Normal 0 21 false false false MicrosoftInternetExplorer4 Jeg er i opstartsfasen til min grafiske virksomhed, men jeg forstår bare ikke det der med moms, skat og fradrag. Er der en der gider skære det ud i tykt pap for mig?
Lad os tage nogle nemme runde tal:
Jeg køber en computer til 10.000 ex moms
Laver grafiske opgaver for 5.000 ex moms
Hvordan er det så med købs-moms og salgs-moms?
På iværksætterkurset fik vi noget af vide om skattefradrag ved køb af småanskaffelser, så lad os tage computeren til 10.000 igen. Hvad betyder det helt præcist? Skattemanden sagde at så længe beløbet var under 12.300 ex moms kunne jeg trække det hele fra – men forstår ikke helt hvad det betyder – altså den skal jo betales på en eller anden måde.
Håber der er nogle der kan hjælpe… |
Når du køber aktiver til vedvarende brug i din virksomhed som koster over 12.300 ex. moms må du ikke fratrække hele beløbet med det samme. Det betyder at hvis du køber en computer for 20.000 må du kun få fradrag for 5.000, da afskrivningen på driftsmidler er 25%.
Det gør at hvis du har omsat for 20.000 og afskrivningen er din eneste "omkostning" så kommer du alligevel til at betale skat af 15.000 i første år - da de resterende 15.000 afskrives over de kommende år med 25% årligt.
Hvis vi skal kigge på dit eksempel
Computer 10.000 (moms 2.500)
Salg 5.000 (moms 1.250)
Du har altså en negativ moms på 1.250,- som du får retur fra SKAT når du har indberettet din moms.