Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Ferie fridag - fuldtidsansat.

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)
  • 1
Fra Kolding
Tilmeldt 3. Dec 05
Indlæg ialt: 135
Skrevet kl. 18:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Jeg er lidt i vildrede ang. disse ferie fridage. Ferieloven giver jo 5 ugers ferie, men disse ferie fridage hvad med dem? Det jeg kan læse mig til er at det er noget ansatte kan forhandle sig til.  Og da jeg ikke har overenskomst med nogen er det vel en forhandling mellem mig og ansatte, er det rigtig forstået. ??

Mvh Kim

Fra København K
Tilmeldt 8. Jan 06
Indlæg ialt: 3643
Fra  Regnskabsskolen ApS Skrevet kl. 18:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Der er som du nævner forskelle på feriedage og feriefridage.

Feriedage har alle krav på ifølge Ferieloven (de 5 uger, du nævner), de optjenes  i et år og afvikles, dvs. forbruges i det næste.

Feriefridage har man kun krav på, hvis virksomheden har tiltrådt en overenskomst eller hvis de er forhandlet på plads i forbindelse med ansættelsen og derfor fremgår af ansættelsesaftalen. De optjenes kvartalsvis og afvikles løbende.

Hvis ikke I har nogen aftale om feriefridage, eksisterer de altså ikke. Hos os vil vi meget hellere give flere feriedage eller mere i løn (som medarbejderne så kan "veksle" til ekstra fridage) end vi vil administrere feriefridagene, som er besværlige at have med at gøre. I mange overenskomster er der givet ret til 5 feriefridage årligt, hvilket altså vil sige, at medarbejderen optjener 1 1/4 feriefridag pr. kvartal, som der skal holdes styr på, og som ikke kan overføres til Feriekonto men skal udbetales manuelt i tilfælde af, at medarbejderen fratræder uden at have brugt dem.

Dbh
Anette Sand
http://anettesand.dk

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)