Hej, Jeg har et holdingselskab ApS og et driftselskab ApS. Det er et lille IT firma hvor vi udvikler lidt software, som sælges fra drift selskabet. Jeg har haft firmaerne siden 2003. Der er næsten ingen aktivitet i holding selskabet. Alt salget kører fra drift selskabet. Spørgsmålet er så: Hvordan defineres det, at alle rettigheder til hjemmeside, design,eget udviklet software, IP rettigheder, osv ligger 100% i holdingselskabet og IKKE driftselskabet? Jeg skal lige tjekke op med min revisor, at alt er korrekt. Skal det eventuelt være en advokat der laver et dokument hvor det er klart specificeret?
Næste spørgsmål er så: Ved eventuelt salg af hjemmeside , design, software, IP rettigheder osv. Hvis vi antager at det klart defineret, at holding selskabet der ejer det så får jeg vel pengene ud personligt ved et salg? Er det så smart at lave et firma bagved holding selskabet fx et til holding selskab eller SMBA hvor salget kan gå op i? Ideen er så at jeg kan bruge penge til at geninvestere.
Håber det kan hjælpe andre og nogle der kan hjælpe med svar.
Mvh Peter
|
Hej.
Jamen idet holding ejer anparterne i drifts ApS, ejer holding naturligvis rettigheder mv.
Pengene ryger vel op i holding, idet holding er ejer.
Herefter kan du så via holding disponere.
MvH
Peter