Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Leasing af bil endnu engang

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)
Tilmeldt 6. Jan 06
Indlæg ialt: 66
Skrevet kl. 12:13
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej Aminoer

Jeg står foran at skulle anskaffe mig en firmabil, og er på trods af snak med både bank, revisort, bilhandler osv. stadig i tvivl om hvad der er den bedste løsning for mig.

Jeg skal bruge en gulplade varevogn, og har kig på en ny til en værdi af ca. 230.000 inkl. moms.

Jeg kommer til udelukkende at køre firmakørsel i den, og kører ca. 20.000-25.000 km om året.

Min revisor anbefaler mig at lease, mens banken (selvfølgelig) helst vil låne mig pengene.

Umiddelbart virker leasingen som en dårllig deal, idet jeg (mere eller mindre) vil have betalt bilens købsværdi i leasingydelse, ved kontraktens udløb, men ikke har råderet over bilen til den tid.

På den anden side er det jo rart at der fuldt fradrag for leasingafgiften/ydelsen, samt at det hele er samlet i en faktura.

Jeg har flere steder set at leasing anbefales, men hvad er det lige fordelen er for mig?

Mange hilsner

Kristian

Tilmeldt 4. Oct 05
Indlæg ialt: 196
Skrevet kl. 12:47
Jeg har leaset en Toyota Corolla SportsVan

Leasingen er foretaget via min lokale Toyota forhandler, Dahl Biler.

Bilen har en smule ekstraudstyr, og jeg betaler 2000,- ex. moms pr. måned i leasingydelse. Min aftale løber over 5 år, og til den tid kan jeg købe bilen.

Jeg har desuden serviceaftale, vægtafgift og forsikring omfattet af aftalen, og jeg er yderst tilfreds.

Fra Lemvig
Tilmeldt 1. Jul 06
Indlæg ialt: 154
Skrevet kl. 12:55
Jeg har leaset varevogne siden 1987 og er godt tilfreds med den måde.
Et par af fordelene er, at du ikke belaster din kassekredit, men har stadig fuld brugsret over bilen.
Du skal heller ikke afskrive på bilen og alle omkostninger til service, brændstof mm kan fratrækkes fuldt ud som du ejer bilen.
Efter leasingperiodens ophør, kan du alt efter aftalen, købe bilen til en fast aftalt pris, eller aflevere den.
Jeg har frikøbt bilerne et par gange til en fair pris. Fordelen ved dette er, at du kender den tidligere ejer og dennes brug af bilen.(Afgør selv om dette gælder i dit tilfælde, hehe)
Du kan samtidig lease inventar mm samtidig.
Kort sagt, jeg har kun haft fordele af det.

Tilmeldt 6. Jan 06
Skrevet kl. 12:58
Det der er min tanke, er bare at hvis du nu havde lånt pengene, havde du jo allerede betalt bilen ud efter 5 år, og så var bilen din/firmaets.
Jeg kan godt se at det en nem måde at få bil på, men jeg er ikke sikker på at jeg kan se den økonomiske fordel idet. Måske er der noget jeg overser

Kom endelig med endnu flere input, det er jo en del penge at smide efter en rigtig "dårlig" investering, så jeg vil helst gøre det der er mindst dårligt.

Kristian

Fra Lemvig
Tilmeldt 1. Jul 06
Skrevet kl. 13:09
Ja det er selvfølgelig rigtigt, men det afhænger jo også af hvordan du afskriver bilen.
Det kan være både en fordel og en ulempe hvad værdi bilen har efter det femte år. Her tænker jeg på værdien ved indbytning eller rent salg. Skal du beholde den til nil værdi. er det jo ligegyldigt.
En del leasingselskaber har så store portefølger, at regnestykket kan vise at det er billigere at lease den, så prøv at indhente et par tilbud.
Men tænk på afskrivninger i de fem år.

Fra Lemvig
Tilmeldt 1. Jul 06
Skrevet kl. 13:14
Hov, jeg glemte, at hos et par selskaber, kan du udskifte bilen og forlænge leasingperioden, så du altid har en "ny" bil og slipper for at oprette ny leasing . Men der er som regel et par krav, som du skal opfylde, men prøv at spørge de forskellige selskaber.

Tilmeldt 6. Jan 06
Skrevet kl. 13:17
Tak for svarene!
Nu er jeg ikke lige den skarpeste til finansiering osv., så vil du ikke lige uddybe hvad det er jeg skal tænke på i forhold til afskrivninger?

En helt anden ting er: Hvornår vil det være en fordel at købe den privat?

Fra Lemvig
Tilmeldt 1. Jul 06
Skrevet kl. 13:33
Når du leaser bilen, skal du formentlig erlægge f.eks. kr. 30.000 i grundbetaling og lease over 48 eller 60 mdr.
Efter perioden kan du f.eks. købe bilen fri til f.eks kr. 30.000.
Køber du bilen, skal den afskrives liniert, scrapværdi eller restværdi alt afhængig af din revisor eller egne regler.
Efter samme periode som på leasing, står du med en bil med en vis værdi, måske samme som frikøb.
Pointen er, at i mit tilfælde kan jeg lease bilen billigere end ved køb, når jeg tager hensyn til regnskabmæssige positioner.
SÅ, desværre er der ingen nemme svar på dit "problem". Tal med revisoren, han kan sætte tallene op for dig.

Tilmeldt 6. Jan 06
Skrevet kl. 13:39
Det gav et lidt bedre billede af tingene, tak for det... Og ja, jeg skal nok have en snak mere med revisoren.
Tilmeldt 18. Jan 07
Indlæg ialt: 171
Skrevet kl. 16:23
Eller ring og få en forklaring fra et leasing firma - er nok ikke første gang de skal forklare hvad det hele går ud på...

prøv fx www.al-finans.dk
(http://www.google.dk/search?hl=da&q=Leasing+af+firmabilen&btnG=S%C3%B8g&meta=)

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)