Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

URL Rewrite i Joomla!

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Fra Frederikssund
Tilmeldt 30. Dec 08
Indlæg ialt: 88
Skrevet kl. 16:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Alle,

Er der nogen der kan være behjælpelig med et tip til hvordan man smartest kan rewrite sine ULRs i Joomla?

Vores side www.SikkertHjem.dk fungerer i øjeblikket med Joomla! standard URLs og de er hverken særligt søgemaskinevenlige eller brugervenlige.

Findes der et smart modul eller hvordan skal dette gribes an?

På forhånd tak for jeres hjælp!

Dennis Larsen
SikkertHjem

SikkertHjem.dk - Billigt. Simpelt. Sikkert.  »Komplet Alarmsystem kun 99,- /mdr.«  Besøg: www.SikkertHjem.dk 

Tilmeldt 30. Mar 10
Indlæg ialt: 297
Skrevet kl. 16:18

Hej,

Joomla understøtter søgemaskine URL's som standard.

Slå det til under globale indstillinger hvorefter du skal omdøbe filen "htaccess.txt" til ".htaccess" på din FTP.

Så fungerer URL's i henhold til angivne alias på menulinks.
Sider som ikke har et menulink får ikke en søgemaskinevenlig URL - opret evt. en menu som ikke bliver vist nogen steder, hvor menulinks til "skjulte" sider kan oprettes.

Held og lykke :-)

Fra Farum
Tilmeldt 1. Aug 09
Indlæg ialt: 195
Skrevet kl. 16:18

Du kan starte med at bruge Joomla's indbyggede understøttelse af SEF URLs. Det sætter du op i "Global Configuration -> Site" delen ovre til højre. Hvis du kører på en Apache host så kan jeg anbefale at svare "Yes" til alle tre spørgsmål. Du skal så omdøbe den "htaccess.txt" fil som Joomla har installeret i site-roden til ".htaccess". Det gør du via FTP.

Hvis det ikke virker for dig kan det være at din webhost ikke er konfigureret korrekt til at benytte dette (eller at du ikke kører på en Apache-host). Så kan du bare sætte de tre settings tilbage, og så må du prøve noget andet.

Mikkel Elmholdt - Freelance softwareudvikler
MEconsult - www.meconsult.dk

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 16:21

Du skal jo nok alligvel til på et tidspunkt at tænke på SEO, så sf404SEF er nok oplagt.

Læs mere HER på Ramus Hoeks glimrende side

Fra Frederikssund
Tilmeldt 30. Dec 08
Skrevet kl. 16:24

Hej Sune og Mikkel,

Mange tak for jeres svar.

Jeg har leget lidt med denne løsning, altså at benytte Joomlas indbyggede funktion, men jeg er blevet fortalt at dette skal gøres fra start. Ellers vil det ødelægge de allerede eksisterende links, hvilket jo ville være en katastrofe for en live side.

Passer dette?

SikkertHjem.dk - Billigt. Simpelt. Sikkert.  »Komplet Alarmsystem kun 99,- /mdr.«  Besøg: www.SikkertHjem.dk 

Fra Frederikssund
Tilmeldt 30. Dec 08
Skrevet kl. 16:26

Hej Brian,

Tak for dit svar. Det vil jeg se lidt nærmere på.

Tilmeldt 30. Mar 10
Indlæg ialt: 297
Skrevet kl. 16:28

Jeg har ikke oplevet noget der ligner dette - aldrig haft problemer med at gøre dette på en live side. Alle links genereret af Joomla! bliver automatisk opdateret.

Fra Frederikssund
Tilmeldt 30. Dec 08
Skrevet kl. 16:30

Ok, super. Da vil jeg prøve dette. Jeg har bare ikke turde af frygt for at skulle ødelægge hele siden.

Tak for din hjælp.

Fra Farum
Tilmeldt 1. Aug 09
Indlæg ialt: 195
Skrevet kl. 16:34

Dennis Larsen:

Hej Sune og Mikkel,

Mange tak for jeres svar.

Jeg har leget lidt med denne løsning, altså at benytte Joomlas indbyggede funktion, men jeg er blevet fortalt at dette skal gøres fra start. Ellers vil det ødelægge de allerede eksisterende links, hvilket jo ville være en katastrofe for en live side.

Passer dette?

Det tror jeg ikke er helt korrekt. Jeg gætter på at du hentyder til følgende problematik:

Google har f.eks. allerede indexeret en side hos dig med URL'en "http://ditsite.dk/index.php?option=com_content&view=article&id=4&Itemid=21" eller noget tilsvarende volapyk. Så slår du Joomla SEF til og URL'en ændrer sig på magisk vis til "http://ditsite.dk/fin-artikel-om-etellerandet.html".

Du er nu bange for at eksisterende links som folk finder via Google ikke længere passer, ds. at hvis en bruger følger den første volapyk-linie, så rammer man ikke længere artiklen. Det er imidlertid ikke noget problem for Joomla er intelligent nok til stadig at vise den korrekte artikel.

Du kan jo prøve det selv. Slå SEF fra og kopier URL'en på en artikel. Så slår du SEF til og beundrer den fine nye URL. Så paster du den gamle deforme URL ind i et andet browser-vindue og ser så forhåbentlig den samme artikel.

Mikkel Elmholdt - Freelance softwareudvikler
MEconsult - www.meconsult.dk

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)