Kære alle Amino'er! Jeg er i gang med et speciale om identifikation af kernekompetencer i virksomheder. Specialet drejer sig om, hvordan man identificerer de kompetencer, som gør en virksomhed unik i forhold til andre. Der er altså tale om nogle helt specielle faktorer, som adskiller virksomheder fra andre.
Har I i jeres virksomheder tænkt over, hvilke faktorer det er, der gør, at I vil adskille (eller adskiller) jer fra andre tilsvarende virksomheder?
Traditionelt antages det (groft sagt), at en kernekompetence skal:
F.eks. et stærkt ledelsesteam i en virksomhed, som gør det muligt for virksomheden at vokse stærkt og effektivt på et nyt marked. Problemet er, at mange virksomheder tilsyneladende ikke får styret ordentligt i retning af at få skabt en "kernekompetence". Der bliver måske defineret en strategi for virksomheden, men sjældent opfylder en sådan strategi kravene til det, der definerer en "kernekompetence", og dermed kan chancen for succes være begrænset.
Når man læser teorien om "kernekompetencer", kan det ikke undre, at det er svært at finde ind til essensen af, hvad der egentlig er en "kernekompetence i praksis. Jeg synes derfor, det kunne være spændende at udforske, om man kunne samle den hidtidige teori om identifikation af kernekompetencer i en lidt mere håndgribelig model, end det har været tilfældet hidtil. En sådan model kunne være særdeles relevant for f.eks. de iværksættere, som måske nok har en idé til en strategi, men ikke orker at gå ind i en dybere analyse af, hvordan de lige præcis vil kunne adskille sig fra tilsvarende virksomheder. Den ideelle model giver et hurtigt overblik og inspiration til, hvordan en virksomhed kan differentiere sig på et marked. Alle inputs er mere end velkomne! Tak på forhånd. |
Interessant. Har du skrevet teori afnittende og hvilke har du brugt. Jay barneys er den ene kan jeg se, men hvad mere