Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Mine tekster bliver kopierede!

Side 1 ud af 3 (21 indlæg)
Tilmeldt 29. Apr 10
Indlæg ialt: 149
Fra  Web Republic Skrevet kl. 10:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

Jeg har et website med nyheder om hunde, som jeg på næsten daglig basis opdaterer med nye artikler. For et stykke tid siden opdagede jeg, at et site bragte uddrag fra min side, men da de linkede videre til mine artikler, anså jeg det ikke som værende et stort problem. Jeg synes dog, det virkede lidt mystisk, da det ligger gemt ret godt væk i forhold til deres egentlige side, men pyt... Jeg begyndte i stedet at bruge "Extract" feltet i WordPress, så jeg på den måde kunne minimere dublicate content.

Her til morgen ser jeg så, at samme site (scroll lidt ned af siden og se f.eks. artiklerne "den store bagedag: hundekiks" samt "konkurrence: vind den nye udgave af "Fra hvalp til hund") nu er begyndt at bruge mine artikler i sin fulde længde incl. billeder (jeg bruger skiftevis egne billeder, og billeder købt på Istock) sammen med en masse udenlandske artikler. Jeg skriver selv alle mine artikler og bruger faktisk en del tid på research samt forfatning. Der er ingen kildehenvisning til mit site, og det er vel heller ikke lovligt bare at tage artiklen i sin fulde længde incl. billeder og alting? Eller...???

Jeg har to spørgsmål:

1. Hvorfor gør man dette? Hvad får de ud af det?
2. Hvad gør jeg ved det? Kan jeg f.eks. forlange erstatning eller skal jeg "bare" henstille til, at de får det fjernet?

Fra Græsted
Tilmeldt 2. Jun 10
Indlæg ialt: 78
Skrevet kl. 10:43

Hej Line,

Godt at høre fra dig igen - håber din reklamekampagne gik godt. :)

Ikke så godt og høre om din "datatyv" dog. Jeg har ikke uendelige mængder viden om datasikkerhed, men når du først ligger noget ud på nettet, så kan alle jo for sig kopiere det eller skrive det om.

Grunden til at de tager dine artikler, og højest sandsynligt også for andre sider, er at skabe indhold på deres side. Jo flere der besøger deres side, jo flere muligheder har de for at tjene penge på de reklamer deres side sikkert flyder i.

Efter at have set på deres - kan jeg dog se at det nok ikke er derfor de gør det, men det ligner et meget uprofessionelt hjemmeprojekt, og administratoren af denne side er måske ikke klar over at han rent faktisk stjæler dine informationer.

Jeg ville først og fremmest tage kontakt til ham - og spørge ham hvad det er han har gang i? Imens du samtidig lige husker at finde en form for beviser for at det rent faktisk er dig der har skrevet disse artikler. :)

Held og lykke Line, håber du får løst problemet og at vi snart snakkes igen.

Venlig hilsen, Thomas Egebrand Gram.
thomas@codeshark.dk - (+45) 2129 4525 - http://www.codeshark.dk

Tilmeldt 30. Oct 09
Indlæg ialt: 5361
Skrevet kl. 10:45

Køb ren argan olie her

Tilmeldt 29. Apr 10
Fra  Web Republic Skrevet kl. 10:59

Thomas > Tak skal du have. Jo, jeg fik en hel del respons til fotokonkurrencen, hvor afstemningen nu er i fuld gang :-)
Du har sikkert ret i, at vedkommende (forhåbentlig) bare ikke er klogere. Selvom jeg dog stadig synes, at det er imponerende, hvis man end ikke ved, at man jo ikke bare må bruge billeder og tekster, man finder rundt om på nettet, som man selv har lyst til, men okay....

Lagersalg123 - JEN > Tak for dit råd. Jeg er igang med at lave videoer samt screendumps af alt indholdet på "kopi-sitet", og så snart det er klaret, vil jeg prøve at tage kontakt til Simply Law, med mindre han ser tråden inden da Smile

Fra Lausanne
Tilmeldt 14. Jul 09
Indlæg ialt: 600
Fra  Sundhedslex.dk Skrevet kl. 11:50

Line:

1. Hvorfor gør man dette? Hvad får de ud af det?
2. Hvad gør jeg ved det? Kan jeg f.eks. forlange erstatning eller skal jeg "bare" henstille til, at de får det fjernet?

1. De får gratis indhold ud af det

2. Start med at skrive til dem, at de skal fjerne indholdet, hvis det er det, du ønsker. Hvis ikke de gør, som du beder dem om, kan du anvende en advokat.

Copyright gælder også på internettet.

Fra Århus
Tilmeldt 11. Sep 07
Indlæg ialt: 515
Fra  Blacksnow.dk Skrevet kl. 12:03

Vi har oplevet lignende tilfælde flere gange.  Det som har virket for os, har været at sende en mail til alle involverede, hvor du viser hvad du har fundet, og at du kræver det fjernet øjeblikkeligt. Du kan eventuelt også opfordre tyven til i at ligge et link til din side, for ligesom at rode bod på hans dumhed.

Når jeg skriver alle involverede mener jeg alle som er økonomisk involveret, på den ene eller anden måde i siden hvor det kopierede indhold ligger. I dit tilfælde er det dog nok kun ejeren af siden hvor det kopierede indhold ligger.

Skriv også, at hvis det kopierede indhold ikke bliver fjernet øjeblikkeligt, vil du risikere et tab af indtægt og regningen for det tab, vil selvfølgelig blive sendt til den ansvarlige.

Skriv i en professionel tone, men lig ikke skjul på at det er forbudt og at du på ingen måde er tilfreds med sagen..

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 12:09

Hej Line

Det er ikke tilladt at kopiere og bruge hverken tekst eller billeder, uden forudgående tilladelse. Jeg ville starte med at henvende mig til ejeren af det andet site, og gøre opmærksom på at du er opmærksom på at de "låner" dit materiale, og at du ønsker det fjernet straks, hvis han ikke ønsker et retsligt efterspil.

Jeg har arbejde 11 år for idényt, og deres hjemmeside er ofte blevet "lånt" fra, eller ligefrem kopieret direkte. Jeg tror de fleste enten ikke ved det, eller tror at "det er der ingen der opdager". Men det gør man jo, og så må de bare bedes om at fjerne materialet.

Held og lykke med det!   (Nydeligt site du har der, for øvrigt)

Mvh

Dorte

Tilmeldt 29. Apr 10
Fra  Web Republic Skrevet kl. 12:37

Pyh, så blev jeg færdig med at tage videoer, screendumps og samle URL's sammen af alt det kopierede content. Det blev til 13 artikler i alt og lidt flere billeder.

Tak for alle Jeres svar.

Jeg må indrømme, at jeg er en lille smule overrasket over den venlige tilgang, I ville benytte Jer af (bortset fra at det er selvfølgelig rart at se, at Amino er fyldt med venlige mennesker).
Hvad er grunden til dette? Er det fordi, man skal gøre opmærksom på, at folk har begået en lovovertrædelse, før man går videre (hvis folk f.eks. havde stjålet en bil, ville man jo ikke slå en streg over det, sålænge de bare leverede den tilbage) og ville I benytte Jer af samme tilgang hvis det f.eks. drejede sig om et webdesign, der var blevet kopieret fuldstædigt incl. grafik og billeder? Eller er det "bare" fordi, at udgiften til en advokat i de fleste tilfælde ville overstige dét, man kunne forvente at få den anden vej?

Jeg så for et stykke tid siden en på Amino, der skulle betale 5000 til et større dansk dagblad for at have lagt en artikel ind på sit site uden kildehenvisning, og jeg tænker umiddelbart, at 5000 x 13 (incl. noget for billederne) er en slat penge - nu ved jeg godt, at jeg nok ikke ville kunne lave SÅ store armbevægelser. Jeg er trods alt bare en lillebitte fisk i et kæmpehav, men mere for at sætte tingene lidt i perspektiv.

Dét der undrer mig en smule er også, at der findes et laaaaangt større og laaaaaangt mere kendt hunde-website, som indtil for nyligt var ejet af TV2 men nu er ejet af BT. Er der mon en grund til, at man har valgt at kopiere mit content, fremfor de noget større "hajer" i farvandet? For så er de der står bag måske slet ikke så uvidende, som man ved første øjekast skulle tro?

Selv har jeg ikke besluttet mig for, hvad jeg vil gøre ved det hele. Jeg vil lige starte med at gå en tur og få lidt frisk luft til hjernen først Wink  

P.S. Tak for de pæne ord, DTMdesign

Fra København
Tilmeldt 22. Jan 09
Indlæg ialt: 1760
Fra  Buehøjgård Møbler Skrevet kl. 12:53

Det kan være dit indhold er bedre end på de større hjemmesider.

Eller også har de bare søgt på google efter søgeord de gerne vil have tekst om på deres hjemmeside og taget fra de hjemmesider som kommer frem i google. Så det kan måske være fordi du på nogen søgeord ligger højt i google?

Jeg vil helt klart anbefale at sende dem en email, det virker som regel ret effektivt, det har jeg ihvertfald selv haft gode erfaringer med i årenes løb. De fleste fjerner indholdet ret hurtigt, fordi de godt ved den er gal. Det er jo ret sjældent noget man "kommer til" ved en fejl, det er oftest bevidst.

Fra Græsted
Tilmeldt 2. Jun 10
Indlæg ialt: 78
Skrevet kl. 13:19

Haha ja, Amino må åbenbart være fyldt med flinke mennesker! :) Hvis nogen kopierede webdesignet for min virksomheds hjemmeside, ville jeg ikke være flink - de ville straks få sig en sag på halsen.

Alternativt kan du få tvunget nogle links til dit website ud af ham som et "undskyld" - jeg ved ikke hvor god hans/hendes placering af søgemaskinemæssigt, men linkbuilding er jo aldrig dårligt. Så er spørgsmålet bare om man har lyst til at få links for sådan en (måske uvidne)"svindler" :)

Held og lykke med det Line.

Venlig hilsen, Thomas Egebrand Gram.
thomas@codeshark.dk - (+45) 2129 4525 - http://www.codeshark.dk

Side 1 ud af 3 (21 indlæg)