Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Skat, moms og fradrag - hjælp mig med at forstå det!

Side 1 ud af 2 (20 indlæg)
Fra Næsbjerg, Varde
Tilmeldt 30. Aug 10
Indlæg ialt: 15
Skrevet kl. 21:37
Hvor mange stjerner giver du? :

Normal 0 21 false false false MicrosoftInternetExplorer4

Jeg er i opstartsfasen til min grafiske virksomhed, men jeg forstår bare ikke det der med moms, skat og fradrag. Er der en der gider skære det ud i tykt pap for mig?

Lad os tage nogle nemme runde tal:

Jeg køber en computer til 10.000 ex moms

Laver grafiske opgaver for 5.000 ex moms

Hvordan er det så med købs-moms og salgs-moms?

På iværksætterkurset fik vi noget af vide om skattefradrag ved køb af småanskaffelser, så lad os tage computeren til 10.000 igen. Hvad betyder det helt præcist? Skattemanden sagde at så længe beløbet var under 12.300 ex moms kunne jeg trække det hele fra – men forstår ikke helt hvad det betyder – altså den skal jo betales på en eller anden måde.

Håber der er nogle der kan hjælpe…

Tilmeldt 25. Jul 06
Indlæg ialt: 1187
Skrevet kl. 22:25

Når du køber aktiver til vedvarende brug i din virksomhed som koster over 12.300 ex. moms må du ikke fratrække hele beløbet med det samme. Det betyder at hvis du køber en computer for 20.000 må du kun få fradrag for 5.000, da afskrivningen på driftsmidler er 25%.

Det gør at hvis du har omsat for 20.000 og afskrivningen er din eneste "omkostning" så kommer du alligevel til at betale skat af 15.000 i første år - da de resterende 15.000 afskrives over de kommende år med 25% årligt.

Hvis vi skal kigge på dit eksempel

Computer 10.000 (moms 2.500)

Salg 5.000 (moms 1.250)

Du har altså en negativ moms på 1.250,- som du får retur fra SKAT når du har indberettet din moms.

Fra Næsbjerg, Varde
Tilmeldt 30. Aug 10
Skrevet kl. 17:27

Jesper Jepsen:

Når du køber aktiver til vedvarende brug i din virksomhed som koster over 12.300 ex. moms må du ikke fratrække hele beløbet med det samme. Det betyder at hvis du køber en computer for 20.000 må du kun få fradrag for 5.000, da afskrivningen på driftsmidler er 25%.

Det gør at hvis du har omsat for 20.000 og afskrivningen er din eneste "omkostning" så kommer du alligevel til at betale skat af 15.000 i første år - da de resterende 15.000 afskrives over de kommende år med 25% årligt.

Hvis vi skal kigge på dit eksempel

Computer 10.000 (moms 2.500)

Salg 5.000 (moms 1.250)

Du har altså en negativ moms på 1.250,- som du får retur fra SKAT når du har indberettet din moms.

Men jeg forstår bare ikke hvad der menes med at det hele kan trækkes fra - troede egentlig bare at det var som andre køb at man kunne trække momsen fra og så var det det, men når der kommer skattefradrag oveni er det da kun til at blive forvirret af...

Forstår jeg det rigtig at hvis der er lige meget i både salgs- og købsmoms (ikke at det sker) så udligner de hinanden?

Men hvis jeg så sælger for 15.000 (moms 3.750) i stedet for, så skal jeg indbetale moms = 1.250,-

Bare så jeg er sikker på at jeg har forstået det rigtig...

Tilmeldt 19. Oct 08
Indlæg ialt: 1822
Skrevet kl. 18:30
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Hej Katch Graphic

Du skulle da have bedt den underviser på iværksætterkuset om at forklare det med skattefradrag lidt bedre for jer. Jeg prøver lige:

Når man er momsregistreret, kan man få den moms tilbage, som man har betalt for en vare. Men samtidig skal man opkræve moms for det arbejde man laver og betale den tilbage til Skat.

Når du i butikken betaler 10.000 kr. for en PC, får du de 20 %, altså de 2.000, tilbage fra Skat. Hvis du sælger for i alt 5000 kr. inkl. moms, så skal du betale de 20 %, altså 1000 kr. til Skat. Hvis du i stedet sælger for 10.000 kr. går regnskabet i nul, så du hverken får eller skal betale noget fra/til Skat, men du skal alligevel sende en opgørelse til dem, så de kan se, hvad der foregår :-). Det bedste er jo, hvis du har fået så mange indtægter, at du skal betale moms.

Men ar kunne "trække noget fra" betyder, at du kan modregne de ting, du anskaffer til firmaet, i dit overskud, så du ikke skal betale skat af beløbet.

Hvis vi holder fast i, at du bruger 10.000 kr. på en PC, så har du reelt givet 8.000 for den (momsen får du jo tilbage).
Lad os så håbe, at du i løbet af året får nogle indtægter, f.eks. laver du arbejde for 20.000 (25.000 på fakturaen, men momsen er trukket fra, så er der 20.000 tilbage). Så ser regnskabet sådan ud:

Indtægter for dit arbejde:            20.000
Fradrag for din PC:                       8.000
Overskud i firmaet:                     12.000 - og dem skal du så betale skat af.

Det er selvfølgelig meget forenklet. Håber, der er nogen her inde, der kan forklare det bedre for dig. - Vi havde selv stor gavn af en dygtig bogholder til at hjælpe os i gang.

Held og lykke med det

Fra Næsbjerg, Varde
Tilmeldt 30. Aug 10
Skrevet kl. 21:33

Ja spurgte også ind til det, men tiden var knap da han kun havde 1½ time til at gennemgå det hele med moms og skat - så det blev bare gennemgået hurtigt. Tænkte at jeg ville tage det op her, samt spørge mere ind til det på et rådgivningsmøde med SKAT...

Tilmeldt 8. Sep 09
Indlæg ialt: 9
Skrevet kl. 22:48

Hej

husk på at hvis din computer koster mere end småanskaffelsesbeløbet, så skal den afskrives med max. 25 % skattemæssigt/pr år

Husk på at en computer betragtes som IKKE at kunne fungere alene (der skal skærm og printer til)

Så en computer er alle tre dele

Fra Næsbjerg, Varde
Tilmeldt 30. Aug 10
Skrevet kl. 08:11

revisoren på fyn:

Hej

husk på at hvis din computer koster mere end småanskaffelsesbeløbet, så skal den afskrives med max. 25 % skattemæssigt/pr år

Husk på at en computer betragtes som IKKE at kunne fungere alene (der skal skærm og printer til)

Så en computer er alle tre dele

Okay i mit tilfælde er det så en samlet pakke jeg køber til ca 10.000 (altså incl, skærm, mus og tastatur) det var derfor jeg brugte det tal...

Tilmeldt 8. Sep 09
Indlæg ialt: 9
Skrevet kl. 11:52

Husk på at hvis du vil have fuldt fradrag for computer, så skal du have en  pcér privat også - og det må IKKE være en meget gammel en, men en som virkelig bruges.

Ovenstående er hvis computeren står hjemme hos dig privat

Så er der lige lidt problematik omkring multimediebeskatning (bredbånd mv.) hermed mener jeg den private anvendelse af dette.

De  af vore kunder som har pcér i virksomheden, og også bruger den privat, der er der valgt en fordelingsnøgle som hedder 50 % erhverv og 50% privat, det giver som oftest ikke "flimmer på tavlen" hos skat... 

Fra Næsbjerg, Varde
Tilmeldt 30. Aug 10
Skrevet kl. 12:55

revisoren på fyn:

Husk på at hvis du vil have fuldt fradrag for computer, så skal du have en  pcér privat også - og det må IKKE være en meget gammel en, men en som virkelig bruges.

Så er der lige lidt problematik omkring multimediebeskatning (bredbånd mv.) hermed mener jeg den private anvendelse af dette.

De  af vore kunder som har pcér i virksomheden, og også bruger den privat, der er der valgt en fordelingsnøgle som hedder 50 % erhverv og 50% privat, det giver som oftest ikke "flimmer på tavlen" hos skat... 

Jeg har en PC til privat, og det er også den manden sidder og spiller på - derfor vil jeg købe en som kun er til erhverv (men som også kommer til at stå hjemme) så kan han spille lige så tosset han vil...

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 10:47

revisoren på fyn:

Hvis det er tilfældet så vil jeg mene at du gør dine kunder en bjørnetjeneste og at der er tale om dårlig rådgivning. Hvad gør I med kundernes telefon og internetbrug: Anvender multimediebeskatningen, og denne dækker også privat brug af computere. Sagt med andre ord er der ingen grund til at lave en sådan fordeling fra og med indkomståret 2010.

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

Side 1 ud af 2 (20 indlæg)