Hej, Er helt ny her og har lige et par spørgsmål. Jeg har et firma men kun som selvstændig bibeskæftigelse, dvs. at jeg har udført arbejde ved siden af mit normale job, men også som ledig på dagpenge hvor jeg har stået til rådighed for arbejdsmarkedet. Mit højeste ønske er selvfølgelig at arbejde fuld tid i mit eget firma, men der er ikke kunder nok til det - endnu. Bibeskæftigelsen har foregået ca. 120 km væk fra hjemmet, og hjemmet er også mit firmas adresse. Det er efterhånden blevet til en del gange frem og tilbage (aften og weekends) ca 2000 km. i alt. Jeg bruger min gamle private bil til alt kørsel i firmaet. Jeg kender godt SKAT''s takster for kørsel på 3,35kr/km, men kan jeg trække 2000km. x 3,35kr ud af firmaet bare sån lige? Jeg fører kørebog og har også tænkt mig at vedlægge bilag i form af benzin kvitteringer - Gør jeg det rigtige? Hvad med skat? - Kan jeg vente med at betale skat indtil 1/6-07 Jeg havde min første opgave i firmaet i december 2006. På forhånd tak. Henrik |
Hej Henrik
Når du har erhvervsmæssig kørsel, har du nogle alternativer med hensyn til fradrag for kørslen. I mange tilfælde vil det være mest rentabelt at bruge den mulighed du nævner med fradraget på 3,30 kr. pr. km (2006-satsen), som du kan fratrække på selvangivelsen for 2006, når du opgør resultatet af din virksomhed. Du skal for at få fradraget kunne dokumentere det i form af kørebog, så det er godt at du har gjort dette. Der er derimod ikke krav om at gemme benzinkvitteringer, men skulle der nu opstå diskussion med skattevæsenet om du rent faktisk har haft den pågældende kørsel vil det bestemt ikke skade at kunne dokumentere, at bilen har kørt mange kilometer i denne periode.
Der er som sådan ikke krav om at du decideret skal overføre beløbet fra din firmakonto til din privatkonto, det er ikke relevant for selvangivelsen lige i dét perspektiv (at der kan være nogle andre i relation til evt. anvendelse af virksomhedsskatteordning ved beskatning af overskud af din virksomhed er så en anden sag).
Alt det nævnte forudsætter, at din virksomhed har givet overskud i 2006 og/eller ikke falder ind under begrebet hobbyvirksomhed (kun aktuelt hvis det giver underskud) - men jeg vælger at forudsætte at du har tjent en god skilling på det 

Skatten af din virksomhed opkræves sammen med din personligé skat. Vær opmærksom på, at såfremt du står til en restskat på over 40.000 kr., er der en fordel i at indbetale dette til SKAT senest 15. marts, mens beløb herunder kan vente til 1. juli med at blive betalt.
Mvh.
Ole