Hej alle I kloge hoveder Jeg har efterhånden brugt en del timer på at læse herinde og er blevet klogere på mange ting. Men jeg har dog et spørgsmål som jeg gerne vil have lov at stille. Vi er 2 der vil starte op sammen. Vi vil tilbyde træning til børn med motoriske/sansemotoriske vanskeligheder, afholde foredrag, lave temadage for dagplejen etc. Vi har desværre ikke lige pengene til at lave et Aps, så det vi har snakket mest om er et I/S. Men vi er blevet advaret af rigtig mange mennesker imod det. Det er især det med at vi hæfter personligt og solidarisk. Nu overvejer vi så at lave 2 enkeltmandsvirksomheder i stedet for. Men er i tvivl om vi kan gøre det på den måde, og om det i det hele taget vil give os mindre bøvl end at lave et I/S. Vi vil lave rigtig meget sammen, men vil ind i mellem også lave noget hver for sig. Vores hensigt er at dele både indtægter og udgifter fifty-fifty - i hvert fald så længe vi arbejde ca. lige meget. Vi vil have en fælles konto til indtægter og udgifter og så sætte "løn" til os selv (hvis der altså er et overskud) over på hver vores kapitalkonto. Kan man gøre det på den måde når det er enkeltmandsvirksomheder - og hvor kommer skat ind i alt det her? (vi skal ikke momsregistreres). - og hvad med hæftelsen? Vi lejer lokaler på timebasis og vores umiddelbare investering er på ca. 10.000 kr. Vi starter med at skyde 10.000 kr hver ind på vores fælleskonto. Vi kommer ikke som sådan til at have kreditorer der kan komme efter os med et større krav. Vi har tegnet erhversansvarsforsikring hver især ift. de børn vi skal have med at gøre. Vi har snakket om at lave en gaveægtepagt så vores ægtefæller får hus og bil - men vi stadig får halvdelen ved evt. skilsmisse. Håber jeg har udtrykt mig klart nok. Med venlig hilsen Jeanette ![]() |
Hej Piger
Jeg har siddet og kigget lidt på jeres problemstilling, og da det er store og meget vigtigt for jeres videre venskab og forretning og få de nævnte ting afklaret, vil jeg foreslå at i tager en snak med en iværksættervejleder i jeres kommune (eller region) - og får en henvisning til en eller flere advokater, som så - kan give jer rådgivning (alt efter lokal aftale) gratis eller til en fornuftig pris.
Held og lykke.