Hejsa. Er ny her på sitet. Skal igang med at oprette et APS og vil lige høre følgende: Når penge i et APS føres ud af firmaet og over til min personlige indkomst vil jeg blive beskattet af beløbet. Men de 125.000 (optjente og beskattede lønkroner)jeg skyder ind i APS-selskabet forventer jeg er hjemme efter første regnskabsår. Er der fradrag for indskudsbeløbet således man ikke dobbeltbeskattes af disse, når man engang vælger at føre dem ud igen ? |
Indskud på Kr.125.000 i APS
Der skal altid være værdier for 125.000 kroner i et ApS. |
Safeticket - Dit enkle og fleksible billetsystem.
Tak for svaret. Er bekendt med at der skal stå 125.000. Hvis der nu efter 1 år står feks, 250.000, må man så stadig først føre de 125.000 tilbage når firmaet lukkes ? Og når man gør det går jeg ud fra de føres skattefri ud eller hvad ? Jeg er i en situation hvor vi på arbejde skal til at foretage et generationsskifte, hvor vi er nogle medarbejdere der i første omgang skal overtage 20 % af aktierne. Vi kan vælge at oprette hvert vores Holding (Aps) eller 2 og 2 oprette et. Hvis man er 2 er det jo kun 62.500 man hver skal skyde ind, men samtidigt er man jo også 2 til at skulle enes i et selskab. De forskellige holdingselskaber som der oprettes skyder så deres penge videre ind i et fælles Aps ejet af holdingselskaberne. Derudover optages lån til køb af aktier i firmaet vi arbejder i. Dette lån kautionerer vores nuværende arbejdsgivere for. Fælles APS køber af det lånte beløb 20% af aktierne i det firma vi arbejder i. På den ene side kan jeg altså nøjes med at skyde 62.500 ind i det og så have et holdingselskab med en kollega, eller vælge at skyde 125.000 ind i det og have mit eget Holding. Om jeg gør det ene eller det andet ændrer ikke den aktieandel jeg vil få. Vil det ikke alligevel mon være en fordel at have sit eget holdingselskab ? |
|
Hejsa. Ja det mest fornuftige vil være at oprette sit eget Holding vil jeg også selv mene. Der er blot en enkelt lille problemstilling. Vi køber 20% af firmaet via et fællesejet Aps. De 20% sikrer at vi kan overføre udbyttet skattefrit til fælles Aps. I det fælles Aps kommer jeg kun til at eje 10% af, hvormed jeg ikke mener at kunne overføre skattefrit videre til eget holding. Men mener at reglen om de 20 % bliver lempet til 15% og om et par år igen til 10%. Men hvis jeg "mener" forkert er jeg nødsaget til at danne holding med én af de andre for at sikre skattefrit udbytte kan føres videre til et holding - eller ? |
|
Ja det var en mulighed. Eller også skulle man evt. blive enige om først at udbetale udbytte i 2009 når det er 10%. Det forenkler konstuktionen mest muligt og vel også omkostninger til revisor. Fordelingen af fælles Aps bliver nok som følger. 30% 15% 15% 10% 10% 10% 10% |
Jeg vil ikke sige, at det ikke er den eneste konstruktion som vil virke for jer, men I skal overveje, at der for hvert holdingselskab skal udarbejdes en årsrapport som skal revideres. Med hensyn til hvornår du får dit indskud tilbage er det først når selskabet lukkes eller sælges. Indskuddet fratrækkes i salgssummen. Dvs. Du indskyder kr. 125.000 Firmaet sælges for 250.000 Du beskattes af 125.000 |
Først og fremmest, så er de 125.000 du skyder i firmaet aktiver (læs: værdier), og da du "ejer" alle anparter i firmaet kommer pengene fra din personlige formue. At de indskydes i firmaet vil ikke genere overskud, og dermed ikke skulle beskattes, anpartskapitalen vil alene være aktiver i firmaet. Det firmaet bliver beskattet af vil alene være det overskud der genereres i firmaet. Som jeg husker det, så skal der være for mindst 125.000 kr aktiver i et anpartsselskab ved årsafslutning, så hvis du har aktiver der ikke er kontanter og af denne størrelsesorden, så kan de vel godt udbetales, men ikke som tilbagebetaling af en lån, de skal udbetales som udbytte til ejerkredsen, altså dig. Nå de skal udbetales, så vil de typisk som du beskriver her, være som udbytte til ejerkredsen (læs: dig), og skulle beskattes med udbytteskat af dig som person. som jeg husker der så er udbytteskat vist 28% og på vej til at blive 22%. Med andre ord, så vil de "optjente og beskattede lønkroner" efter min opfattelse ikke kunne trækkes ud af firmaet, da det netop er den værdi som firmaet initielt er fastsat til og solgt anparter for - til dig. Jeg mener det er sådan det foregår, håber det har afklaret lidt, men jeg vil foreslå, at du kontakter en revisor for at få et autoritativt svar. |