Jeg er studerende på SU og har nettop startet min egen virksomhed. Det er en enkeltmandsvirksomhed men jeg har netop fået et tilbud fra en investor jeg ikke kan afslå. Vi er kommet frem til en deling af virksomheden hvor han kommer ind som medejer af 10% af virksomheden. For at gøre dette etablerer vi et ApS. Og her opstår problemet, for at jeg kan opnå 90% ejerskab skal jeg ligge 72.000 som jeg ikke har. Investor vil gerne ligge alle 80.000 der skal til for at stifte selskabet. Men modtager jeg nogle penge fra ham skal jeg vel både betale skat og det går ud over mit rådighedsbeløb i forbindelse med min SU. Så hvorledes kan vi arrangere os så jeg opnår 90% ejerskab men han i praksis ligger de 80.000 der skal til? |
Jeg er selv studerende så har undersøgt lidt omkring det men det var i forhold til enkeltmandsvirksomhed. Ved ikke hvordan det er når du skal bruge pengene til at starte aps for. Men ved at ved virksomhed kan man lade pengene stå i firmaet eller selskabet og så kun udbetale den løn man har behov for(Kan få i forhold til su) så ejg tror godt han kan indskyde det hele, bare i kan bevise i regnskabet at det går til selskabet.
Men jeg vil foreslå du bruger nin ordning (hedder det her i nordjylland tror jeg) der får du op til 12 timers vejledning for 500 kr. igennem vækstcenteret.
Så brug nogle af dem på en revisor der kan hjælpe dig på rette spor meed det så du ikke bliver fanget og så lige en enkelt eller to på en advokat så i kan få udarbejdet en rapport så i ikke bliver fanget i noget juridisk på et tidspunkt.