Både og, Nogle vælger at købe sangen efter de har hørt den, andre lader den bare ligge på en playlist på youtube og høre den på youtube, til uendelighed. - og så mister de en potientiel kunde.
|
Rune Jensen:Det er ikke lovligt. Uanset hvilket produkt der er tale om, skal man have rettigheder til at dele det med andre eller bruge det.
Jeg tvivler stærkt på, at dem der kaster musikvideoer op på YouTube, har licens til det. Det er ganske enkelt bare for svært for YouTube og de oprigtige ejere af musikken, at tjekke alle videoerne igennem, og blokere dem der ikke er licens til. I værste fald, har de retmæssige ejere ret til at opkræve et licensgebyr, hvis man bruger musikken på en måde man ikke har tilladelse til.
På den anden side har jeg set kunstnere eller familie af visse kunstnere takke fans for deres oploads/flotte selvskabte videoer. Det er et meget "flydende" område, så selvom det - som udgangspunkt - ikke er lovligt, så tror jeg ikke, at der gøres det store ved det med mindre det - som nævnt - er en officiel video finansieret af pladeselskabet selv.