den er 11.600 kr. i år. og afskrivningen er lineær, altså samme beløb hvert år, men dog lidt usikker på dette. Det er ikke korrekt. Det er kun goodwill, rettigheder og ander immaterielle anlægsaktiver der afskrives med lige store beløb hvert år. Mener også software kan strakafskrives uanset beløb Det er korrekt |
Hvis vi taler om straksafskrivning er det pr. enhed (enheder der er bestemt til at blive anvendt samlet betragtes som en samlet enhed). Taler vi derimod om straksafskrivning af en saldo fordi den kommer ned under de 11.600 kr. er det alt. Iøvrigt kan man også straksafskrive aktiver uanset anskaffelsessum hvis de skønnes at have en levetid under 3 år men her kan der nemt opstå diskussion med Skat. |
Side 1 ud af 1 (7 indlæg)