Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Brochure til opfinderforeningen.dk - hvad siger i ?

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)
Tilmeldt 30. Oct 05
Indlæg ialt: 195
Skrevet kl. 06:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Vivi, da jeg var med til at drukne din tidliger tråd, og samtidig gerne vil støtte opfinderkulturen i Danmark, har jeg prøvet at sætte noget af dine egne ord fra tråden og lidt fra forenings-sitet sammen, og krydret det lidt. Jeg er total novice på "brochure" området, men gav det alligevel et forsøg, så nu er det op til dig og jer andre at komme med konstruktiv kritik :)

Forslag til brochure
-----------------------

Er du opfinder ?  (som overskrift på brochuren)

Næsten alle har prøvet det at få en lys ide og man kan vel i princippet kalde sig opfinder, hvis ideen er så nyskabende at man ville kunne opnå eneret på den. Men vil du have succes med dine opfindelser er spørgsmålet måske nærmere, om du kan opfinde noget som markedet har brug for eller snart får brug for.  Da Pat Vidas i 1981 patenterede en trompet med integreret flammekaster, kunne hot Jazz sikkert have fået en lidt anden betydning, men ellers er trompeten et glimrende eksempel på ting som verden ikke havde brug for. Så hvis dine ambitioner rækker videre end bare et flot patentbevis på væggen, er det en god ide at undersøge markedet og vurdere ideens potientiale. Havde Pat Vidas gjort dette, ville han måske have modificeret sin flammekaster lidt og opfundet et integrerbart varmeapparat til blæseinstrumenter istedet. Forebyggelse af snue og gigtplagede fingre kunne have givet opfindelsen et reelt kundegrundlag, modsat flammekasteren der højst kunne bruges til at sætte ild i nodestativet. Og mon ikke at mange musikkere ville have sendt Pat en venlig tanke, når de atter stod et køligt sted og skulle spille i timevis, uden at deres fingre gradvist blev omdannet til istapper. Selvom hans opfindelse var lidt underlig, besad Pat alligevel en vigtig egenskab, nemlig at turde at gå imod flokken og tro på sin ide. Så selvom at han blandt andet glemte at undersøge om markedet var parat til at købe hans instrument, havde han sin faste tro på sin ide.  Denne egenskab er især nødvendig når man som opfinder skal ud og finde sine fremtidige samarbejdspartnere. Hvis du ikke selv tror på opfindelsens potentientiale, får du som regel endnu sværere ved at overbevise andre og man skal være forberedt på at banke på mange døre, for at slippe igennem nåleøjet. Nu kan vi så, her 25 år efter, sidde grine lidt over trompetens tekniske tilbageskridt., men samtidig have lært en simpel lektie, så måske var Pat Vidas slet ikke så tosset endda. Rettighederne til et patent kan bla. sælges på licens, og/eller ved udbetaling af et engangsbeløb.  Mulighederne er mange, når først man står med den rigtige ide i hånden. Dog er tingene ikke så simple som de måtte lyde, og der findes flere faldgrupper i opfinderens verden.  I opfinderforeningen kender vi betydningen af at have et godt netværk og du vil som medlem få mulighed for at netværke med os, samt drage nytte af vores viden og erfaring, i videst mulig udstrækning.

Hvem er vi ?

Opfinderforeningen et fælleskab som er baseret på frivillig engagement, hvilket betyder at foreningsarbejdet er ulønnet. Foreningen repræsenterer en række opfindere, designere og andre folk i branchen. Fælles for os er, at vi enten lever eller prøver at leve af det vi er bedst til ,at opfinde, designe, udvikle, markedsføre og sælge produkter. Gennem foreningen bidrager vi med viden og erfaring, ligesom vi deltager aktivitet i det politiske arbejde, med at gøre hverdagen nemmere for innovative og kreative mennesker i Danmark. Opfinderforeningen har, trods vores korte levetid, opnået konkrete resultater indenfor patentlovgivningen, der specifikt gavner den lille opfinder/idémager og foreningen arbejder aktivt og målrettet på at sætte denne gruppe på dagsordenen. Kig ind på opfinderforeningen.dk, hvor du kan læse mere om os og vores virke, samt hvordan du selv bliver medlem.

Kan jeg støtte foreningen uden selv at være opfinder ?

Naturl

Tilmeldt 29. Jan 07
Indlæg ialt: 84
Skrevet kl. 07:27
Hej Gearløs

Nu skriver du selv at du ikke har meget erfaring på brochure området, og uden at have læst Vivi''s inlæg, tillader jeg mig hermed at kommenterer på din tekst.

Jeg har selv været i reklame branchen i 12 år og desværre set mange eksempler på folk, der har forsøgt at lave en brochure selv. De fleste har faldet igennem. Uden hensyn til jeres budget og uden at kritisere nogen, så vil jeg da kraftigt anbefale at I får et reklame bureau eller AD''er indover. (Jeg kender flere, der også laver små projekter til overskuelig pris)
Og en tekst forfatter. Når folk skal læse en tekst i en brochure er det vigtigt at den er skarp, interessant og ikke mindst, skrevet i et godt sprog.
Endelig er der jo i høj grad billederne, som også er meget vigtige. Folk ser billederne og læser overskriften. Meget ofte læser de ikke teksten. Slet ikke hvis den ikke er let at gå igang med.
Så, jeg synes I skal alliere jer med nogle reklame folk. Jeg skal gerne hjælpe med kontakter og det behøver ikke at koste alverden.

Hvis I vælger at selv flække en brochure sammen, så synes jeg at du skal kigge på første afsnit af teksten. Der er mange gentagelser og den er ikke rigtig skarp.
Resten er mere information, som virker kort og præcis.

Håber du kan bruge indlæget til noget.

*** Fotograf Claus Lavendt - Professionel reklamefotograf ***

*** www.lavendtphoto.com ***

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 09:33
[QUOTE]Dato: 07-02-2007 06:45:56
Forfatter:OleGearløs

Forslag til brochure
-----------------------

Er du opfinder? (som overskrift på brochuren)

Næsten alle har prøvet det at få en lys ide og man kan vel i princippet kalde sig opfinder, hvis ideen er så nyskabende, at man ville kunne opnå eneret på den. Men vil du have succes med dine opfindelser, er spørgsmålet måske nærmere, om du kan opfinde noget som markedet har brug for eller snart får brug for. [linieskift]

Da Pat Vidas i 1981 patenterede en trompet med integreret flammekaster, kunne hot Jazz sikkert have fået en lidt anden betydning, men ellers er trompeten et glimrende eksempel på en ting, som verden ikke havde brug for. Så hvis dine ambitioner rækker videre end bare et flot patentbevis på væggen, er det en god ide at undersøge markedet og vurdere ideens potentiale. Havde Pat Vidas gjort dette, ville han måske have modificeret sin flammekaster lidt og opfundet et integrerbart varmeapparat til blæseinstrumenter istedet. Forebyggelse af snue og gigtplagede fingre kunne have givet opfindelsen et reelt kundegrundlag, modsat flammekasteren der højst kunne bruges til at sætte ild i nodestativet. Og mon ikke [slet at] mange musikere ville have sendt Pat en venlig tanke, når de atter stod et køligt sted og skulle spille i timevis, uden at deres fingre gradvist blev omdannet til istapper. [linieskift]

Selvom hans opfindelse var lidt underlig, besad Pat alligevel en vigtig egenskab, nemlig at turde at gå imod flokken og tro på sin ide. Så selvom [slet at] han blandt andet glemte at undersøge, om markedet var parat til at købe hans instrument, havde han sin faste tro på sin ide. Denne egenskab er især nødvendig når man som opfinder skal ud og finde sine fremtidige samarbejdspartnere. Hvis du ikke selv tror på opfindelsens potentiale, får du som regel endnu sværere ved at overbevise andre og man skal være forberedt på at banke på mange døre [slet komma] for at slippe igennem nåleøjet. Nu kan vi så, her 25 år efter, sidde og grine lidt over trompetens tekniske tilbageskridt [slet punktum og komma] men samtidig have lært en simpel lektie, så måske var Pat Vidas slet ikke så tosset endda. Rettighederne til et patent kan bla. sælges på licens [slet komma] og/eller ved udbetaling af et engangsbeløb.

Mulighederne er mange, når først man står med den rigtige ide i hånden. Dog er tingene ikke så simple som de måtte lyde, og der findes flere faldgrupper i opfinderens verden. I opfinderforeningen kender vi betydningen af at have et godt netværk, og du vil som medlem få mulighed for at netværke med os samt drage nytte af vores viden og erfaring, i videst mulig udstrækning.

Hvem er vi?

Opfinderforeningen er et fælleskab, som er baseret på frivillig engagement, hvilket betyder at foreningsarbejdet er ulønnet. Foreningen repræsenterer en række opfindere, designere og andre folk i branchen. Fælles for os er, at vi enten lever eller prøver at leve af det, vi er bedst til at opfinde, designe, udvikle, markedsføre og sælge produkter. Gennem foreningen bidrager vi med viden og erfaring, ligesom vi d

Tilmeldt 25. Jan 07
Indlæg ialt: 33
Skrevet kl. 09:42
Hov! Nu fik man jo lige pludseligt lyst til at læse teksten - spændende! :)
Tilmeldt 2. May 05
Indlæg ialt: 40
Skrevet kl. 09:51

Kære Ole,

Sikke en dejlig overraskelse og mange 1000 tak for din hjælpsomhed og engagement for www.opfinderforeningen.dk , hvis formål netop er, at gøre hverdagen nemmere for de opfindsomme og kreative mennesker i dagens Danmark.

Jeg vil med det samme sende udkastet videre til de øvrige i bestyrelsen og vil efterfølgende holde dig orienteret. 

Og til jer, Claus og Bettina vil jeg sige rigtig mange tak for jeres positive, konstruktive og brugbare indlæg, hvor er det skønt ! 

Vivi  

Se evt., hvad der ligger til grund for mit  engagement i opfinderforeningen og Amino via  www.sputnik.dk søg: Kvindelig opfinder

Tilmeldt 30. Oct 05
Skrevet kl. 17:18

Tusinde tak for den konstruktive kritik og de gode råd i allesammen er kommet med, jeg kan godt se at der er en bid vej endnu.

Claus>

Er helt enig med dig i at opfinderforeningen ville kunne få lavet en mere professionel brochure hos en fagmand. Men sagen er den at jeg gerne vil spare foreningen for de udgifter, derfor giver jeg det en chance. Som sagt er jeg ren novice i dette, og regner med at opfinderforeningen kan vurderer om teksten/brochuren matcher behovet, og jeg vil gøre mit bedste for at rette den til løbende.

Du skriver at den første del har mange gentagelser og at teksten ikke er rigtig skarp. Jo, det kan du have ret i, og jeg følte da også selv at jeg havde set mig "blind" på teksten da jeg skrev den. Efter at Bettina har rettet i den, syntes jeg ikke den er så skidt mere.  Har du ideer til hvordan jeg kan formulere denne del bedre, eller mener du den er god nok efter Bettinas rettelser?

Bettina>

Wow, hvor er det bare perfekt, nu begynder det at ligne noget, mange tak.
Syntes teksten er blevet meget mere overskuelig og læsevenlig, så ingen tvivl om at jeg vil benytte mig af dine rettelser, når jeg laver næste forslag.

Det med at opfindelser redder mange liv er jo egenligt rigtig nok, men jeg forstår din pointe, og det skulle nødig virke plat, så jeg vil se om jeg ikke kan finde en bedre formulering.

Vivi>

Det er bare super, jeg håber vi ender med at vi får lavet en god brochure, og glæder mig til at høre nærmere fra jer.

Til de nyankommende>

Har du råd eller gode ideer til brochuren, vil jeg blive glad for din hjælp også.

Mvh.

Tilmeldt 5. Feb 07
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 17:31
Hej.

Jeg kan se vi ikke bor så lang fra hinanden og som fotograf vil jeg da gerne tilbyde jer at lave nogle fængende billeder til brochuren til en overkommelig pris.

Som tidligere skrevet er teksten ikke meget værd uden nogle billeder til at illustrere indholdet.

Se evt. min "næsten" færdige hjemmeside og bedøm selv om jeg kan magte opgaven.

/Dino 

Tilmeldt 29. Jan 07
Indlæg ialt: 84
Skrevet kl. 18:19
Hej

Det er da også en fin tanke at spare foreningen for nogle udgifter. Min pointe er bare, at ofte kommer man senere til at fortryde at man har sparet for meget på markedsførings materialet, i den tro at det kunne man da selv "flække" sammen.

Hvor om alting er, så vil jeg godt uddybe, hvad jeg mener med det første (og længste) afsnit.
Du fortæller en historie, som i mine ører lyder som en latterlig opfindelse, af en mindre begavet mand. Hvis jeg var opfinder, ville jeg ikke bryde mig om at blive sammenlignet med en ubegavet mand. Jeg forstår godt hvad du gerne vil sige, men jeg føler at du taler ned til mig, hvis jeg var i målgruppen. Det understreger du så flere gange ved at forklare i detaljer, hvor latterlig en opfindelse det er. Sidst i afsnittet påstår du så at trompeten har lidt et teknisk tilbageskridt. Hvad bygger du det på ? Jeg kender adskillige musikkere, som vil være uenig. Det er bare unødvendigt fyld, som i bedste fald blot er en subjektiv holdning.
Endelig siger du at vi har lært en simpel lektie. Rettighederne til et patent kan sælges..... Gjorde Pat det ????

Jeg har blot trukket et par ting frem og jeg ved i allerhøjeste grad at det er meget svært at forfatte en tekst, som skal sælge et budskab.

Det er netop det, man skal gøre sig klart inden man begynder at forfatte en tekst, finde/tage billeder, tænke på layout m.v.
- HVAD er budskabet ?
- Helst kun 1 budskab, ellers drukner de hurtigt i hinanden.
- Hvem er målgruppen ?
- Hvordan rammer vi målgruppen ? (udtryk/medier/sprog) fx må man anse opfindere for at være forholdsvis intelligente.
- Brug et eksempel og et sprog der taler til målgruppen, ikke ned
- Brug udtryk der passer på målgruppen og dit eksempel. fx vil meget få af de musikere, jeg kender, betegnes som et marked..

Ja, jeg ville egentlig kun have skrevet en kort kommentar, men.....

Jeg håber I kan bruge det til noget, og som sagt, så ved jeg godt at det ikke lige er så nemt at lave sådan noget, så mit indlæg er ikke personligt, blot ærligt.

*** Fotograf Claus Lavendt - Professionel reklamefotograf ***

*** www.lavendtphoto.com ***

Tilmeldt 2. May 05
Indlæg ialt: 40
Skrevet kl. 08:41

Hvor er det skønt med feed back og konstruktiv kritik og det er noteret !

Og ja du  har til dels ret mht. besparelse på markedsføringsområdet, men desværre er vi en forening, som  endnu ikke har de store økonomiske muligheder for dette tiltag, men forhåbentlig vil vi, som fx Lego, Danfoss  og Grundfoss vokse, på baggrund af en idé J

Vores idé er at gøre hverdagen nemmere for de innovative og kreative mennesker i Danmark.

Rigtig mange tak.

Vivi

Se evt., hvad der ligger til grund for mit  engagement i opfinderforeningen og Amino via  www.sputnik.dk søg: Kvindelig opfinder

Tilmeldt 30. Oct 05
Skrevet kl. 14:24

Hej Claus

Du skal bare snakke lige ud af posen , syntes kun det er godt du ikke pakker tingene ind, derved lære jeg mere.Håber da det ender med at vi "flækket" noget brugbart sammen, og har jeg ingen problemer med at opfinderforeningen vælger, ikke at bruge mine udkast. Min mission er at prøve at hjæpe, og jeg vil være meget opmærksom på at brochuren ikke bliver en bjørnetjeneste.

Alle dine gode råd er taget til efterretning, og jeg vil forsøge at bruge dem efter bedste evne.

Dino>

Havde planlagt selv at betale billederne, så i denne omgang vil jeg nøjes med at finde dem på istockphoto. Men tak for tilbudet :)

Mvh.

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)