Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Virksomhedsform ved 2 personer

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)
Tilmeldt 30. Jan 07
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 20:36
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej alle I kloge hoveder

Jeg har efterhånden brugt en del timer på at læse herinde og er blevet klogere på mange ting. Men jeg har dog et spørgsmål som jeg gerne vil have lov at stille.

Vi er 2 der vil starte op sammen. Vi vil tilbyde træning til børn med motoriske/sansemotoriske vanskeligheder, afholde foredrag, lave temadage for dagplejen etc.

Vi har desværre ikke lige pengene til at lave et Aps, så det vi har snakket mest om er et I/S. Men vi er blevet advaret af rigtig mange mennesker imod det. Det er især det med at vi hæfter personligt og solidarisk.

Nu overvejer vi så at lave 2 enkeltmandsvirksomheder i stedet for. Men er i tvivl om vi kan gøre det på den måde, og om det i det hele taget vil give os mindre bøvl end at lave et I/S.

Vi vil lave rigtig meget sammen, men vil ind i mellem også lave noget hver for sig. Vores hensigt er at dele både indtægter og udgifter fifty-fifty - i hvert fald så længe vi arbejde ca. lige meget. Vi vil have en fælles konto til indtægter og udgifter og så sætte "løn" til os selv (hvis der altså er et overskud)

over på hver vores kapitalkonto. Kan man gøre det på den måde når det er enkeltmandsvirksomheder - og hvor kommer skat ind i alt det her? (vi skal ikke momsregistreres). - og hvad med hæftelsen?

Vi lejer lokaler på timebasis og vores umiddelbare investering er på ca. 10.000 kr. Vi starter med at skyde 10.000 kr hver ind på vores fælleskonto.

Vi kommer ikke som sådan til at have kreditorer der kan komme efter os med et større krav. Vi har tegnet erhversansvarsforsikring hver især ift. de børn vi skal have med at gøre. Vi har snakket om at lave en gaveægtepagt så vores ægtefæller får hus og bil - men vi stadig får halvdelen ved evt. skilsmisse.

Håber jeg har udtrykt mig klart nok.

Med venlig hilsen

Jeanette

Fra Gram
Tilmeldt 8. Jan 07
Indlæg ialt: 352
Skrevet kl. 22:54
Hej Piger

Jeg har siddet og kigget lidt på jeres problemstilling, og da det er store og meget vigtigt for jeres videre venskab og forretning og få de nævnte ting afklaret, vil jeg foreslå at i tager en snak med en iværksættervejleder i jeres kommune (eller region) - og får en henvisning til en eller flere advokater, som så - kan give jer rådgivning (alt efter lokal aftale) gratis eller til en fornuftig pris.

Held og lykke.

Tilmeldt 19. Jul 06
Indlæg ialt: 12
Skrevet kl. 23:20
Hej Jeanette.

Om i starter to enkeltmandsvirksomheder, eller et I/S er helt underordnet. I hæfter for det samme.

Men!

Brug en sjat penge på en ordentlig Interessent kontrakt mellem jer. Det er så super vigtigt!

Men et I/S er ganske god idé.

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 23:46
Enig. Det I har talt om er et I/S, uanset om I kalder det to enkeltmandsvirksomheder eller ej. Kun hvis I holder driften helt adskilt og i princippet agerer som to uafhængige virksomheder kan man tale om to virksomheder.   

Men generelt er det alt for nemt at sige at man skal holde sig fra I/S på grund af det med solidarisk hæftelse m.v. Hvis I havde et stort produktionsapparat, lager m.v. med risiko for tab kunne der måske være noget om snakken, men som jeg læser det er der ikke den store tabsrisiko forbundet med jeres aktiviteter, som umiddelbart er at sælge jer selv og jeres arbejdskraft.

Når I så har samlet penge sammen i virksomheden udover det der går til løn til jer selv (overskud der hæves) kan I stifte et I/S ved at indskyde virksomheden. 

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

Fra København K
Tilmeldt 8. Jan 06
Indlæg ialt: 3643
Fra  Regnskabsskolen ApS Skrevet kl. 23:51
Sletter, der blev sendt to indlæg samtidig.

Fra Kbh
Tilmeldt 12. Aug 06
Indlæg ialt: 145
Skrevet kl. 00:08
Hej
Enig med Bent. Vær ikke nervøse for at starte I/S når jeres investering og udgifter ikke er så voldsomme. Det vigtigste er at I får aftalt hvordan forretningen skal deles mellem jer. Og husk at tænke worst case. I er måske perlevenner i dag, men en dag kan I måske blive uenige om noget og den ene af jer kan måske få lyst til at trække sig ud. Derfor er det vigtigt at få aftalt ALT og få det skrevet ned - ellers kan I netop risikere at blive uvenner.
kig evt. hos http://www.startvaekst.dk/

held og lykke

"He who has begun his task is half way done. Have the courage to begin!"

Tilmeldt 30. Jan 07
Skrevet kl. 08:31
Vi har haft kontakt med en rådgiver og fået vejledning. Vi var desværre bare ikke helt tilfredse med ham. Syntes ikke han svarede ordenligt på vores spørgsmål. Vi vil nu undersøge om vi kan få en anden rådgiver - håber vi stadig har et par timer til gode. Vi spurgte ham om vi kunne bruge en time hos en revisor eller advokat men det kunne vi ikke - medmindre vi selvfølgelig selv betalte.

Fra Silicon Valley (USA)
Tilmeldt 31. Mar 05
Indlæg ialt: 4047
Fra  InspireAnalytics Inc. Skrevet kl. 08:57
Dato: 31-01-2007 08:30:51 Forfatter: Pigerne
Vi spurgte ham om vi kunne bruge en time hos en revisor eller advokat men det kunne vi ikke - medmindre vi selvfølgelig selv betalte.

Hvis ikke I kan få betalt en time hos en revisor, så betal selv! Hvis ellers det er en rimelig god revisor vil I blive glade for at I brugte lidt penge på det. Jeg har lige stiftet et nyt selskab sammen med en tidligere samarbejdspartner, og i den forbindelse var revisoren en suveræn sparringspartner. Både på det juridiske og det regnskabsmæssige. Han fangede mange ting vi ikke selv havde tænkt på...

mvh Carsten
Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 20:05
Dato: 31-01-2007 08:57:24 Forfatter: Carsten Jacobsen
Dato: 31-01-2007 08:30:51 Forfatter: Pigerne
Vi spurgte ham om vi kunne bruge en time hos en revisor eller advokat men det kunne vi ikke - medmindre vi selvfølgelig selv betalte.

Hvis ikke I kan få betalt en time hos en revisor, så betal selv! Hvis ellers det er en rimelig god revisor vil I blive glade for at I brugte lidt penge på det. Jeg har lige stiftet et nyt selskab sammen med en tidligere samarbejdspartner, og i den forbindelse var revisoren en suveræn sparringspartner. Både på det juridiske og det regnskabsmæssige. Han fangede mange ting vi ikke selv havde tænkt på...

mvh Carsten

Det er desværre også min opfattelse af mange af iværksætterrådgiverne som man kan få tilbudt via iværksætterordningen. De ved ganske enkelt ikke nok når vi kommer ned på detailniveau. Jeg har også overfor et andet iværksættersite påpeget overfor redaktionen at de svar der gives generelt er for dårlige og misvisende. Det har man faktisk også erkendt skriftligt men er åbenbart låst i forhold til disse. Jeg tilbød nemlig at overtage den del som vedrørte skattemæssige forhold hvad man var meget positiv overfor, men har intet hørt.  

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

Tilmeldt 30. Jan 07
Skrevet kl. 21:29
1000 tak for gode råd og kommentarer.

Vi har tidligere snakket om at vi på et eller andet tidspunkt skal have en revisor, så vi skal nok bare tage os sammen og så få fundet en.

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)