Hej Jonas! Jeg er faktisk enig med dig i, at det er lidt spøjst, at der ikke flere af den slags test-cases tilgængelige. På den anden side forstår man det jo måske godt. Folk er dovne; og dem, der ikke er dovne, holder måske deres opnåede indsigter lidt tættere til kroppen. Derudover er det også ret svært at randomisere alle variabler i ligningen. Teksten kan ikke være identiske, for så har du et duplicate content-problem, som vil gøre at datasæt 1 eller 2 enten vil få en penalty -- eller ryge helt ud af indekset. Og så skal der jo helst ikke være nogen, der kender til eksperimentet, som kan forpurre det. Ankertekst og links er fortsat name of the game. Det tror jeg du vil kunne verificere, hvis du kaster dig ud i eksperimentet.
Alt godt,
|
Jonas Jacobsen:[snip]
Det undrer mig faktisk, at det ikke er blevet testet. Man kunne prøve med:
Vi ønsker at promovere "kaffe-i-dag".
Vi tager derfor to lignende domæner. F.eks. kaffe-er-godt.dk og godt-er-kaffe.dk. På den ene side lægger vi artikelen op og linker til den fra 5 sider og på den anden side laver vi ingen links.
Så har vi da et resultat, som er målbart og ikke bare: "sådan-har-vi-altid-gjort-og-jeg-har-mere-testosteron-end-dig".
Når jeg står med det resultat i hånden, så kan jeg vurdere, om jeg vil bruge min tid på links, flere artikler, ændre teknisk platform, fokusere på udvidelse af produktsortiment, forbedre svartider til kunder osv.
Det jeg i bund og grund efterlyser er en prioriteringsliste indenfor SEO, som er bygget på fakta og ikke formodninger. Område 1 giver XX, område 2 giver XXX etc.
/Jonas
Jeg kan sagtens se hvor du vil hen, jeg kan selv også godt lide tests. Men jeg tror desværre du bliver nødt til at nøjes med de data, artikler og erfaringer der findes her og ude i verden.
Udfordringen med sådan en test, er at den praktisk talt er umulig at foretage så den er 100% valid, hvilket er hvad du efterspørger. Vi har jo alle lavet testen, tage et site der ikke rangere, linkbuilde og se det stige i rangering, det har altid været nok for mig og de fleste andre.
Udfordringerne med sådan en test, er at der er alt for mange ubekendte og faktorer der spiller ind. Bare det at ordet "kaffe" optræder tidligere i det ene domæne, gør at det ene domæne har en fordel frem for det andet. Dernæst skal du sørge for at de to domæner, ikke deler server og/eller ip-adresse med andre websites, da der også bliver kigget ind på neighbourhood, dvs. hvilke sites der ligger sammen med dine (er det en masse ligegyldige spam-blogs eller ligger du sammen med NewYork Times), og en masse andre små-faktorer der gør at du stort set aldrig vil kunne gøre sådan en test 100% valid.
Jeg tror ikke på at der er nogen der vil gå i gang med et så omfattende arbejde, for at dokumentere, hvad der jo gang på gang bliver bevist når man ser et site stige i rangeringer.
Men jeg gad godt se sådan en test - hvis den da kan gennemføres.
/Lars