Jeg sidder som konsulent i en af landets største iværksætterforeninger, Ingeniørforeningen der har godt 1.500 iværksættere som medlemmer. Vi har kørt en sag for at medlem (Børsen i dag og i går), der er blevet nægtet fradrag for sine udgifter det første år, da han ikke havde indtægter via salg eller udgifter til markedsføring. Vores medlem har startet en IT-virksomhed, og havde det første år primært udgifter til det patent , som virksomheden bygger på. Han havde ikke noget produkt at sælge, hvorfor det var meningsløst for ham at have markedsføringsudgifter. Virksomheden giver i dag overskud, og har 4 anpartshavere. Vi har ført sagen for helt op til Landsskatteretten, hvor vi netop har tabt sagen. Vi arbejder nu på at få forholdene ændret politisk (det har vi sådan set gjort hele tiden - men nu er der ekstra tryk på). Vi har i næste uge møder med en række skatteordførere og kunne i den forbindelse godt tænke os lignende cases, hvor iværksættere bliver ramt af, at de ikke er blevet godkendt som "erhvervsmæssig virksomhed" på grund af manglende indtægter de første år. Vi finder det meget vigtigt at få ændret lovgivningen - eller i hvert fald praksis i nogle skatteregioner (Jeg har selv en kæreste, der er møbeldesigner og iværksætter, og vores skattemydighed har udvist stor tålmodighed ift. manglende indtægter i virksomheden, større end jeg har råd til!!). Så hvis du har en sag, som vi kan bruge, må du meget gerne sende den til mig på jog@ida.dk. Jo flere sager vi kan diske på bordet, jo større chance for at få ændret tingene. |
Dato: 02-02-2007 12:34:52 Forfatter:Joannes Gaard
Jeg sidder som konsulent i en af landets største iværksætterforeninger, Ingeniørforeningen der har godt 1.500 iværksættere som medlemmer.
Vi har kørt en sag for at medlem (Børsen i dag og i går), der er blevet nægtet fradrag for sine udgifter det første år, da han ikke havde indtægter via salg eller udgifter til markedsføring.
Vores medlem har startet en IT-virksomhed, og havde det første år primært udgifter til det patent , som virksomheden bygger på. Han havde ikke noget produkt at sælge, hvorfor det var meningsløst for ham at have markedsføringsudgifter. Virksomheden giver i dag overskud, og har 4 anpartshavere.
Vi har ført sagen for helt op til Landsskatteretten, hvor vi netop har tabt sagen. Vi arbejder nu på at få forholdene ændret politisk (det har vi sådan set gjort hele tiden - men nu er der ekstra tryk på).
Vi har i næste uge møder med en række skatteordførere og kunne i den forbindelse godt tænke os lignende cases, hvor iværksættere bliver ramt af, at de ikke er blevet godkendt som 'erhvervsmæssig virksomhed' på grund af manglende indtægter de første år.
Vi finder det meget vigtigt at få ændret lovgivningen - eller i hvert fald praksis i nogle skatteregioner (Jeg har selv en kæreste, der er møbeldesigner og iværksætter, og vores skattemydighed har udvist stor tålmodighed ift. manglende indtægter i virksomheden, større end jeg har råd til!!).
Så hvis du har en sag, som vi kan bruge, må du meget gerne sende den til mig på jog@ida.dk. Jo flere sager vi kan diske på bordet, jo større chance for at få ændret tingene.
Nu fører vi som skatterådgivningsfirma mange skattesager, men ikke alle der kommer ind. Først og fremmest skal man vurdere om sagen kan bære det. Dvs. om der er udsigt til at der kan opnås medhold og der er budskabet til revisoren/kunden ofte at det vil være spild at penge at føre en sag på det. Nu er det et lidt sparsomt grundlag men umiddelbart lyder dette som en sag der ikke burde være ført:
Praksis på området siger helt klart at man kan få fradrag for typiske startomkostninger, så som husleje, mv. Derimod er patent- og udviklingsomkostninger lovreguleret i Ligningslovens § 8B der er helt klar på dette punkt:
Udgifterne kan først fratrækkes eller afskrives fra og med det år hvor virksomheden er indtægtsgivende.
Dvs. pågældende iværksætter kan få fradrag for udgifterne når virksomheden begynder at have indtægtsgivende aktivitet. Det gør naturligvis at man ikke får likviditetseffekten i det år hvor udgifterne afholdes. Dvs. hvor man har behov for likviteten, men man mister ikke fradragsretten.
Jeg har fuld forståelse for at foreningen godt vil føre sagen politisk men det er ikke rette forum; Man kan ikke føre skattepolitik via Landsskatteretten eller domstolene. Landsskatteretten forholder sig gældende skattepraksis og lovgivning, og derfor kunne udfaldet - ud fra det du skriver - ikke være anderledes.