Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Fjernstyring af PC - Hvad med sikkerheden ?

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)
Tilmeldt 1. Sep 06
Indlæg ialt: 202
Skrevet kl. 17:12
Hvor mange stjerner giver du? :
Vi har en PC stående på hjemmekontoret, som vi har behov for at kunne tilgå nede i firmaet også. For lige at teste har jeg sat hjemme-PC´en op med en TightVNC-server, og det virker sådan set ok, men jeg er noget bekymret for sikkerheden, og kunne godt bruge nogle hints til hvordan man bygger noget sikkerhed på en sådan løsning.

Ydermere mangler jeg i VNC funktionalitet som deling af filer og printere de to maskiner imellem, og har derfor kigget lidt på Netop som jeg mener at kunne læse, har denne funktionalitet. Hvis nogen kender til dette program, hører jeg også meget gerne derom.

Generelle tips til fjernstyring af PC´ere kombineret med sikkerhed er yderst velkomne også.

Mvh

Claus

Tilmeldt 31. Dec 06
Indlæg ialt: 384
Skrevet kl. 18:24
Hej Claus,

Jeg har lavet flere af disse løsninger, så du kan lige få et par tips med herfra...

Du skal gøre op med dig selv hvor interresant dine data er for andre virksomheder/personer.

Hvis du mener at du er en gennerel dansk virksomhed som ikke har offentlighedens interresse,
vil jeg for at holde omkostningerne nede vælge enten NetOp eller PcAnywhere.
NetOp er god til mindre linier, hvor PcAnywhere er ret trafik-slugende.
Denne løsning er ok og ret almindelig at bruge.

Hvis du derimod vil ofre lidt mere, og vælge den optimale løsning, skal du have en VPN-løsning.
Enten Site-2-site VPN eller en almindelig VPN client løsning.
VPN client løsningen kan du få for omkring 5000,- hvor imod en Site-2-Site VPN koster omkring 10.000,- (Cisco PIX)

/PBL

Tilmeldt 1. Sep 06
Skrevet kl. 18:34
Hej Per,

Tak for rigtig god info. Jeg har netop lige installeret en prøveversion af NetOp, og det ser meget lovende ud, og virker til at være en del hurtigere end VNC.

Kan du bekræfte at NetOp indeholder noget mere sikkerhed end VNC?

Ved du ligeledes, om det er korrekt, at man kan dele printer, med NetOp (Printe dokumenter fra Host-maskinen ud på printer tilsluttet "Guest"?

På forhånd tak.

Mvh

Claus

Fra Mageløs, Odense
Tilmeldt 29. Mar 05
Indlæg ialt: 958
Skrevet kl. 19:06
Windows XP har indbygget remote control-software, der faktisk virker glimrende. Jeg har desuden oplevet langt bedre ydelse ved at bruge denne form for forbindelse frem for f.eks. VNC - jeg antager det er fordi Windows'' indbyggede remote control kører på et andet "lag" end VNC gør.

Læs mere om det her: http://www.microsoft.com/windowsxp/using/mobility/getstarted/remoteintro.mspx

Fra Horsens
Tilmeldt 17. May 06
Indlæg ialt: 499
Fra  Campaya Skrevet kl. 19:52
Og vedr. VPN så kan du få ganske billige VPN bokse øger sikkerheden betydeligt. Det kunne f.eks. være en VPN over SSL løsning som også overflødiggør en VPN klient på den maskine der skal tilgå din remote maskine.

Til remote styring af windows maskiner bruger jeg også udelukkende Remote desktop som er indbygget i Win XP og servere. Fungerer super godt og har også muligheden for at præsentere dine klient drev og printere på remote maskinen

/Claus

https://www.campaya.dk - ferieboliger og sommerhuse i hele verden

Tilmeldt 1. Sep 06
Skrevet kl. 20:10
Jeg har flere gange prøvet til med den remote mulighed der ligger i XP, men har aldrig fået det til at virke...

Programmer som VNC og NetOp får jeg derimod til at køre i løbet af få minutter - Måske jeg skulle kigge på XP igen ;-)

Mvh

Claus

Fra Horsens
Tilmeldt 17. May 06
Fra  Campaya Skrevet kl. 20:22
Det er nu ellers pisse nemt.
Højre klik på "Denne computer" og vælg "Egenskaber", vælg fanebladet "Fjernforbindelser". Sæt hak i at der tillades "Fjernskrivebord". Vælg eventuelt de brugere der skal have adgang hvis du ikke vil bruge en der er administrator på maskinen.

Du skal være opmærksom på at der på en XP maskine kun kan være én der bruger maskinen af gangen inkl. den der evt. sidder fysisk ved den. Så hvis der sidder en ved maskinen så bliver skærm og tastatur låst for vedkommende når en remote bruger logger på.

Nu kan du forbinde til den ved hjælp af klient programmet der ligger i Programmer/Tilbehør/Kommunikation.

/Claus

Fra Mageløs, Odense
Tilmeldt 29. Mar 05
Indlæg ialt: 958
Skrevet kl. 20:26
Husk også at lave port forward på port 3389 i din router samt firewall hvis du har en af eller begge disse. :)
Fra Horsens
Tilmeldt 17. May 06
Fra  Campaya Skrevet kl. 20:36
Ja, det vil bestemt hjælpe på det ;-)

Men husk at sikkerhedsmæssigt er der stadig ikke optimalt. Som en start ville jeg nok spærre hvilke ip adresser der skal have adgang enten i router/firewall eller i den indbyggede XP firewall.

Det vil hjælpe dig folk der sidder et eller andet sted i verden og forsøger at hacke sig ind på den ene eller anden måde.

Det vi stadig være muligt at sniffe på trafikken hvis du er så uheldig at der skulle sidde en ondsindet person på linien mellem dig og det sted du bruger den. Det er mindre sandsynligt - men dog risikabelt nok til at du bør gå efter at få krypteret trafikken med en VPN løsning på sigt.

/Claus

Tilmeldt 1. Sep 06
Skrevet kl. 22:07
Tak til jer begge. Jeg prøver lige XP-fjernstyring igen, da jeg tror, jeg ikke har fået forwarded den rigtige port...

Hvordan laver med det med kun at give adgang til bestemte IP´ere? Kører Linksys trådløs router samt den firewall der ligger i XP. 

Mvh 

Claus

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)