Ved et tilfaelde faldt jeg over disse videos, og har nu set alle 10 videor. &feature=channel">&feature=channel &feature=channel">&feature=channel Jeg prøvede at finde ud af hvad den skjulte dagsorden er, indtil nu har jeg ikke kunne finde nogen, så min midlertidige konklusion, må være at vi mennesker ikke er særlig smarte. Set i lyset af den potentielle trussel, burde dette jo være de to emner som diskuteres i pressen, og i de private hjem, men i stedet bruger vi oceaner af tid på at diskutere, pointesystemer, nye motorveje, folkeskolen ny vunde ret til at sende børn som ikke kan opføre sig ordentlig hjem. Set i lyste af ovenstående trusler må vi vel kunne betegnes som kollektive tåber?
|
Mennesket er generelt et dumt irrationelt vanedyr, der er ekstremt dårlige til at håndtere videnstunge problemer.
Vi kan forstå at vores ældre f.eks. skal have ordentlige forhold - det er et simpelt problem og det bliver debateret til hudløshed i medierne... Men så snart det gælder noget i et større perspektiv er der ingen der forstår at reagere på det. Man tænker måske "uha det lyder da ikke så godt" et kort øjeblik, men der går ikke mange minutter før man forbruger løs igen som om intet var hændt.
Eksempel
1. En forsker beviser at babyer dør i Afrika hvergang vi spiser Sneakers i Danmark: Hvad gør vi? Stopper med at spise sneakers selvfølgelig - det er ren logik!
2. Samme forsker beviser senere at Afrika mister 5% af deres vandreserver hver år pga. eksport af fødevarer til Europa: Hvad gør folk? ikke en skid - selvom der formegentligt dør flere babyer her end i eksempel 1.
Selvom det ville være langt nemmere at droppe Sneakers frem for frugt og grønt fra Afrika, så vil de fleste ikke kunne gennemskue problemstillinge, da de i bund og grund er uvidende om konsekvenserne. Derudover kan de fleste ikke relatere til det at mangle vand og der skal jo nok være "nogle andre" der sørger for at problemet bliver løst.
Jeg tror det eneste rigtige er at de store drenge tager nogle ekstremt hårde beslutninger, der gør at vi kan fokusere vores resourcer på de rigtige problemer uden at alle nødvendigvis forstår dem fuldt ud. Et videnskabeligt diktatur ville formegentligt være den bedste løsning!
Og til dem der tænker "arh så dumme er mennesker altså heler ikke" er her en lille graf der, rent videnskabeliget, er meget meget skræmmende: http://www.flickr.com/photos/35752108@N00/124301035/
Mvh René