Hej alle Amino''er :) Jeg har læst med her på debatten i noget tid efterhånden, da jeg har et stort ønske omkring opstart af en webshop. Der melder sig naturligvis 1000 spørgsmål, en del hvoraf jeg allerede har fundet svar i dette fantastiske forum! Mit første spørgsmål går på: Hvordan stiller jeg mig i forhold til antal af hver varenummer på hylden, den dag jeg starter? Et tænkt eksempel......: www.superduperværktøj.dk Sæt 1: 1/4" topnøglesæt. Sæt 2: 3/8" topnøglesæt. Sæt 3: 1/2" topnøglesæt. Sæt 4: 3/4" topnøglesæt. 1/4" Er billigst, men ikke meget solgt. 3/8" Er lidt dyrere, lidt brugt, bliver solgt lidt. 1/2" Er endnu dyrere, MEGET brugt,. bliver solgt meget. 3/4" Er meget dyrt, meget LIDT brugt, bliver solgt MEGET lidt. Ovenstående er min "fornemmelse" af markedet, men er det nok at basere mine indkøb på? Såfremt ovenstående model holder stik, det kræver selvfølgeligt meget omkostningstunge analyser osv. eller hvad? Så melder der jo så et nyt ?. Køber jeg 5/25/50 eller 100 1/2" sæt hjem inden opstart? Det ville jo være meget surt at have udsolgt indenfor 3 dage! Men omvendt er det jo utroligt svært at starte med at have varelager til halve og hele år. Jeg er klar over at det selvfølgelig afhænger af om den pågældene vare, skal genbestilles hos virksomheden "nede af vejen" -eller fra Taiwan. Jeg mangler virkelig "input" omkring dette emne såeeeeeeee: SKYD! -Og stil mig gerne 1000 spørgsmål, det kan sikkert afklare en masse ting. |
Hej Jens, det er uden tvivl et meget relevant spørgsmål.
Det afhænger naturligvis dels af hvor du får dine varer fra. For kan du få dem på lager på relativt kort tid, så er det jo ikke det store problem at få udsolgt.
Det afhænger jo også af hvordan din opstart er. Starter du blidt op, eller kører du med store dyre marketingskampagner fra dag 1? Isåfald er det jo rigtig surt at løbe tør for varer.
Hvis du kører webshop i "mindre målestok" så vil jeg anbefale dig at købe ganske få af hver vare, så du får en fornemmelse af flow''et.
Jeg vil tro, at det i mange tilfælde, bedre kan svare sig at måtte afvise lidt kunder, eller lokke med lidt rabat grundet ekstra lang leveringstid, end at brænde inde med store mængder varer.