Hej Jeg har en forretning der har med mad/drikke at gøre, og jeg har i sinde at ekspandere til nordafrika, nærmere marokko. Er der nogen der har erfaringer med at starte virksomhed udenlands? Jeg har stadig min forretning i DK og fortsætter med det. Dette er en ekspandering hvor det næsten 100% er som at starte en ny virksomhed med alt materiel og diverse. Dvs. indtægten går til den konto der forfindes i landet. Jeg styre virksomheden igennem min partner der bor dernede. Hvilke ting skal man være påpasselig med? Hvilke konfliktsituationer vil man have med opstarten udenfor DK? Og hvilke løsninger er der dertil? Jeg tænker på ting som fx. love, bank og pengetransaktioner m.m.? Hvilke muligheder er der som man ikke bør gå glip af når man laver forretning udenlands? Har det nogen relevans for SKAT og min indkomst i DK, når jeg ikke kan trækker udgifterne fra da det er udenlands, samt at jeg betaler skat i det pågældende land? Er der andre emner man skal kigge nærmere på inden, under og efter man starter sådan en forretning op? Jeg er spændt på at høre nogle svar :) |
Først og fremmest kan du hente megen viden ved at google: Doing business in morocco.
http://www.doingbusiness.org/data/exploreeconomies/morocco/
Den største udfordring bliver formentlig at få sat forretningen op i Marokko og herunder få skabt alle rutiner og tilladelser i forhold til de lokale myndighederne.
Pengetransktioner mv. er reguleret via lovgivning og der er krav om anmeldelse ved større overførsler. Denne del sørger din bank for.
I forhold til SKAT har det også en relevans i det udenlandsk indkomst indgår i din danske selvangivelse. Der vil dog ske modregning af den skat som du har betalt i Marokko.
Hvis dit netværk ellers er til det vil jeg anbefale dig selv at kontakte lokale rådgivere - evt. anbefalet af Udenrigsministeriet - fremfor danske rådgivere. Det vil som oftest være alt alt for dyrt.
/Henrik