Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Manglende fradrag for udgifter ifm. opstart - gode cases efterlyses

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 29. Mar 05
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 12:35
Hvor mange stjerner giver du? :
Jeg sidder som konsulent i en af landets største iværksætterforeninger, Ingeniørforeningen der har godt 1.500 iværksættere som medlemmer.

Vi har kørt en sag for at medlem (Børsen i dag og i går), der er blevet nægtet fradrag for sine udgifter det første år, da han ikke havde indtægter via salg eller udgifter til markedsføring.

Vores medlem har startet en IT-virksomhed, og havde det første år primært udgifter til det patent , som virksomheden bygger på. Han havde ikke noget produkt at sælge, hvorfor det var meningsløst for ham at have markedsføringsudgifter. Virksomheden giver i dag overskud, og har 4 anpartshavere.

Vi har ført sagen for helt op til Landsskatteretten, hvor vi netop har tabt sagen. Vi arbejder nu på at få forholdene ændret politisk (det har vi sådan set gjort hele tiden - men nu er der ekstra tryk på).

Vi har i næste uge møder med en række skatteordførere og kunne i den forbindelse godt tænke os lignende cases, hvor iværksættere bliver ramt af, at de ikke er blevet godkendt som "erhvervsmæssig virksomhed" på grund af manglende indtægter de første år.

Vi finder det meget vigtigt at få ændret lovgivningen - eller i hvert fald praksis i nogle skatteregioner (Jeg har selv en kæreste, der er møbeldesigner og iværksætter, og vores skattemydighed har udvist stor tålmodighed ift. manglende indtægter i virksomheden, større end jeg har råd til!!).

Så hvis du har en sag, som vi kan bruge, må du meget gerne sende den til mig på jog@ida.dk. Jo flere sager vi kan diske på bordet, jo større chance for at få ændret tingene.

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 13:28
Dato: 02-02-2007 12:34:52 Forfatter:Joannes Gaard

Jeg sidder som konsulent i en af landets største iværksætterforeninger, Ingeniørforeningen der har godt 1.500 iværksættere som medlemmer.

Vi har kørt en sag for at medlem (Børsen i dag og i går), der er blevet nægtet fradrag for sine udgifter det første år, da han ikke havde indtægter via salg eller udgifter til markedsføring.

Vores medlem har startet en IT-virksomhed, og havde det første år primært udgifter til det patent , som virksomheden bygger på. Han havde ikke noget produkt at sælge, hvorfor det var meningsløst for ham at have markedsføringsudgifter. Virksomheden giver i dag overskud, og har 4 anpartshavere.

Vi har ført sagen for helt op til Landsskatteretten, hvor vi netop har tabt sagen. Vi arbejder nu på at få forholdene ændret politisk (det har vi sådan set gjort hele tiden - men nu er der ekstra tryk på).

Vi har i næste uge møder med en række skatteordførere og kunne i den forbindelse godt tænke os lignende cases, hvor iværksættere bliver ramt af, at de ikke er blevet godkendt som 'erhvervsmæssig virksomhed' på grund af manglende indtægter de første år.

Vi finder det meget vigtigt at få ændret lovgivningen - eller i hvert fald praksis i nogle skatteregioner (Jeg har selv en kæreste, der er møbeldesigner og iværksætter, og vores skattemydighed har udvist stor tålmodighed ift. manglende indtægter i virksomheden, større end jeg har råd til!!).

Så hvis du har en sag, som vi kan bruge, må du meget gerne sende den til mig på jog@ida.dk. Jo flere sager vi kan diske på bordet, jo større chance for at få ændret tingene.

Nu fører vi som skatterådgivningsfirma mange skattesager, men ikke alle der kommer ind. Først og fremmest skal man vurdere om sagen kan bære det. Dvs. om der er udsigt til at der kan opnås medhold og der er budskabet til  revisoren/kunden ofte at det vil være spild at penge at føre en sag på det. Nu er det et lidt sparsomt grundlag men umiddelbart lyder dette som en sag der ikke burde være ført:

Praksis på området siger helt klart at man kan få fradrag for typiske startomkostninger, så som husleje, mv. Derimod er patent- og udviklingsomkostninger lovreguleret i Ligningslovens § 8B der er helt klar på dette punkt:

Udgifterne kan først fratrækkes eller afskrives fra og med det år hvor virksomheden er indtægtsgivende. 

Dvs. pågældende iværksætter kan få fradrag for udgifterne når virksomheden begynder at have indtægtsgivende aktivitet. Det gør naturligvis at man ikke får likviditetseffekten i det år hvor udgifterne afholdes. Dvs. hvor man har behov for likviteten, men man mister ikke fradragsretten.

Jeg har fuld forståelse for at foreningen godt vil føre sagen politisk men det er ikke rette forum; Man kan ikke føre skattepolitik via Landsskatteretten eller domstolene. Landsskatteretten forholder sig gældende skattepraksis og lovgivning, og derfor kunne udfaldet - ud fra det du skriver - ikke være anderledes.  

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

Tilmeldt 29. Mar 05
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 13:35
Sagen blev afgjort med stemmerne 2-1 i Landsskatteretten, og derfor ikke så klar som du beskriver. desuden har vi rigtig mange medlemmer - der i andre sjkatteregioner ikke har haft problemer med at trække udviklingsomkostninger fra.

Der er derfor behov for en afklaring - meget gerne politisk

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 13:40
Det er jo før set at der er dommere i Landsskateretten som stemmer mere politisk end fagligt begrundet men det får sjældent indflydelse på udfaldet hvad der også er tilfældet her. I modsat fald kan departementet anke sagen til domstolene.
At der herudover er mange steder lokalt hvor Skat ikke har taget fat i sagerne eller anlagt et mere lempeligt syn på tingene i forhold til praksis gør det ikke mere legalt, ligesom at Skat heller ikke kan stramme praksis legalt.  Bestemmelsen i ligningslovens § 8B er helt klar. Der hvor man kan opnå fradrag i første år er hvor man sideløbende med forskningsarbejdet har indtægtsgivende virksomhed indenfor samme område.  

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

Tilmeldt 14. Dec 05
Indlæg ialt: 453
Skrevet kl. 19:35
@ Jóannes,

Skønt at se at ''min'' forening går ind i sådan en iværksætterpolitisk sag! Jeg har aldrig haft de problemer du beskriver (men har nu heller ikke været indkaldt til troskegilde hos skattefar - endnu). Hvis reglerne er som Bent beskriver ("...patent- og udviklingsomkostninger ..... kan først fratrækkes eller afskrives fra og med det år hvor virksomheden er indtægtsgivende"), synes jeg der er absolut der er noget der politisk bør arbejdes med at få ændret. Man har jo faktuelt udgifterne dér, og om de reelt ser bliver en god forretning er jo ikke til at vide, men hvis (og når) Danmark nu skal være et førende iværksætter- og videnssamfund, skal der da være nogle der tør tage nogle chancer - og også kunne få fradrag for udgifterne - synes jeg!

Så forsæt endeligt det politiske arbejde dér - mon ikke det er muligt??

Og NB: Jeg går ud fra at medlemmet så har fået fradraget nu hvor virksomeheden har indtægter?!

Martin
Fra Skodsborg
Tilmeldt 24. Mar 05
Indlæg ialt: 12315
Fra  Amino ApS Hotel Klippen Skrevet kl. 22:23
Hej Joannes

Godt at se dig her på Amino, jeg håber at der er nogle gode folk her der kan hjælpe dig.
Dertil er du altid velkommen til at deltage, du har helt sikkert meget at bidrage med.

Dbh Martin Thorborg

Fra Frederikshavn
Tilmeldt 24. Oct 05
Indlæg ialt: 563
Fra  T-shirtshop.dk Skrevet kl. 22:43
Hej Joannes

Velkommen til Amino.

Jeg er helt enig i at der bør arbejdes vidre med sagen, det er jo helt grotesk.

Men hvis lovgivningen er så klar som Bent Zimmermann beskriver det, så er der vist ikke noget at komme efter i den konkrete sag, men så kom der lige en tanke til fremtidige lignede sager ... kan man ikke bare sælge en enkelt konsulent time eller et foredrag. Så er der jo en indtægt !

mvh Bent

T-shirtshop.dk

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)