Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Kan jeg købe bil ind over firmaet og få kørepenge ?

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 18. Jan 07
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 14:26
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej !

Håber der er nogen der kan hjælpe med et lille spørgsmål ang. nogen overvejelser jeg har gjort mig.

Jeg har et motorcykel butik (enkelt person ejet) hvor jeg skal bruge en gulplade bil, men ved siden af arbejder

jeg som konsulent hvor jeg får kørepenge.

Det store spørgsmål er nu - kan jeg på nogen måde udnytte/drage fordel af at jeg har butik hvor jeg kan købe en gulplade bil igennem,

men også bruge den til hverdag hvor jeg får køre penge.

Håber i kan hjælpe :-)

PFT

Fra Århus
Tilmeldt 18. Feb 06
Indlæg ialt: 4322
Skrevet kl. 14:35
Kørepenge er noget du får som godtgørelse for at stille din PRIVATE bil til rådighed for firmaet.

Så hvis det er firmaet der ejer bilen kan du ikke få kørselsgodtgørelse, og må som udgangspunkt ikke køre privat i den. (dvs. ikke bruge den til dit konsulentjob ved siden af)

Hvis dit konsulentarbejde er noget du kører via dit firma kan du tage firmabilen og fakturere kunden for kørsel, men de penge går så i firmakassen, og ikke skattefrit i din lomme.

Det kan ofte bedre betale sig at købe bilen privat og få kørselsgodtgørelse fra firmaet for de kilometer du kører der.

Men det skal der lige regnes lidt på før man kan afgøre om det kan betale sig (antal kilometer privat/erhverv osv)

Alternativet er fri bil med dertilhørende beskatning, eller en 50/50% privat/erhversmæssig udnyttelse af bilen, og hvad omkostninger til bilen her angår kan jeg ikke hjælpe dig med beregningerne, men det er der nok andre der kan.

Safeticket - Dit enkle og fleksible billetsystem.

Fra Horsens
Tilmeldt 29. Mar 05
Indlæg ialt: 626
Skrevet kl. 07:03

Alt om både i Danmark

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 10:58
Hvis du holder bilen uden for virksomheden (virksomhedsordningen) kan du få godtgørelse fra din arbejdsgiver samt fratrække kørsel efter godtgørelsessatsen vedr den kørsel du har for din butik (hvis du har nogen).

Derimod kan du ikke få godtgørelse fra din arbejdsgiver hvis du har din bil som fri bil fra forretningen.

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)