Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Sammemlægning af to enkeltmandsvirksomheder(2 ejere)

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Fra København
Tilmeldt 20. Nov 10
Indlæg ialt: 24
Fra  Didriksen Byg Moderne Energi Skrevet kl. 11:37
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino´er

Jeg har et tømrerfirma som enkeltmandsvirksomhed. Der er ingen ansatte, altså kun mig selv. Min gode ven og kollega har fuldstændig samme slags virksomhed.

Vi har siden vi starte vores firmaer, for 3 år siden, arbejde sammen om næsten alt. Så man kan sige at vi allerede fungerer som ET firma. Vi får større og større sager ind, og den af os som står som entreprenør på den enkelte sag, hæfter jo alene for den. Desuden har vi meget indbyrdes regnskab og fakturering, efter en stor sag. Dertil kommer alle de ting vi begge har udgifter til, som kunne blive halveret ved at vi slog pjalterne sammen.

Derfor har vi snakket om at gå sammen om et ApS, men kender ikke meget til fordele, ulemper og måden det så kører på.

Vi har begge mindst 80.000 kr i værdi i firmaet, i form at værktøj og matriel-

Bliver man fast lønnet i et Aps og kan man efter en god måned eller periode trække ekstra penge ud til sig selv?

Hvad er omkostningerne for at slå os sammen?

Fordele og ulemper i forhold til enkeltmandsvirksomhed?

Hvordan gør vi generelt?

Gode råd og forslag?

På forhånd tak til alle der vil hjælpe med nogle svar.Smile

Tilmeldt 13. May 09
Indlæg ialt: 165
Skrevet kl. 11:51

Jeg har ikke svar på alle dine spørgsmål, men jeg ved at det koster 80.000,- kr. at stifte et ApS. Derudover kommer betaling for det praktiske ved en advokat.

En af de store fordele ved et ApS over et enkeltmandsfirma er, at du ikke personligt går på r.... hvis dit firma går på r.... I en enkeltmandsvirksomhed hæfter du personligt, hvilket er en stor ulempe hvis dit firma går ned, du bliver sagsøgt osv.

Hvordan I strikker lønning sammen, skal i snakke med jeres revisor om. Der er flere muligheder, f.eks. at oprette et holding selskab som I trækker pengene over i og så får løn derfra, eller får løn direkte udbetalt af firmaet. Men snak med revisoren om dette.

Tilmeldt 13. May 09
Indlæg ialt: 165
Skrevet kl. 11:53

Glemte lige at nævne, at de 80.000,- kr. ikke behøver at være kontanter. Det kan meget vel være de værdier I allerede hver især ligger inde med.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 17:38

Hej.

Nej..jeres 2 enkeltmandsfirmaer skal lukkes....herefter oprettes nyt f.eks. I/S, ApS, SMBA

mv.

Ja..i bliver betragtet som helt normale lønmodtagere.

NB: Hvis jeg var jer, ville jeg nok købe 1 times rådgivning hos revisor/rådgiver.

MvH

Peter

Fra Herning
Tilmeldt 8. Dec 09
Indlæg ialt: 585
Skrevet kl. 17:54

hej Jakob.

Har sendt dig en PM.

de bedste hilsener

Anders Mikkelsen

Nr1