Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Ide, tegninger og prototype.. Hvad nu ?

Side 2 ud af 2 (16 indlæg)
Fra Roskilde
Tilmeldt 31. Jan 06
Indlæg ialt: 177
Skrevet kl. 22:45
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 4,0 stjerner givet af 1 person
Tak for alle jeres svar, vi vil prøve at ringe rundt til patent og varemærkestyrelsen, DDC osv.
Fra Bryrup
Tilmeldt 25. Jan 06
Indlæg ialt: 89
Skrevet kl. 22:59
Hvor mange stjerner giver du? :
Jeg bakker Rita op!

 

Du kan ikke tage patent på dit produkt hvis der ikke er nyhedsværdi eller opfinderhøjde i det. Det skal adskille sig væsentligt fra det gamle patent...væsentligt er noget patentkontoret vurderer...

 

Et verdenspatent koster rundt regnet en mio. at få...du kan dog slippe ret billigt hvis du vælger nogle hovedlande....jeg mener det er mellem 5000-10000 kroner i DK....men du kan faktisk have et patent til at løbe længe inden du skal frem med gysserne...kender nogle som havde et patent til vurdering i 18 måneder for 5000 kroner...derefter kostede det så også knapper...i de 18 måneder har man reelt set ikke patentet, der venter man på at få det godkendt, men din indsendelsesdato er afgørende...dvs. hvis ingen har sendt en ansøgning før dig, så får du patentet hvis du opfylder kravene til at få patentet udstedt...

 

Men ja...ring til Patent og varemærkestyrelsen...de skal nok hjælpe...

Tilmeldt 2. May 05
Indlæg ialt: 40
Skrevet kl. 23:14
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej Casper,

 

Idé og Vækst har et servicetilbud, hvor du / I har mulighed for at få råd og vejledning til hvordan du/ I kommer videre med jeres idé.

 

Der er konsultationer både i Århus og Taastrup inden for den nærmest tid.

 


Tilmeldt 16. May 10
Indlæg ialt: 871
Skrevet kl. 18:51
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 1 person

Hej

"Patent" Sikke et ord på godt og ondt, hvis  jeg var dig ville jeg skrive et indlæg her på amino en sen aften og lade indlægget stå i 5min.

Så kan du sove roligt om natten velvidende at du ikks skal betale en uhyggelig masse pege for at patent men du har også vished om at dine venner eller hvem nu der har set den pludselig sender en patentansøgning afsted uden dit navn er på.

Når først det er beskrevet i offentligt forum ryger patentet sig en tur og det kan jo også være en sikkerhed,

Preben

Tilmeldt 16. May 10
Indlæg ialt: 871
Skrevet kl. 19:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Istedet for alt det patent haløjsa var det så ik bedre at lave 50.000 af dem og tjene nogle pengeYes

Tilmeldt 9. Jun 08
Indlæg ialt: 43
Skrevet kl. 08:52
Hvor mange stjerner giver du? :

UPS - SER FØRST NU AT DET ER ET MEGET GAMMELT INDLÆG SOM ER HEVET FREM. 

JEG LADER MIT SVAR STÅ TIL GENEREL ORIENTERING.

******************

Hej Casper!

Der bliver svaret lidt i øst og vest i denne tråd så lad mig prøve at samle op på dine spørgsmål:

1. Patentbeskyttelse

For at du kan opnå beskyttelse skal din idé bl.a. være ny og have opfindelseshøjde. Begge begreber er beskrevet kort her: http://opfind.nu/de-10-trin/trin-2.aspx

Hvis Jeres flaskeåbner er beskrevet i et andet patent (som efterfølgende er opgivet) så betyder det, at di/I ikke vil kunne patentere Jeres idé igen. Omvendt betyder det så, at I heller ikke krænker det pågældende patent. Alt andet lige vi I altså kunne producere jeres flaskeåbner uden en anden rettighedshaver kan komme efter jer. Det kræver dog noget ekstra analyse af de andre patenter, brugsmodeller og designbeskyttelser som er udstedt.  

Jeg har svært ved at forestille mig at Jeres projekt overhovedet kan bære patentbeskyttelse.

Prebens afsluttende kommentar om at du ikke kan patentbeskytte en flaskeåbner fordi du har sagt flaskeåbner i et offentligt forum har ingen gang på jord. Flaskeåbner er jo blot en generel formulering som kan løses på mange forskellige tekniske måder - og en af disse måder kan evt. beskyttes. Min pointe er, at selvom jeg siger "bilmotor som kan køre på vand" så nyhedsskader det jo ikke den m/k som en dag opfinder en motor som kan køre på vand! 

2. Verdenspatent

Der findes ikke noget der hedder et verdenspatent og jeg ville ønske at jeg kunne slette dette ord en gang for alle. Det er korrekt at der findes det der hedder en PCT-ansøgning. Med PCT-ordningen kan du ansøge patent i mange lande samtidig, men i første omgang kun indlevere din ansøgning i et land. Dvs. for at opnå patent i andre lande så skal din ansøgning behandles i hvert land. Og der skal betales gebyrer mm. i hvert land. Så al patentbeskyttelse skal tage udgangspunkt i en nøje analyse af i hvilke lande du har behov for at have eneret.

3. Hvem kan hjælpe?

Jeres flaskeåbner bør sælges på licens til en eksisterende producent af køkkenudstyr. Licensering som forretningsmodel handler om at sælge Jeres opfindelse til en eksisterende virksomhed - enten for et engangsbeløb eller ved at indgå en royalty-aftale med virksomheden.

Alt dette kan du læse meget mere om på opfind.nu - Opfinderrådgivningen er netop sat i verden for at hjælpe private opfindere med at nyttiggøre deres opfindelser gennem indgåelse af samarbejder med eksisterende virksomheder. Vores rådgivning er finansieret af Forsknings- og Innovationsstyrelsen og er derfor gratis.

Mange hilsner

Kasper 

 

 

 

Teamleder for Opfinderrådgivningen - www.opfind.nu

Side 2 ud af 2 (16 indlæg)