Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Opfinderforeningen søger......

Side 2 ud af 6 (58 indlæg)
Fra Århus C
Tilmeldt 21. Mar 06
Indlæg ialt: 433
Skrevet kl. 16:14
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej Vivi

Ja, okay... Det er også helt fint. Men må man spørge hvad I bruger pengene på?

I skriver selv på jeres side at man som medlem (400 kr. årligt)...

...Først og fremmest støtter du foreningen i dens arbejde med at udbrede kendskabet for opfinderens betydning for det danske samfund.

Der vil jeg jo mene at markedsføringmateriale hører ind under, derfor forstår jeg ikke at I ikke kan betale for arbejdet?

Fra Aabenraa
Tilmeldt 9. Jan 06
Indlæg ialt: 589
Fra  ABAKOMP ApS Skrevet kl. 16:16
Hejsa Vivi

Og liiiiige præcis denne forklaring havde sparet dig for en del komentarer, ihvertfald fra min side.

Mvh

Tilmeldt 2. May 05
Indlæg ialt: 40
Skrevet kl. 16:46
Hej Mikkel,

Med hensyn til dit spørgsmål om hvad pengene bruges, ja så er det som at drive en virksomhed.

Der er en del administrative omkostninger, herunder porto, telefon, hjemmeside, samt rejseaktiviteter

i forbindelse med udvalgsmøder, til at fremme  forskellige tiltag omkring opfindelser / design

Fra København Ø
Tilmeldt 27. Jan 06
Indlæg ialt: 2158
Fra  DIVE.in Scuba Diving SorteSokker.dk Skrevet kl. 17:15
Jeg kan nu også godt følge kritikken og irritationen fra branchefolkene. Det må være ekstremt fustrerende konstant at blive set ned på som nogen hvis tid ikke er vigtig.
Jeg arbejder ikke længere selv med grafiske produktioner, men har gjort og kan sagtens følge Hans og Mikkels harme og sarkastiske bemærkninger. Tid er vigtig, meget vigtig endda. Som grafiker er tiden ens vigtigste ressource og den er begrænset til X antal timer om ugen. Som selvstændig grafiker skal man i den ressource finde tid til salg, produktion og administration. Samtidig skal man holde sine kvalifikationer up to date (= meget dyre kurser i bl.a. Adobes programpakker), man skal investere i udstyr (grafiske programmer er bestemt ikke billige og hardwaren der kan trække programmerne kræves der en del af) og oftest har de en lang eller mellemlang uddannelse bag sig. Nogle af uddannelserne indenfor den branche er tilmed ikke betalt af det offentlige, men af egen lomme.

Så hvorfor man forventer at lige præcis grafikere skal arbejde gratis (eller billigt som de også oftest eftersøges herinde på Amino) er beyond me understanding.

Resultatet bliver noget MAKVÆRK som man ikke kan bruge/ændre frit (hvis jeg arbejdede gratis, ville jeg bestemt ikke give ophavsrettighederne fra mig) og jeg vil tillade mig at komme med et postulat baseret på mit efterhånden bredde kendskab til branchen: de der arbejder gratis, er små "hjemmefuskere" som ikke har orden i licenserne.
Adobes fulde programpakke koster kassen, men kan let skaffes gratis som piratkopi. Problemet er, at de endelige grafiske filer indeholder elektroniske spor som kan bevise at de er produceret med ulovligt software.
Samtidig er der mange som mens de er unge og uerfarne, ikke helt kan kende forskel på "dit og mit" og tror Google er en gratis kilde til billeder og grafik.De mange sprøgsmål her inde på Amino om ophavsret beviser dette meget godt.
Hvis en grafiker laver noget til jer som er baseret på billeder fundet på Google, så ender I med ophavsstridigt materiale. Sikkert ikke et problem hvis grafiken stammer fra en kinesisk 13 åring som ikke kan læse dansk og ikke selv bagefter bruger Googles billedsøgning. Men hvis I ender med - uvidende eller ej - at bruge mit materiale på jeres side så falder hammeren. Jeg er fløjtende ligeglad med at I er organisation og har fået det lavet gratis, I får lov at betale kassen eller lege med min advokat. Hvorvidt I så bagefter kan gøre et krav gældende overfor den gratisarbejdende grafik er jeres hovedpine.
Jeg tror mange andre herinde har det på samme måde. De mange spørgsmål om hvordan man skal forholde sig i sådan en situation beviser det i hvert fald.

Yderligere så er der stor forskel på de mulige resultater man kan få fra grafikere. Enhver kan på ti minutter lave noget til jer i MS Publisher som ser nogenlunde ud på skærmen, og når I så får det tilbage fra (discount)trykkeriet ligner det på ingen måde, fordi trykfilerne på ingen måde er lavet ordentlig. At dømme ud fra fx Mikkels referencer, så leverer han et godt resultat og jeg vil æde min hat på at han også leverer ordentlige trykfiler.
Samtidigt vil der, når man vælger en mere seriøst samarbejdspartner, blive lagt tanker bag produktet. Tekster vil fra Hans'' være gennemtænkt og sige det rette hvilket vil ramme meget bedre hos målgruppen (har selv brugt ham tidligere, han er god). Grafik fra en proff vil være lavet efter nogle designregler og vil fange øjet hos modtageren, symbolisere det rette og have den ønskede effekt.

Nå... blot mit 5-øres bidrag til, hvad der kan gå hen og blive en ophedet debat...

Jeg driver dykkersitet DIVE.in og freelancer med Bottomline

Fra København Ø
Tilmeldt 27. Jan 06
Fra  DIVE.in Scuba Diving SorteSokker.dk Skrevet kl. 17:52
Ja... der kan man så se. Mens jeg skrev mit alt for lange indlæg, så udviklede debatten sig

Opfat for god ordens skyld mit indlæg som en kritik af profitskabende virksomheder der ikke ønsker selv at betale markedsprisen, samtidig med at se selv udfakturerer høje produkt/konsulentpriser.

Og sorter lidt i irritationen, så er der faktisk nogle udemærkede begrundelser for, hvorfor det ofte kan betale sig at betale første gang, frem for at hænge på noget halvdårligt materiale...

Tilmeldt 30. Oct 05
Indlæg ialt: 195
Skrevet kl. 17:53

Vivi >

Jeg er sikker på at der sidder en venlig Amino-"grafikker" der gerne vil støtte opfinderforeningen ved at hjælpe med at lave en brochure. Håber ikke vi er helt derude hvor det ville være lettere at bede folk om rette henvendelse via en privat besked , så denne ikke efterfølgende bliver hånet af andre grafikkere for at have lyst til at støtte jeres forening med at lave en GRATIS brochure...

Mikkel >

Det var heller ikke for at vade i det, jeg er sikker på at det var en enkeltstående fejl der ikke vil gentage sig.

Hans >

Jeg er da sikker på at du med din lidt forhånende "brochure" er med til at skabe større forståelse. (selvom den er meget munter) Syntes ellers ikke det ligner dig Hans, du må være meget sulten, siden du ulejligere dig med denne form for "selvhjælp". :)  Det kan da ske at der er noget jeg har misforstået her på Amino,..men er det ok at håne folk der spørger om hjælp, der i andre sammenhæng kan koste penge?

Og ja, jeg VED at flere tror at alt hjælp her på Amino er gratis, og mener da også man skal give sin mening tilkende, men helt ærligt gutter, er denne hetz vejen frem ? ,..der er flere eksempler på at "grafikkerene" er hurtig ude med riven, og det syntes jeg er synd.

Mvh.
Fra Aabenraa
Tilmeldt 9. Jan 06
Indlæg ialt: 589
Fra  ABAKOMP ApS Skrevet kl. 18:07
Hej Ole
Nu ved jeg ikke hvad du arbejder med til dagligt, men jeg tør at påstå følgende: prøv at lave en søgning på amino hvem der gerne vil have din arbejdskraft gratis. Og så prøv at finde dem der gerne vil have design eller kodning gratis.
Jeg håber at denne sammenligning vil få dig til at forstå at de første 10 gange griner man over det, men til slut er det ret irriterende. Problemet er at amino også er en afspejling af det virkelige liv...
Spørg dig lige.. hvor mange af dem der spørger om gratis hjælp ville nogensinde vove at spørge en snedker om han ikke lige kan sætte nye vinduer ind gratis...

Tankevækkende syntes jeg...

Fra København Ø
Tilmeldt 27. Jan 06
Fra  DIVE.in Scuba Diving SorteSokker.dk Skrevet kl. 18:14
Dato: 24-01-2007 18:06:39
Forfatter: RandomAccess
Hej Ole
Nu ved jeg ikke hvad du arbejder med til dagligt, men jeg tør at påstå følgende: prøv at lave en søgning på amino hvem der gerne vil have din arbejdskraft gratis. Og så prøv at finde dem der gerne vil have design eller kodning gratis.
Jeg håber at denne sammenligning vil få dig til at forstå at de første 10 gange griner man over det, men til slut er det ret irriterende. Problemet er at amino også er en afspejling af det virkelige liv...
Spørg dig lige.. hvor mange af dem der spørger om gratis hjælp ville nogensinde vove at spørge en snedker om han ikke lige kan sætte nye vinduer ind gratis...

Tankevækkende syntes jeg...

Enig. Af en eller anden grund, skal konsulenttimer og software altid være gratis. I orden med mig, hvis det er en non-profit organisation, som også fx får gratis hardware sponseret, som en snedker gerne lige giver et par timer gratis osv.
Men generelt - henvendt til alt og alle der læser dette - respekter professionelle der ønsker at leve at deres kompetencer.

Tilmeldt 2. May 05
Indlæg ialt: 40
Skrevet kl. 18:20

Som selvstændig vil jeg hellere end gerne betale for en grafiker.

se yderligere www.doubleloops.com

Men igen www.opfinderforeningen.dk er en forening baseret på frivillig engagement, hvilket betyder at foreningsarbejdet er ulønnet. Og på baggrund af økonomien er vi desværre nødsaget til at afgrænse os, som fx. en badminton klub 

Det eneste vil kunne tilbyde er reklame på en velbesøgt hj. side.

Som sagt ønsker vi kun ildsjæle, der kan bidrage til at gøre en engageret forskel, for alle de innovative og kreative hjerner der findes i DK

Fra Silkeborg
Tilmeldt 11. Aug 06
Indlæg ialt: 743
Fra  Kommunikationspartiet Renegade Leadership Skrevet kl. 19:09
"Opfinderforeningen søger frivillig arbejdskraft til..."

Hvis en sådan udmelding kan få mine kære medaminoer til at se rødt, så må jeg da bede om mine himmelblå!

Vivis kommunikation er på alle måder oprigtig, og prøver på ingen måde at stille en evt. arbejdstager falske forhåbninger i udsigt - der er INGEN betaling for dette stykke arbejde... men vil du hjæpe alligevel? Kan det siges klarere?

At det så efterfølgende opspores på Opfinderforeningens hjemmeside, at der indkræves et årligt administrationsbeløb på 400,- kr. for et medlemsskab - det skal Vivi da ikke stå til regnskab for!

Så skal vi ikke byde alle de forumdeltagere, som ønsker gratis hjælp
(læs: det er derfor, at det hedder hjælp... og det er derfor, at dette ord må råbes, skrives og udtales i håbet om at blive frelst fra en ikke ønskelig situation - uden efterfølgende at blive faktureret for "Heltemod")
... velkommen på amino, og så lade dem som lyster at hjælpe, gøre hvad de er bedst og har overskud til.

Gem de harske kommentarer til den bløde smørblanding af debattører, som gang på gang ødelægger aminos professionelle anslag, og med absurde offentlige priskrige fornedrer værdien af dygtigt udført konsulentarbejde.

Og til dig Vivi: Spændende forening I har stablet på benene, jeg kan desværre ikke hjælpe jer med det grafiske udtryk i brochuren, men send mig en mail når I er kommet lidt længere - så leverer jeg gerne lidt hjælp til tekstudtrykket.

Ikke mere snak, nu skal vi se håndbold... og lur mig - for Danmark er der ingen gratis hjælp at hente...

Med venlig hilsen

René

Side 2 ud af 6 (58 indlæg)