Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Bogføring af toldbehandling og importmoms

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 21. Dec 10
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 09:43
Hvor mange stjerner giver du? :

Morgen :)

Jeg er ved at kæmpe mig igennem en stak bilag for mit firma, og er nået til en faktura jeg har modtaget fra DHL, vedr. nogle vareprøver jeg har modtaget fra Kina.

Det er ikke nogle produkter der er tiltænkt videresalg, men udelukkende nogle prøver som måske kunne blive intressant at importere og bruge i forbindelse med mit allerede eksisterende produkt i fremtiden.

Fakturaen lyder på knap 400 dkk, splittet op i lidt toldbehandling, moms heraf, og importmoms.

Jeg har problemer med at få bogført netop dette bilag i e-conomic, da jeg er lidt på herrerens mark, og ikke synes jeg kan finde relevante konti i min standard kontoplan - er der nogle der kan give mig et venligt fingerpej i den rigtige retning her? Eller burde jeg havde været import registreret allerede inden jeg bestilte min vareprøve i Kina?

Hjææælp :)

Tilmeldt 21. Dec 10
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 10:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Nu sidder jeg lige og søger rundt på Amino, og er kommet så langt som...

Kredit

6906 Erhvervelsesmoms/byggeydelse (køb i udland)

Debet

6903 Indgående (køb) moms

Er ikke helt sikker på ovenstående...

Men burde jeg stadig havde været import-registreret på det tidspunkt jeg købte produkterne?

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 11:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Simon

Jeg skal lige forstå det, har du betalt fakturabeløbet til speditøren ?  Altså betalt importmomsen til dem eller er det bare et beløb anført, som en slags specifikation, men uden at du skal eller har betalt det ??

Vh
Lars

Tilmeldt 21. Dec 10
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 12:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Lars,

Det er en eftersendt faktura fra DHL, hvor de opkræver gebyr for toldbehandling (inkl. moms), samt importmoms, som stemmer fint overens med produktets værdi.

Den er betalt for længe siden, direkte til DHL...

Mvh.

Simon

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 12:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Simon

Så er det ikke så svært.

I og med, at du ikke er importørregistreret, må DHL ikke udlevere varen til dig, før den er fortoldet. De afregner så told og importmoms på dine vegne.

Det du skal er, at du skal kreditere det samlede beløb på kassen/banken, eller hvor du nu har trukket pengene.

Herefter debiterer du din tilgodehavende købsmoms med både importmomsen og momsen af gebyret. Tolden og gebyret bogfører du på en udgiftskonto.

Du skal ikke kreditere "skyldig importmoms/erhvervelsesmoms". Det skal du kun gøre, hvis du indfortolder i eget navn = er importørregistreret. Hvis du krediterede "Skyldig..." ville du komme til at betale importmomsen to gange.

Håber det hjalp.

Vh
Lars

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)